روایت مستأجرانی که زیر بار اجاره خانه کمر خم می‌کنند

افزایش اجاره بهای بدون کارشناسی منازل در شهر بیرجند، کمر مستأجران را خم کرده است.

به گزارش “پیام خاوران“، تأمین مسکن نیز در کنار تهیه غذا و پوشاک یکی از نیاز‌های اساسی و اولیه شهروندان است. در این روز‌ها که ویروس گرانی به جان همه اقلام افتاده، اجاره بهای مسکن نیز از افزایش قیمت‌ها به دور نبوده است.

این حرف‌ها را مستأجرانی که این روز‌ها از رفت و آمد به این مشاور املاک و آن مشاور املاک برای پیدا کردن چهار دیواری هر چند کوچک و پایین‌تر توقعشان به ستوه آمده اند، بیشتر درک می‌کنند.

شانه‌هایی که زیر خانه به دوشی می‌شکنند

در این روز‌ها اگر سری به مشاور املاکی‌ها بزنیم متوجه می‌شویم که قیمت اجاره بهای مسکن سر به فلک کشیده است.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: قبلا قیمت اجاره بهای خانه ام ۷۰۰ هزار تومان بوده، اما حالا صاحب خانه که خودش را مالک و کارشناس قیمت گذاری می‌داند اجاره را به ۲ میلیون تومان افزایش داده است.

احمدی یکی دیگر از مستأجران بیرجندی گفت: پارسال قیمت اجاره بهای خانه ام ۹۰۰ هزار تومان بود، اما امسال به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

او که کارمند بود در ادامه گفت: با وجود اینکه تنها ۱۰ درصد حقوقم افزایش یافته، اما کرایه خانه ام در این مدت افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

جای نظارت خالی است

خیلی‌ها این نامتعارف بودن قیمت اجاره بهای منازل را از نبود نظارت‌های کارشناسانه می‌دانند.

قیمت اجاره بهای خانه‌ها کارشناسی شده نیست؛ صاحب خانه خودش را کارشناس قیمت گذاری اجاره بها می‌داند و مستأجر نیز به ناچار به خاطر داشتن سقفی، زیر بار حرف موجر می‌رود.

بیشتر بخوانید   "دروازه طلایی اقتصاد شرق ایران"رابیشتر بشناسیم

البته در این میان صاحب خانه‌هایی هم پیدا می‌شوند که حواسشان به مستأجران هست.

یکی از شهروندان گفت: بهتر است در این دوره و زمانه انصاف داشته باشیم، خودم روزگاری مستأجر بودم و حالا مستأجرم را درک می‌کنم؛ و یا بنگاه‌هایی که برای نرخ‌های غیرمتعارف اقدامی انجام نمی‌دهند و برای قرار داد‌های متعارف و تشویق موجر و رفاه مستأجر حق کمیسیون دریافت نمی‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها