موزه نسخ خطی فردوس، در انتظار اعتبار

طرح مطالعاتی ایجاد موزه نسخ خطی در مدرسه علیا شهرستان فردوس، خرداد ماه امسال کلید خورد اما با گذشت بیش از چهار ماه هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

به گزارش “پیام خاوران“، به گفته رئیس سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس در خردادماه امسال، طرح محتوایی موزه نسخ خطی در سال ۹۷ به تصویب رسیده است.

روح اله صداقت طالبی گفته بود نسخه‌های خطی با موضوع قرآن، وقف‌نامه و ادعیه هستند که پیش‌بینی می‌کنیم در مرحله اول حدود ۳۰۰ نسخه که تعدادی در مدرسه حبیبیه و نزد روحانیون است و تعدادی هم در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد، جمع‌آوری و در این موزه به نمایش گذاشته شود.

با این حال نه تنها این موزه در مدرسه علیا راه‌اندازی نشده بلکه درب این مدرسه به روی بازدیدکنندگان نیز بسته شده است.

برای پیگیری این موضوع به سراغ رئیس میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی شهرستان فردوس رفتیم.

کاظم شبنم‌زاده بیان کرد: برای تبدیل مدرسه به موزه طرح توجیهی باید تهیه شود که این کار توسط میراث فرهنگی انجام شده و به وزارت خانه ارسال و موافقت اولیه گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح مشاور گرفته شده تا طرح معماری و جانمایی فضاها رو آماده کند که امسال با مشاور قرارداد بسته شد و کار تحویل میراث استان شده و پس از جمع بندی به وزارت میراث فرهنگی ارسال خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی شهرستان فردوس با بیان اینکه برای جمع آوری نسخ هم خوشبختانه فردوس در این زمینه غنی است گفت: نسخه‌های فراوانی در مراکز مختلف مثل میراث فرهنگی، اداره اوقاف، آموزش و پرورش، مدرسه حبیبیه، حوزه علمیه و حتی مردم عادی وجود دارد که می‌شود با یک فراخوان آنها را جمع‌آوری کرد.

بیشتر بخوانید   مدیران قضایی با بسترهای فسادزا در جامع برخورد کنند

شبنم‌زاده گفت: برای ایجاد این موزه، ۲میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۱ در حال پیگیری است و یک سال پس از تخصیص اعتبار ، موزه  به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در زمینه بسته بودن درب مدرسه علیا که از مکان‌های تاریخی و پر بازدید شهرستان است نیز گفت: تا دو سال گذشته درب مدرسه همیشه باز بود که متأسفانه پناهگاهی برای معتادها و محلی برای خرابکاری برخی شده بود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی شهرستان فردوس عنوان کرد: سالهای گذشته تمام دربهای داخلی مدرسه بازسازی و نوسازی شده بود که متأسفانه با توجه به باز بودن در مدرسه همه درب‌ها را یا شکستند و یا آتش زدند.

شبنم‌زاده اظهار داشت: متاسفانه حتی به آجرهای پشت بام هم رحم نکردند و از بالای پشت بام به پایین محوطه انداخته بودند که این امر آسیب زیادی به مدرسه وارد کرده بود.

وی گفت: برخی از بازدیدکنندگان با نوشتن یادگاری بر روی در و دیوار مدرسه باعث نازیبا شدن چهره این مدرسه تاریخی شده بودند که همه این موارد با حضور نیروی انتظامی صورتجلسه شد اما متأسفانه اتفاق خاصی حاصل نشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی شهرستان فردوس تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم بر این شد که درب مدرسه بسته شود اما هر زمان بازدیدکننده یا تورهای گردشگری برای بازدید با اداره میراث فرهنگی شهرستان هماهنگ کنند، درب مدرسه به روی آنها باز خواهد شد.

شبنم زاده تاکید کرد: در ایام عید با توجه به حضور راهنمای گردشگری نوروزی هر روز درب مدرسه باز خواهد بود اما بقیه ایام سال این امکان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید   رشد 12 درصدی جابجایی کالا توسط ناوگان حمل و نقل شهرستان قاینات

 پیگیرموزه هستیم، اعتبار لازم را میراث فرهنگی باید تامین کند

فرماندار شهرستان فردوس نیز گفت: در آخرین جلسه با اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان، پیشنهاد ایجاد موزه نسخ خطی در مدرسه علیا شهرستان فردوس داده شده و مجوزات لازم اخذ شده است.

مهدی روشن بیان کرد: در این جلسه در بحث اجلاسیه ملی دو موضوع مطرح شد که استفاده از مدرسه علیا به عنوان موزه تاریخی در زمان اجلاسیه و دیگری بحث راه‌اندازی موزه نسخ خطی بود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد این موزه در دستور کار شهرستان قرار دارد و پیگیر این موضوع هستیم، گفت: امیدواریم در بحث اعتباراتی که باید میراث فرهنگی در سال جدید تخصیص دهد، ایجاد این موزه به زودی تحقق یابد.

روشن اضافه کرد: مهمترین موضوع تأمین اعتبار است که باید توسط میراث فرهنگی صورت گیرد، در زمینه اخذ مجوزات و تأییدیه‌های لازم مشکلی وجود ندارد.

 عدم هماهنگی مسئولین، دلیل تعلل در راه‌اندازی موزه نسخ خطی فردوس

امام جمعه فردوس نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وجود موزه نسخ خطی برای شهرستان فردوس بسیار مهم، لازم و ضروری است اما به دلایل متعدد از جمله عدم هماهنگی مسئولین در زمینه مکان موزه کار چندانی صورت نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شاکری افزود: قرار شد برای پیگیری این موضوع هفته آینده جلسه مشترکی با میراث فرهنگی، اداره اوقاف، حوزه علمیه و امامت جمعه برگزار کنیم و در زمینه مدرسه علیا که مکان پیشنهادی موزه است، تصمیم‌گیری کنیم.

مدرسه علیا یکی از زیباترین و بی نظیرترین مدارس خراسان محسوب می‌شود که بر اساس وقف‌نامه موجود، توسط میرعلی بیک در اواسط دوره قاجاریه در شهر تاریخی تون و در محله میدان مرمت شده و احتمالاً در اواخر دوره تیموری و یا اوایل دوره صفویه بنا شده است.

بیشتر بخوانید   مراسم محوری بزرگداشت سردار سلیمانی، عصر فردا

این مدرسه جزء مدارس چهار ایوانی است و فضاهای معماری بنا شامل ورودی، هشتی، مسجد، مدرس و حجره‌ها است. ورودی این بنا در راسته بازار تون قرار داشته است.

عناصر حائز اهمیت مدرسه، گودال باغچه میان صحن مدرسه با فرم هشت ضلعی است که آب از یک سوی آن وارد و از سوی دیگر خارج می شده است. این گودال باغچه در مرکز حیاط قرار گرفته است. همچنین حجره‌های طلاب در سه ضلع این حیاط واقع شده که ورودی آنها از داخل حیاط است.

ایجاد موزه نسخ خطی در این مدرسه علاوه بر معرفی هر چه بهتر مدرسه تاریخی علیا به بازدیدکنندگان و گردشگران، خود موجب توسعه و رونق گردشگری در شهرستان فردوس خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها