خروجی جشنواره ملی زرشک باید تدوین یک برنامه جامع و کاربردی عملیاتی برای آینده باشد

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه خروجی جشنواره ملی زرشک باید تدوین یک برنامه جامع و کاربردی و عملیاتی برای آینده زرشک باشد گفت: این برنامه باید در راستای کاهش مشکلات زرشک کاران باشد.

به گزارش “پیام خاوران“، مصطفی نخعی صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره زرشک که در بیرجند در حال برگزاری است با بیان اینکه در وهله اول باید بر دستان پینه بسته کشاورزان که امنیت غذایی را برای ما به ارمغان می‌آورند بوسه بزنیم اظهار داشت: اگر کشاورز برای ما امنیت غذایی را به وجود می‌آورد ما نیز باید برای او آرامش، اطمینان خاطر و.. به وجود بیاورد.

وی  گفت: کشاورز و دامدار چگونه می‌تواند آرامش داشته باشد وقتی در فروش زحمت سالانه خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و یا در حوزه زیرساخت و تهیه نهاده موانع فراوان دارد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به پتانسیل‌های مختلف خراسان جنوبی گفت: محصول زرشک یکی از این پتانسیل‌ها است که کشاورزان ما با مشکلات چون کمبود آب، تغییر اقلیم و ریزگردها آن را به ثمر می‌رسانند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه ادامه داد: در حوزه مسائل مرتبط با تغییر اقلیم باید اقدامات اساسی انجام دهیم.

نخعی با تأکید بر اینکه خروجی جشنواره ملی زرشک باید تدوین یک برنامه جامع و کاربردی و عملیاتی برای آینده زرشک باشد، گفت: این برنامه باید در راستای کاهش مشکلات زرشک کاران باشد.

وی بیان کرد: در کشور با یک چالش مهم به عنوان توسعه نامتوازن رو به رو هستیم که علت آن بی توجهی به مسئله آمایش سرزمینی است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی ادامه داد: در گذشته طرح‌هایی برای خرید تضمینی زرشک مطرح شد که خواست کشاورزان را تأمین نکرد.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی طرح‌های مهمی را در مورد کشاورزی مطرح کرده است گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح امنیت غذایی است.

بیشتر بخوانید   مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی: روستای بالای۱۰ خانوار بدون برق در خراسان جنوبی وجود ندارد+عکس

 اجرای بیش از ۶۰ عنوان برنامه در جهت معرفی زرشک در سطح ملی و بین المللی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: ۹۸ درصد زرشک دنیا متعلق به خراسان جنوبی است که سالانه ۸۵ هزار تن زرشک در این استان توسط ۲۵۰ هزار بهره‌بردار تولید می‌شود.

مهدی جعفری با بیان اینکه زرشک در این استان جنبه سیاسی و کارکرد اجتماعی و فرهنگی دارد و به عنوان محصول محیط زیستی و هویت استان است، افزود: این جشنواره ملی دارای ۹ کمیته ستادی و پنج کمیته شهرستانی در این مدت بیش از ۶۰ عنوان برنامه در جهت معرفی این محصول مزیت دار خراسان جنوبی در سطح ملی و بین المللی اجرا کرد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذایی بر پایه زرشک، ادامه داد: جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی مسیر توریسم و گردشگری مزرعه را روشن ساخت و آینده‌ای را پیش روی استان قرار داد.

جعفری با تأکید بر مبارزه با آفات‌های نوظهور در مراحل کاشت، داشت و برداشت زرشک برای تولید محصول باکیفیت و عرضه به بازارهای جهانی، بیان کرد: تلاش ما بر این بود تا با برگزاری جشنواره ملی زرشک، وضعیت محصول کشاورزی مردم را ارتقا دهیم و با تبلیغات و معرفی بیشتر زرشک آینده خوبی را برای این محصول مزیت دار به انتظار می‌نشینیم. 

عرضه زرشک تازه برای نخستین بار از طریق پست شهرستان درمیان 

سرپرست اداره پست شهرستان درمیان نیز در حاشیه این مراسم گفت: برای نخستین بار در شرق کشور امکان عرضه محصول زرشک تازه از طریق سرویس پست ویژه در این شهرستان فراهم شد.

بیشتر بخوانید   آغاز برداشت آنغوزه شیرین از سطح 625 هکتار اراضی قاین

مرتضی اخلاقی افزود: قبل از این، عرضه محصولات راهبردی و بومی استان و شهرستان درمیان از جمله زرشک، زعفران و عناب تنها بصورت خشکبار به سراسر کشور فراهم بوده است.

وی یادآور شد: حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی یکی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت پست برای گسترش خدمات به شهروندان است.

سرپرست اداره پست شهرستان درمیان ادامه داد: با ارائه این سرویس پستی، محصول زرشک تازه در کوتاهترین زمان ممکن به صورت مستقیم به دست مصرف کننده در تهران و استان‌های همجوار خراسان جنوبی می‌رسد.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات درمیان در زمینه کشاورزی، تولیدات خانگی و صنایع دستی، بازاریابی و فروش محصولات بومی منطقه است که شرکت پست با ارائه سرویس‌های نوین پستی می‌تواند سهم بسزایی در رونق اقتصادی این شهرستان داشته باشد.

اخلاقی با بیان اینکه شهرستان درمیان رتبه دوم تولید زرشک خراسان جنوبی را دارد افزود: امکان خرده و عمده فروشی محصولات کشاورزی در اداره پست شهرستان درمیان به صورت بسته بندی استاندارد فراهم است.

اولین جشنواره ملی زرشک  روز 21 مهر با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روزهای گذشته در شهرستان‌های قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان برگزار شد.

این جشنواره با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” تا 27 مهر ادامه داشته و امروز اختتامیه آن در بیرجند برگزار می‌شود.

98 درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و 50 هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

انتهای پیام/ 104

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها