کشتارگاه صنعتی فردوس، در پاسکاری بین اداری معطل مانده است

ضرورت ایجاد کشتارگاه صنعتی در شهرستان فردوس با توجه به اهمیت تولید و عرضه گوشت قرمز سالم، چند سالی است در این شهرستان رخ نمایانده، اما متاسفانه در پاسکاری بین دستگاهی معطل مانده است.

به گزارش “پیام خاوران“، امروزه وجود کشتارگاه صنعتی در شهرستان‌ها به دلیل تکمیل بودن زنجیره تأمین و عرضه گوشت سالم به لحاظ تهیه، بسته‌بندی و عرضه گوشت قرمز سالم و بهداشتی به بازار از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مهم چند سالی است در شهرستان فردوس علی‌رغم وجود دو کشتارگاه سنتی در شهرهای فردوس و اسلامیه به یک ضرورت تبدیل شده چرا که این کشتارگاه‌ها طبق نظر کارشناسان دامپزشکی به لحاظ واقع شدن در محدوده شهری و کمبود امکانات، آن گونه که باید مناسب ذبح دام نیست.

پایان سال ۱۴۰۰، طرح اولیه کشتارگاه صنعتی فردوس در سفر مسئول ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به خراسان جنوبی توسط مسئولین وقت شهرستان مطرح شد، اما متاسفانه هیچ گونه مصوبه قابل پیگیری نداشت و فقط در حد کاغذ باقی ماند.

کشتارگاه صنعتی فردوس، هنوز اندر خم یک کوچه مانده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: طبق آخرین صحبت با نماینده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان، این پروژه باید در تفاهم‌نامه استانداری قید شود که علی‌رغم تاکید فرماندار شهرستان مبنی بر تحقق ثبت کشتارگاه صنعتی فردوس در استانداری هنوز محقق نشده است.

جواد اسماعیلی افزود: از نماینده این ستاد خواسته‌ایم تا زمانی که این موضوع در تفاهم‌نامه استانداری قید شود، کارهای قانونی انجام و پروانه تأسیس صادر شود تا عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم که متاسفانه مخالفت کردند و با توجه به بالا بودن تعداد شهرهای متقاضی، این پروژه به امسال هم نخواهد رسید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس تصریح کرد: در شهرستان طبس، پروانه تأسیس کشتارگاه صنعتی صادر و در نهبندان کشتارگاه به بهره‌برداری رسیده است، اما کشتارگاه فردوس هنوز اندر خم یک کوچه مانده است.

بیشتر بخوانید   یک درجه کاهش مصرف گاز در کشور معادل 10 روز مصرف گاز استان خراسان جنوبی است

اسماعیلی گفت: زمین مورد نیاز برای احداث کشتارگاه درمحدوده جاده حسین آباد جانمایی و استعلامات زمین توسط جهاد کشاورزی اخذ شده و تنها منتظریم تا در تفاهم نامه استانداری قید شود.

کشتارگاه سنتی فردوس و اسلامیه مورد تأیید دامپزشکی نیست

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: کشتارگاه سنتی فردوس در سال ۱۳۷۰، با ظرفیت ذبح ۵۰ رأس دام سبک و ۲ دام سنگین تأسیس شده، اما هیچ کدام از ضوابط کشتارگاه را ندارد.

اسماعیلی بیان کرد: یکی از ضوابط کشتارگاه این است که حریم آن با واحدهای دامی، اماکن عمومی و شهری فاصله داشته باشد، اما کشتارگاه فردوس داخل محدوده شهری واقع شده و نمی‌توان برای آن پروانه بهره‌برداری گرفت.

وی در زمینه کشتارگاه سنتی اسلامیه نیز گفت: این کشتارگاه به لحاظ امنیتی و بهداشتی کمبودهای فراوانی دارد که علی‌رغم اخطارهای فراوان به شهرداری اسلامیه به عنوان متولی کشتارگاه، هنوز اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس با تاکید بر اینکه کشتارگاه اسلامیه نیز در محدوده خدماتی قرار گرفته و آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری برای شهروندان در بر دارد افزود: رختکن برای تعویض لباس قصاب‌ها و نداشتن دوربین مداربسته از ضروریات کشتارگاه است که متاسفانه شهرداری اسلامیه در این زمینه هزینه‌ای نمی‌کند.

اسماعیلی گفت: اگر شهرداری اسلامیه بودجه‌ای برای کشتارگاه ندارد، تعطیل کند و ذبح روزانه دام خود را به کشتارگاه فردوس منتقل کند و اگر بودجه دارد باید در حوزه بهداشتی و امنیتی آن هزینه کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس افزود: از کشتارگاه اسلامیه تا فردوس ۱۰ کیلومتر است، لذا می‌توان تا زمان احداث کشتارگاه صنعتی در فردوس، با تجهیز یک کشتارگاه نیاز هر سه شهر را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید   اجرای پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای عبور از تنش آبی در خراسان جنوبی

اسماعیلی گفت: شهرداری فردوس در زمینه رفع برخی نواقص کشتارگاه این شهر اقدامات خوبی انجام داده، اما هنوز کمبود‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی افزود: نبود سرپوش مناسب در محل انباشت بقایای دام و جوی خروجی آب کشتارگاه و نیز ساختمان نگهداری دام که نیمه تمام رها شده، معضلاتی بود که در کشتارگاه فردوس موجب تجمع سگ‌های ولگرد در این منطقه شده بود که با تعامل خوب شهرداری فردوس تا حدودی این معضلات برطرف شده است.

فرماندار شهرستان فردوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: برای احداث کشتارگاه باید مجوز احداث کشتارگاه صنعتی فردوس از استانداری صادر و تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در زمینه آغاز عملیات اجرایی آن منعقد شود.

مهدی روشن افزود:  خوشبختانه مجوز استانداری صادر شده و پیگیر عقد تفاهم نامه بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان امام هستیم.

وی بیان کرد:  ستاد اجرایی فرمان امام طبق سهمیه تعیین شده، هر سال تنها ساخت یک تعداد مشخص کشتارگاه را در دستور کار قرار می‌دهد که طبق صحبت‌ها و قول‌های داده شده، در سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی کشتارگاه صنعتی شهرستان فردوس آغاز خواهد شد.

فرماندار شهرستان فردوس گفت: آنچه که وظیفه شهرستان در این زمینه بوده، تأمین زمین و اخذ استعلامات مورد نیاز است که همگی انجام شده است.

شهردار فردوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: شهردای در سال گذشته ۹۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در کشتارگاه هزینه کرده، در حالی که تنها ۹۷ میلیون تومان از این کشتارگاه درآمد داشته است.

حسین اکبری بیان کرد: امسال برای اولین بار روز عید قربان در محل کشتارگاه فردوس، میدان دام زنده ایجاد شده و  برای ذبح هر رأس دام سبک ۲۷ هزار تومان و ذبح هر رأس دام سنگین ۱۵۰ هزار تومان از قصاب اخذ می‌شود.

بیشتر بخوانید   نمایشگاه ضیافت ویژه ماه رمضان در بیرجند برپا می شود

وی گفت: تنها صنفی که از شهرداری یارانه می‌گیرد قصاب‌ها هستند و در کنار آن تحویل لاشه درب قصابی با ماشین‌های یخچال‌دار، حضور روحانی در مرکز برای نظارت بر ذبح شرعی دام و عدم اخذ هزینه‌های آب، برق و گاز و مسایلی از این قبیل، خدماتی است که شهرداری به این صنف ارائه می‌کند.

اکبری افزود: در زمینه کشتارگاه فردوس امسال برای حصارکشی  و نصب حفاظ ، جانمایی رختکن، رفع نواقص تاسیساتی و نیز رنگ آمیزی سالن و اتاق‌ها بالغ بر ۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اسلامیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، افزود: وجود یک کشتارگاه برای یک شهر از الزامات بوده و در ایام محرم و عید قربان بسیار کارگشا است.

خلیل آذرهمایون گفت: فعلا برنامه‌ای برای انتقال و جابه‌جایی این کشتارگاه نداریم و چنانچه مشکلاتی دارد باید توسط شهرداری برطرف شود.

راه‌اندازی کشتارگاه دام صنعتی علاوه بر اینکه از انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان جلوگیری می‌کند موجب تشدید نظارت‌ها بر فرآوری و عرضه دام سالم و بهداشتی و نیز جلوگیری از تخلفات در این حوزه می‌شود. این موضوع می‌طلبد که مسئولین استانی و شهرستان در راستای ارتقای سلامت پروتئین حیوانی با پیگیری تأسیس کشتارگاه صنعتی، قدمی برداشته و این ضرورت شهرستان را با جدیت دنبال کنند.

لازم به ذکر است شهرداری اسلامیه و باغستان در حال حاضر بدون شهردار اداره می‌شود از این رو در گزارش با رئیس شورای اسلامی شهر اسلامیه مصاحبه انجام شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها