افتتاح اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابر‌ها در بیرجند

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) از افتتاح ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابر‌ها در بیرجند خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران” هادی ایمانی صبح امروز در مراسم افتتاح ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابر‌ها اظهار داشت: به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) و با همکاری شرکت دانش بنیان نوین تجهیز دانش فضای فجر و محققین دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابر‌ها افتتاح شد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) گفت: این مراسم با حضور سردار زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور، فرمانده سپاه خراسان جنوبی و استاندار برگزار شد.

وی بیان کرد: این ایستگاه دستاورد جدیدی است که در مناطق کوهستانی نصب می‌شود. در این ایستگاه عملیات بارورسازی ابر‌ها بدون استفاده از هواپیما و پهپاد انجام می‌شود.

ایمانی بیان کرد: گروهی از فناوران یک شرکت دانش‌بنیان اقدام به طراحی و تولید ایستگاه‌های زمینی بارورسازی ابرها کردند تا بدون هزینه‌های انجام عملیات هوایی، میزان بارش جوی را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

وی ادامه داد: آنها محفظه ابر را طراحی کردند که در دنیا فقط چند کشور در این زمینه فعال هستند. مواد ویژه باروری ابرها با این دستگاه سوزانده شده و دود حاصل را به داخل محفظه‌ای که ابر مصنوعی داخل آن تشکیل شده، تزریق می‌کنند. مواد رطوبت داخل ابر را جذب می‌کنند و به صورت کریستال‌های یخ ته‌نشین می‌شوند، دستگاه تعداد کریستال‌های یخ تشکیل‌شده را اندازه‌گیری و به صورت دیجیتال توزیع و اندازه ذرات را گزارش می‌کند.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) گفت: میزان موفقیت‌ این روش به سنجش داده‌ها بعد از یک یا دو سال بستگی دارد که وزارت نیرو انجام می‌دهد و در گزارش‌های سالانه منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید   ۴۳۴ پنل خورشیدی بین عشایر خراسان جنوبی توزیع شد

وی افزود: بر اساس گزارش‌های کلی، بارورسازی ابرها موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی باران می‌شود تا ۷۰ درصد هم گزارش شده ولی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد عادی است. شاید این عدد زیاد نباشد اما برای استانی که در سال ۲ میلیارد متر بارندگی دارد، ۱۰ یعنی ۲۰۰ میلیون مترمکعب که عدد خوبی است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها