امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مطالبه‌گری عمومی است

معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی گفت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و مطالبه‌گری عمومی است.

به گزارش “پیام خاوران” ، سجاد رضایی، معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز اول محرم و دهه ابتدای ماه محرم دهه احیای امر به معروف شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در این ایام به واسطه قیام امام حسین(ع) و وصیت ایشان که هدف خود را امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدشان عنوان می‌کنند، به این نام، نام‌گذاری شده است.

معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام دو موضوع وجود دارد،‌ یادآور شد: یکی خدا است و دیگری مردم است که در حوزه مردم تمام اعمال و برنامه‌های ما در یک شأن عبادی تعریف شده است و در حوزه نظارت و اجرای قوانین عامه هم امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نظارت مردمی و نظارت همگانی تعریف شده است.

رضایی ادامه داد: بحث امربه معروف و نهی از منکر همان مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و نظارت همگانی و یک مطالبه‌گری عمومی است که مردم در این حوزه برای آن‌ها نقش تعیین شده است.

وی با بیان اینکه دهه اول محرم ایام سوگواری است، افزود: هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است و احیای این فریضه براساس انحرافی که در امت اسلامی در آن زمان قرار گرفته بود و بنابراین هدف عظیمی که امام حسین(ع) در سال ۶۳ هجری اقامه کردند این دهه به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر نام‌گذاری شد.

بیشتر بخوانید   ۳هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان درون شهری با پرداخت 15 هزارتومان

معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه موضوع اصلی ما امسال فرهنگ‌سازی و ترویج این فریضه مهم است، افزود: موضوع امر به معروف در همه دنیا به عنوان نظارت همگانی، اجتماعی و مردمی شناخته می‌شود.

رضایی با بیان اینکه موضوعی که در یک‌هزار و ۴۰۰ سال پیش در نقش مردم تعریف شده اکنون در سیستم‌های گوناگون دنیا به عنوان نظارت مردمی بعد از نظارت فنی و دوربینی کناره رفته است، اضافه کرد: اکنون خود مردم برای نظارت، مطالبه‌گری و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی تعریف می‌شوند.

وی با بیان اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر در این دهه این است که ما یک ترویج گسترده مسؤولیت‌پذیری اجتماعی را داشته باشیم، متذکر شد: دو کلید واژه اصلی در راستای ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام شده که بحث مردم مطالبه‌گر و همه مسؤولیم است و این فرهنگ در عامه مردم باید جا بیفتد که همه مردم نسبت به پیرامون خودشان مسؤول هستند و نسبت به اتفاقاتی که در محدوده ما و اجتماع می‌گذرد می‌توانند مطالبه‌گری کنند.

معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با اشاره به مطالبه‌گری مردم گفت: در این موضوع برنامه‌های مختلفی را در ستاد استان پیش‌بینی کردیم که مهمترین آن استفاده از ظرفیت رسانه‌ها است و در این ایام که به روز خبرنگار منتهی می‌شود فعالان رسانه‌ای به نوعی آمران به معروف و ناهیان از منکر هستند و مطالبه‌گری اجتماعی می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه از ظرفیت رسانه‌ها برای ترویج این فرهنگ باید استفاده شود، تصریح کرد: جلسه خوبی با مدیران رسانه‌ها پیش‌بینی شده که از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم و در ایام ماه محرم می‌توان از ظرفیت تبلیغی هم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید   آبرسانی به 100 روستای مرزی و محروم خراسان جنوبی تا دو سال آینده

وی یادآور شد: هیئت‌ها و مبالغان در روستاهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر که هدف عظیم امام حسین(ع) است را هم ترویج می‌کنند.

معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ظرفیت تبلیغات محیطی و شهرداری‌ها استفاده شده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی انجام شده در خصوص بحث قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در برنامه‌های مختلف باید تبیین شود و برای مردم باز شود.

رضایی با بیان اینکه در موضوع گروه‌هایی که به صورت عامه تذکر لسانی می‌دهند، همایش‌های منسجمی برگزار شده و در ایام محرم هم این همایش‌ها برگزار خواهد شد، افزود: در خصوص توجیح و تبیین این کار و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای بحث تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر هماهنگی با ادارات مختلف به خصوص ادارتی که به نوعی در حوزه فرهنگ‌سازی دخالت دارند به خصوص فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: در فضای رسانه محتواهای رسانه‌ای از طرق صفحات گوناگون با رویکرد اغنایی در سطوح جامعه، اتفاق ملموسی است که در جامعه امسال می‌افتد.

معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در همه شهرستان‌ها با محوریت ائمه جمعه که به عنوان مسؤولین ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند برنامه‌های مختلفی در حال اجرا است، متذکر شد: برنامه‌های مشترکی به عنوان مشترک در دهه امر به معروف و نهی از منکر اجرا می‌شود و در هر شهرستان با اقتضای همان شهرستان و مردم برنامه‌های غیر از این هم پیش‌بینی شده که موضوع اصلی و نقطه اصلی برنامه‌ها ترویج فرهنگ مطالبه‌گری صحیح براساس آنچه مقام معظم رهبری فرمودند و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و نظارت همگانی است.

بیشتر بخوانید   حادثه کربلا یک تابلوی تمام نمای امر به معروف است

رضایی با بیان اینکه موضوع اصلی ستاد این است که در ابتدا بحث فریضه امر به معروف و منکر را در بین عامه مردم احیاء کند و فرهنگ‌سازی عامه داشته باشد، گفت: ما سه سطح مختلف مردم به مردم، مردم به مسؤولان و مسؤولان به مردم را داریم.

وی با بیان اینکه یک سری مطالبات اجتماعی رخ می‌دهد که مردم باید به افراد دیگر و بدنه مردمی تذکر بدهند، تصریح کرد: دیگری نظارت مردم بر عملکرد مسؤولان است که اتفاقات و مطالبات اجتماعی وجود دارد که از طریق مسیر خودش دنبال می‌کنیم تا مسؤول مربوطه بتواند پاسخگو باشد.

معاون رسانه و فضای مجازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: یک سری مطالبات هم مسؤولین دارند در موضوعات عمومی، که مردم باید رعایت کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها