خراسان جنوبی از نظر شیوع معلولیت شنوایی جزو سه استان اول کشور است

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با وجود ۳ هزار و ۳۲۱ معلول کم شنوا و ناشنوا در خراسان جنوبی از نظر شیوع معلولیت شنوایی جزو سه استان اول کشور است.

به گزارش “پیام خاوران” حسن شرفی با بیان اینکه ۱۰۰ در صد موالید استان در ۱۱ ماهه امسال تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفتند اظهار داشت: از ابتدای سال بیش از ۱۴ هزار نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان در استان قرار گرفتند.

وی گفت: از این تعداد ۲۲۹ کودک به مرحله تشخیص رسیدند که پس از ارزیابی تشخیصی ۷۴ کودک مبتلا به کم شنوایی خفیف تا عمیق شناسایی و برای مداخلات توانبخشی و دارویی معرفی شدند.

مدیرکل بهزیستی خرااسن جنوبی بیان کرد: از مجموع ۷۴ کودک کم شنوای شناسایی شده، ۲۲ کودک نیازمند سمعک و از این مجموع ۹ کودک نیازمند کاشت بوده‌اند که از ۲۲ کودک نیازمند سمعک، ۱۱ کودک سمعک دولتی توسط اداره کل بهزیستی استان دریافت کرده و ۱۱ کودک سمعک غیردولتی دریافت کرده‌اند و ۹ کودک نیازمند کاشت حلزون به معاونت درمان علوم پزشکی جهت پیگیری کاشت معرفی شدند.

شرفی افزود: هم اکنون خراسان جنوبی، دارای ۱۷ دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته است و همچنین ۲۱ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در استان، در حال ارائه خدمت به مردم است.

وی گفت: این طرح غربالگری در سالجاری در شهرستان‌های بیرجند- قاین- طبس- بشرویه- فردوس – سرایان بصورت ثابت در طول سال در مراکز غربالگری دائمی شنوایی و در نیمه دوم سال در کودکستان‌ها در حال انجام است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: به دلیل کمبود شنوایی شناس در استان در نیمه دوم سالجاری در شهرستان‌های سربیشه- خوسف و درمیان بصورت سیار کودکان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید   در حوزه طلاق، قاچاق سوخت و اعتیاد نیاز به صیانت و راهبرد فرهنگی داریم

شرفی با بیان اینکه بی علامتی شایع‌ترین علامت افت شنوایی در بدو تولد است و بهترین زمان طلایی جهت تشخیص تا ۳ ماهگی و درمان کم شنوایی تا ۶ ماهگی است گفت: با توجه به اهمیت موضوع از خانواده‌ها می‌خواهیم در بدو تولد از غربالگری شنوایی نوزادان خود مطمئن شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ اسفندماه مصادف با سوم مارس روز جهانی شنوایی است افزود: شعار امسال روز جهانی شنوایی ” مراقبت از گوش و شنوایی برای همه! بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم” است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها