خراسان جنوبی به قطب تولید برق با انرژی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود

در حالی شهر درح شهرستان سربیشه که از آن می‌توان به عنوان دالان بادی ایران یاد کرد در حال تدارک نصب توربین‌های بادی برای اولین بار در استان است که با نصب این توربین‌ها استان یکی از قطب‌های تولید برق با انرژی تجدید پذیر می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، استان کویری خراسان جنوبی در زمینه برخورداری از قابلیت‌های لازم برای ساخت نیروهای تولید انرژی بادی جزو مناطق با کیفیت عالی در کشور به شمار می‌آید، آنطور که بیشتر مناطق این استان قابلیت‌های مورد نظر برای ساخت نیروگاه را دارند.

استان خراسان جنوبی از جهت استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی بادی دارای جایگاه ویژه‌ای است. این استان با وجود زمینه مناسب اقلیمی و تابش آفتاب و باد در بیشتر مناطق و در اکثر فصول سال، قابلیت تولید انرژی‌‌های نو و پاک را دارد.

این نرم مقدار تابش تقریباً در شهرستان‌های سرایان، بیرجند، قاین، بشرویه، ارسک، نهبندان نیز بین ۳۵۰ تا ۴۸۱ است. با توجه به نقشه اطلس خورشیدی ایران منطقه خراسان جنوبی دارای تابشی معادل ۴٫۵ تا ۵٫۲ کیلو وات ساعت تابش در روز است که موقعیت بسیار عالی برای استفاده از انرژی خورشیدی را دارا می‌باشد.

همچنین شرایط مستعد برای اجرای طرح‌های بادی در استان وجود دارد به طوریکه بر اساس تحقیقات به عمل آمده میانگین سرعت باد در استان به ۲۳ کیلومتر در ساعت و حتی در برخی نقاط به حدود ۳۳ کیلومتر در ساعت می‌رسد که شرایط بسیار مساعدی برای تولید انرژی برق است.

وجود چند دالان بادی در مناطق نهبندان، قاین، آفریز، کجه و چهنوی فردوس، طبس مسینا درمیان، بهترین پتانسیل برای اجرای طرح نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در این استان است.

منطقه درح شهرستان سربیشه یکی از بزرگترین حوزه‌های بادخیز در این استان کویری است شهری که با کشور افغانستان هم مرز است و جزو دالان‌های بادی بسیار خوبی است چرا که نه تنها بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بلکه بادهیا دیگری به نام هرات نیز سبب می‌شود تا بیشتر ایام سال این منطقه با باد همراه باشد.

بیشتر بخوانید   جشن میلاد توسط مخابرات منطقه خراسان جنوبی برگزار شد

این ظرفیت‌ها در حالی است که همواره انرژی‌های نو و تجدیدپذیر جزو دغدغه‌های رهبری معظم انقلاب بوده آنطور که در بند ۱۳ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که از سوی رهبری در سال ۹۴ به قوای سه گانه ابلاغ شد همواره افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر و نوین، گسترش نیروگاه‌های پراکنده و کوچک مقیاس مورد تاکید بوده است.

در مجموع آن چیزی که واضح است این است که خراسان جنوبی به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور به هیچ عنوان از لحاظ ظرفیت‌ها دارای محرومیت نیست و قطعا با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی و همچنین استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان استان می‌تواند پیشرفت چشمگیری در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی‌های نو و تجدید پذیر داشته باشد. با توجه به این ظرفیت طی سال‌های اخیر مسئولان بر آن شدند تا با استفاده از این انرژی پاک و نصب توربین‌های بادی، به تامین برق منطقه و صادرات برق مازاد به کشور افغانستان بپردازند.

پنجه در پنجه باد برای تولید انرژی پاک

قرار است ۲۰ توربین بادی برای اولین بار در استان خراسان جنوبی و شهرستان درح سربیشه نصب شود چرا که وزش باد همیشگی در درح پای سرمایه گذاران را در این منطقه باز کرده است و با بهره‌برداری از نیروگاه بادی درح سربیشه در تولید برق خودکفا می‌شوند.

نیروگاه بادی درح ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق را دارد که در مرحله اول بهره‌برداری از آن، ۴ توربین نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

با راه‌اندازی کامل این نیروگاه، نیاز شهرستان سربیشه به برق تأمین می‌شود و این شهرستان هیچ مشکلی در زمینه تولید و استفاده برق نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید   شناسایی ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

تأمین برق ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ خانوار از طریق نیروگاه بادی درح

یکی از مهندسین نیروگاه بادی درح در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طول پره‌های توربین حدود ۵۱ متر است که پس از انجام عملیات زمینی و اتصال قطعات به یکدیگر، توربین در ارتفاع ۸۵ متری نصب می‌شود.

وی افزود: باد غالبی که در این منطقه وزش دارد از جانب شمال غرب است و طبق بادسنجی انجام شده، منطقه درح ظرفیت خوبی برای تولید برق از طریق باد دارد.

وی بیان کرد: در طول سال هر توربین می‌تواند برق ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ خانوار را تأمین کند.

مهندس نیروگاه باید درح تصریح کرد: زمانی نصب توربین‌ها را انجام می‌دهیم که وزش باد کمتری داشته باشیم تا مشکلی در نصب پیش نیاید و بتوان به راحتی کار را انجام داد.

نصب ۴ توربین در مرحله اول بهره برداری از نیروگاه

فرماندار شهرستان سربیشه نیز گفت: نصب ۴ توربین نیروگاه بادی درح در مرحله اول، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روال نصب انجام می‌شود.

لکزایی افزود: ظرفیت اسمی این نیروگاه ۵۰ مگاوات است و مصرف برق در سربیشه در ساعات اوج مصرف ۱۷ مگاوات است و با بهره برداری کامل از این نیروگاه، تمام نیاز شهرستان به برق تأمین می‌شود.

جمالی مدیر توزیع نیروی برق شهرستان سربیشه هم گفت: هم اکنون ۷٫۷ مگاوات تولید برق از انرژی خورشیدی را داریم و با بهره برداری از نیروگاه بادی، ۱۷٫۷ مگاوات سطح انرژی تولید شده خواهد بود.

نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۵ هزار مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تولید شود که تاکنون کمتر از ۲۰ درصد آن محقق شده است.

بیشتر بخوانید   2000 کیلومتر از راه‌های روستایی شهرستان نهبندان تسطیح شد

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها