خراسان جنوبی تا ۱۴ سال دیگر پیر می‌شود

آمار‌های جمعیتی حاکی از آن است که کاهش زاد و ولد به مشکلی در خراسان جنوبی و کشور تبدیل شده است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

به گزارش پیام خاوران رشد جمعیت همواره به عنوان یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت هر کشور مطرح بوده است. کشور‌هایی که رشد مثبت جمعیت را دارند، دارای نیروی جوانی هستند که می‌تواند کشور‌ها را از مشکلات دور کند و آن‌ها را به توسعه یافتگی برساند.

طبق آمار‌ها در بیشتر استان‌های ایران رشد جمعیت پایین آمده و زنگ خطری پیری جمعیت به صدا در آمده است؛ خراسان جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فرزند بیشتر، زندگی بهتر

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: ۳ فرزند دارم و حاصل این ۳ فرزند داشتن ۱۳ نوه است و به فرزندانم توصیه کرده ام فرزندان زیادی داشته باشند.

و گفت: هر چقدر خانواده‌ها پرجمعیت‌تر باشد، شادی و نشاط بین اعضای آن بیشتر است و این مهم می‌تواند دلیلی مهم برای افزایش جمعیت باشد.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز گفت: درست است که وضعیت اقتصادی حال حاضر آنچنان که باید و شاید خوب نیست، اما نباید فراموش کنیم که هر بچه ای، می‌تواند رزق و روزی را در خانواده گسترش دهد.

او گفت: اگر جمعیت جوان کشور را تقویت کنیم و کشور را رو به جوانی ببریم، مسلما از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهیم کرد.

خراسان جنوبی در جایگاه دوم زاد و ولد قرار دارد

مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در خصوص آمار تولد در استان گفت: خراسان جنوبی رتبه دوم زاد و ولد را در کشور دارا است.

او گفت: اولین استان کشور از لحاظ زاد و ولد سیستان و بلوچستان است، اما با وجود اینکه ما در رتبه دوم هستیم، شاهد پایین آمدن رشد جمعیت هستیم.

بیشتر بخوانید   وجود 70 پروژه نیمه تمام در شهرستان خوسف/ آبرسانی به ۲۲ محله عشایری شهرستان

مهرآور گفت: اگر روند نزولی رشد جمعیت ادامه پیدا کند، باید فکری شود، زیرا در آینده با پیری جمعیت رو به رو خواهیم شد و این می‌تواند کشور را نیز دچار مشکل کند.

در صورتی که نزول رشد جمعیت ادامه پیدا کند، تا سال ۱۴۱۵ بیشتر جمعیت استان سالمند خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها