تسهیل و توسعه روابط تجاری بین خراسان جنوبی و کشور افغانستان در دستورکار است

استاندار خراسان جنوبی از حضور ۹ هزار و ۸۰۰ تبعه افغانستانی در استان خبرداد گفت: تسهیل و توسعه روابط تجاری بین خراسان جنوبی و کشور افغانستان در دستور کار است.

به گزارش  “پیام خاوران” جواد قناعت در نشست با سرپرست وزارت صنعت و  تجارت افغانستان و هیئت همراهش اظهار داشت: روابط بین ایران و کشورهای همسایه به صورت جدی در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بی‌شک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگ‌های که افغانستان عضو ناظر این سازمان است از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای شرق است.

به گفته وی؛ جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه روابط و مناسبات برادرانه با کشور افغانستان اقدامات متعددی را انجام داده و آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشور دوست و همسایه افغانستان است، گفت: برنامه‌ها و اقداماتی در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان صورت گرفته است.

قناعت عنوان کرد: با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی و سابقه طولانی در روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و وجود ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی و کشور افغانستان، فرصت و زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری در روابط اقتصادی و تجاری دو طرف وجود دارد.

به گفته وی؛ استان خراسان جنوبی آمادگی کمک و همکاری جهت بازسازی سایت‌های اقتصادی و تجاری افغانستان، حمایت از همکاری‌های تجاری افغانستان و نیز توسعه و تسهیل مبادلات تجاری، حمایت از همکاری‌های بخش خصوصی دو طرف، توسعه همکاری‌های آموزشی و علمی، مشارکت در طرح ‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه همکاری‌های درمانی و بهداشتی را دارد.

وی با تأکید بر اینکه موضوعات و بحث‌های این نشست نباید روی کاغذ بماند بلکه باید اجرایی شوند، اضافه کرد: در این زمینه باید گروه کاری تشکیل شود و از طرف خراسان جنوبی و کشور افغانستان نمایندگان تام الاختیاری انتخاب و پیگیری‌‌ها را انجام دهند که در این زمینه نماینده تام الاختیار استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار است.

استاندار خراسان جنوبی از آمادگی استان برای ۲۴ ساعته شدن مرز ماهیرود خبرداد و گفت: کشور افغانستان می‌تواند موضوع شبانه روزی شدن مرزهای ماهیرود و دوغارون را بدون هیچ مشکلی به صورت همزمان انجام دهد.

بیشتر بخوانید   رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد+حکم

قناعت با اظهار امیدواری که این سفر ، تسهیل و توسعه روابط تجاری بین خراسان جنوبی و کشور افغانستان را به همراه داشته باشد، از حضور ۹ هزار و ۸۰۰ تبعه افغانستانی در خراسان جنوبی خبرداد و متذکر شد: یک هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز و ۸۲۵  دانشجوی افغانستانی در خراسان جنوبی در حال تحصیل هستند و زمینه و بستر لازم برای حضور برادران افغانستانی ما در ایران و خراسان جنوبی مهیاست.

وی با اشاره به مزیت‌ها و پتانسیل‌های تجارت خارجی خراسان جنوبی گفت: قرار گرفتن در نقطه مرکزی محور ترانزیتی شرق ایران یعنی چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد – سرخس و مسیر کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز دارا بودن بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان، وجود ظرفیت‌هایی همچون گمرک و مرز رسمی ماهیرود، منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند و مرز ماهیرود و فرودگاه بین المللی بیرجند از پتانسیل‌های بسیار خوب خراسان جنوبی برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان است.

قناعت ادامه داد: صادرات و ترانزیت کالا از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان با توجه به نزدیک بودن به شاهراه و یا سرک حلقوی افغانستان و کشورهای آسیای میانه باعث کاهش مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتری انتقال کالا از بندر عباس و بندر چابهار به این کشور شده و در نتیجه عبور ترانزیت از این مسیر را اقتصادی کرده است.

وی با بیان اینکه پروژه راه آهن محور شرق از چابهار به سمت زاهدان شروع شده و در حال اجراست، اظهار داشت: این راه آهن که از مسیر بیرجند عبور می‌کند و به راه آهن مشهد و در نهایت به سرخس در مرز ترکمنستان متصل می‌شود، توسعه ترانزیت از مسیر بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه را به دنبال خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد حجم صادرات خراسان جنوبی به سمت کشور افغانستان انجام می‌شود، عنوان کرد:  بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کل صادرات ایران به افغانستان از نظر ارزشی و ۴۰ تا ۵۰ درصد از نظر وزنی از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان انجام می‌شود که بیانگر نقش ویژه مرز ماهیرود در مبادلات تجاری با کشور افغانستان است.

قناعت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور افغانستان گفت: اخذ مجوز ترانزیت عام و افزایش اقلام قابل ترانزیت به افغانستان، اخذ مجوز گمرکات تخصصی جهت واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی، اخذ مجوز ورود موقت خودرو برای تجار و سرمایه گذاران، راه‌اندازی ایکس‌ری کامیونی در مرز ماهیرود، ایجاد سایت خرده فروشی کالا در بازارچه مرزی ماهیرود و اجرای پروژه خط انتقال آب به سایت مرزی ماهیرود به طول ۲۶ کیلومتر از جمله این اقدامات است.

بیشتر بخوانید   آغاز اولین مرحله توزیع اقلام اساسی ویژه ماه رمضان

استاندار خراسان جنوبی، راهکارهایی را در راستای توسعه روابط تجاری و تعاملات اقتصادی با کشور افغانستان پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی در چند معبر مرزی مشترک با کشور افغانستان علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود، سه بازارچه یزدان، میل ۷۳ و دوکوهانه نیز آمادگی لازم جهت انجام مبادلات تجاری مناسب را دارند.

وی با اعلام آمادگی درخصوص همکاری و مشارکت در احداث ساختمان اداری و تأسیسات گمرک در طرف مقابل معابر مرزی خراسان جنوبی در کشور افغانستان، اظهار داشت: تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این ساختمان ها نیز با کمک بخش خصوصی مقدور است.

قناعت با تأکید بر اهمیت راه اندازی پایانه‌های مشترک مرزی با کشور افغانستان و تخصصی کردن آنها گفت: در این زمینه و با توجه به زیرساخت های موجود، امکان تعیین بازارچه مرزی ماهیرود به عنوان پایانه تخصصی مواد غذایی و خوراکی و اقلام کشاورزی، تعیین بازارچه میل ۷۳ به عنوان پایانه تخصصی سیمان و مصالح ساختمانی و تعیین بازارچه مرزی دوکوهانه شهرستان نهبندان به عنوان پایانه تخصصی سوخت و مشتقات نفتی وجود دارد.

استاندار خراسانت جنوبی متذکر شد: شرایط برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری افغانستان در استان با استفاده از تسهیلات و مشوق های سرمایه گذاری خارجی، اقدام خراسان جنوبی به ایجاد منطقه مشترک صنعتی و تولیدی در هر چهار پایانه مرزی استان با همکاری طرف افغانستان مهیا می باشد.

وی از وجود آمادگی جهت راه اندازی فروشگاه های مرزی و انجام خرده فروشی در بازارچه‌های مرزی توسط مرزنشینان دو کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در بازارچه ماهیرود خراسان جنوبی مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای این مهم فراهم است.

قناعت با اشاره به پروژه در حال احداث محور ترانزیتی ماهیرود – فراه، خواستار همکاری بیشتر جهت احداث مسیر باقی مانده شد و گفت: طول این مسیر ۱۲۰ کیلومتر می باشد که ۶۵ کیلومتر آن آسفالت شده است.

بیشتر بخوانید   رسیدگی به درخواست‌های مشترکین شرکت برق خراسان جنوبی در سامانه سامد

استاندار خراسان جنوبی خواستار راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و راه اندازی کنسولگری بیرجند در استان فراه افغانستان شد و تصریح کرد: امکان افزایش ساعت کاری در مرز ماهیرود و ارائه خدمات و انجام امور تجاری در روزهای تعطیل نیز وجود دارد.

وی از آمادگی استان جهت انجام واردات برخی از اقلام و کالاهای قابل واردات از افغانستان از جمله مواد معدنی و اقلام کشاورزی در راستای ایجاد برقراری توازن نسبی با ایران نیز گفت.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به احداث و بهره ‌برداری از مخازن ذخیره‌ سازی انواع سوخت و هیدرو کربنات در سایت منطقه ویژه اقتصادی، صادرات سوخت و مشتقات نفتی به افغانستان از طریق خط لوله در مرز ماهیرود مقدور می باشد.

قناعت با تأکید بر اینکه استان خراسان جنوبی با وجود مراکز درمانی و بهداشتی پیشرفته و مجهز، آمادگی لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع افغانستانی و تسهیل توریست درمانی را دارد، گفت: یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی احداث بیمارستان در شهرستان مرزی زیرکوه بود که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است و در آینده در توسعه توریست درمانی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی بر لزوم فعال شدن اتاق مشترک ایران و افغانستان با محوریت استان خراسان جنوبی تأکید کرد و گفت: خراسان جنوبی جهت احداث خط انتقال و تأمین برق مورد نیاز ولایت فراه و معابر هم مرز با استان و نیز صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه در زمینه‌های ساختمان و ابنیه، آموزش، کشاورزی، معدن، دامپزشکی، فنی و حرفه ای و ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی لازم را دارد.

به گفته وی؛ خراسان جنوبی، آمادگی خود را برای اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و سرمایه گذاری، برپایی نمایشگاه معرفی فرصت‌های همکاری دو طرف، برگزاری نشست‌هایی در ایران و افغانستان جهت بررسی و پیگیری مسایل مرتبط با تجار و فعالان اقتصادی کشور و نیز توسعه و تسهیل مبادلات تجاری اعلام می دارد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها