مالچ‌های مختلف برای مقابله با بیابان زایی مورد بررسی قرار می‌گیرد

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: مالچ های مختلف برای مقابله با بیابان زایی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش “پیام خاوران“، محمد یوسفی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خراسان جنوبی بیش از ۲۰ تن در هکتار در سال فرسایش بادی داریم که تبعات زیست محیطی زیادی به دنبال دارد، بر این اساس با هدف پایداری و ثبات حوزه آب، خاک و گیاه طرح های بیابانزدایی و مقابله با کانون های بحرانی فرسایش بادی در استان اجرا می شود و  در این راستا گام های بزرگی تا کنون برداشته شده است.

وی افزود: یکی از طرح هایی که برای مقابله با بیابانزایی در مناطق خاص و بحرانی در دستور کار قرار گرفته استفاده از انواع مالچ های مناسب و هم راستا با محیط زیست از انواع مالچ های امولسیونی گرفته تا مالچ سنگ ریزه ای و پلیمری می باشد که در برخی از مناطق کشور به صورت پایلوت اجرایی شده است.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برای استفاده از هر طرح مقابله با بیابان زدایی ابتدا باید شرایط محیطی بیابان های آن منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

یوسفی افزود: ابتدا باید تعریف درستی برای مقابله با بیانزایی داشته باشیم و در مرحله بعد با شناختی که از منطقه درباره نوع خاک ، میزان وزش باد و شدت فرسایش به دست می آوریم، سپس اقدامات لازم برای کنترل فرسایش بادی وکاهش خسارات اعم از زیست محیطی، کشاورزی و … در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به راهکارهایی که برای جلوگیری از گسترش بیابان انجام می شود گفت: کاشت گونه های مقاوم و متناسب با مناطق خشک و شوری خاک و آب از جمله تاغ، قره داغ، رمس، عجوه، اسکنبیل ، پخش سیلاب، تعادل دام و مراتع برای حفاظت از پوشش گیاهی احیای شوره زارها بخشی از راهکارهای جلوگیری از گسترش بیابان است.

بیشتر بخوانید   آفریقا بازاری مناسب برای محصولات با کیفیت ایران محسوب می‌شود

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند به فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی شتاب ببخشد، همراهی تنگاتنگ مراکز علمی استان با این اداره کل می باشد که این مهم در حال حاضر با توجه به شدت بحران خشکسالی و به تبع بیابانزایی بیش از پیش احساس می گردد.

یوسفی گفت: اجرای ابتکاراتی مانند بادشکن‌های غیر زنده و زنده در تپه‌های ماسه‌ای و استفاده از مالچ اعم از امولسیون های نفتی و سنگریزه ای و پلیمری یکی از ابتکارات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می باشد که در مناطق حساس به فرسایش بادی با اولویت تثبت تپه های ماسه ای و شن های روان در حال اجرا می باشد.

وی درباره ی مالچ سنگ سنگ ریزه ای توضیح داد: این مالچ در حال حاضر به صورت پایلوت در کشور در مناطق خاص اجرا شده است که امید است با اثر بخشی مناسب آن بتوان از آن به عنوان جایگزین مناسب برای سایر خاک پوشها استفاده گردد.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: مشارکت کلیه احاد جامعه در امر مقابله با بیابانزایی امری لازم و ضروری می باشد و انتظار می رود در این خصوص حمایت های لازم توسط دستگاه های استان صورت پذیرد چرا که این استان با توجه به قرار گیری در مجاورت دو کویر بزرگ لوت و مرکزی ، دارای شرایط طبیعی بسیار سخت و شکننده می باشدو هر گونه اقدامی در خصوص توسعه و پیشرفت در استان نیازمند تحقیق و بررسی  لازم در این زمینه است.

بیشتر بخوانید   سوگواره احلی من العسل در ۲۲ بقعه خراسان جنوبی برگزار می‌شود

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها