ماژان شهری فراموش شده که در قامت یک روستا باقی مانده است

بیش از دوسال از شهر شدن ماژان می‌گذرد اما گویا هنوز مشکلات زیادی در شهر ماژان و شهرک جدید آن وجود دارد.

به گزارش “پیام خاوران” بیش از دوسال از شهر شدن ماژان می‌گذرد اما گویا هنوز مشکلات زیادی در شهر ماژان و شهرک جدید آن وجود دارد.

در این راستا در پی تماس‌های مردمی مبنی بر مشکلات شهر ماژان و به ویژه شهرک جدید آن، به سراغ شهردار ماژان رفتیم.

محمدرضا عابدینی شهردار ماژان در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بیش از دوسال از شهر شدن ماژان می‌گذرد اما گویا هنوز ادارات شهرستان خوسف این موضوع را باور ندارند.

وی افزود: برای ارتقاء یک روستا به شهر پس از موافقت اولیه وزارت کشور، طبق قانون و دستورالعمل‌ها پیش شرط‌هایی وجود دارد که پس از تأمین آنها مجوز تأسیس شهر صادر می‌شود و در زمینه ماژان بدون تأمین و تهیه این پیش شرط‌ها و بر اساس اعلام مسئولان وقت با پیش بینی انتقال امکانات و دارایی‌های محمدشهر به ماژان، یک صورتجلسه صوری مبنی بر تأمین زیرساخت‌ها و پیش شرط‌ها تنظیم و به وزارت کشور ارسال می‌شود و در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ مجوز تأسیس شهرداری ماژان صادر می‌شود.

شهردار ماژان افزود: اینچنین ماژان در حالی که زیرساخت‌های یک روستا را هم ندارد، شهر می‌شود. زیرساخت‌هایی که با تلاش‌های شبانه روزی در بیش از دو سال گذشته هنوز بخش اعظم آن تأمین نشده است.

عابدینی بیان کرد: واقعیت این است که شهرداری ماژان یک شهرداری تازه تأسیس و فاقد امکانات و تجهیزات است و دست تنها باید پاسخگوی نیازهای به حق شهروندان باشد.

وی درباره موضوع مشکلات شهرک ماژان اظهار داشت: اینکه چگونه به یکباره در آخرین روزهای روستا بودن و در آستانه شهر شدن ماژان تعداد زیادی از اراضی (قطعات مسکونی) بدون تنظیم قرارداد واگذاری به شهروندان تحویل و برای آنها پروانه ساختمانی صادر می‌شود را باید از مدیریت بنیاد مسکن بپرسید.

بیشتر بخوانید   تعطیلی کلاس‌های آنلاین در روز و شب یلدا شایعه است

شهردار ماژان بیان کرد: واقعیت این است که پس از استقرار شهرداری و الزام مالکین به ارائه مدرکی دال بر مالکیت ابتدا بنیاد مسکن اقدام به صدور اجاره نامه کرد و در حال حاضر هم براساس قیمت‌های کارشناسی روز به مالکین واگذار می‌کند که هم موضوع قیمت و هم قرمز شدن فرم جیم افراد مورد اعتراض شهروندان است.

وی افزود:  قطعاً شهرداری در این موضوع هیچگونه دخل و تصرفی ندارد و علیرغم اینکه بنیاد مسکن به عنوان مالک بخش اعظم شهر ماژان بیشترین سود را از شهر شدن آن برده اما در پاسخ به مکاتبات شهرداری در زمینه تأمین زیرساخت‌ها اعلام کرده که با توجه به شهر شدن ماژان دیگر نمی‌تواند هیچ هزینه‌ای در ماژان انجام دهد و تأمین تمامی زیرساخت‌ها بر عهده شهرداری و مالکان است.

عابدینی ضمن گلایه از بنیاد مسکن گفت: بر اساس قانون در روستاها حداقل ۷۰ درصد از عایدی حاصل از فروش زمین‌ها برای زیرساخت‌های همان روستا هزینه می‌شود اما در حالی که هزینه زمین‌های واگذاری در سال ۹۹ در روستای ماژان امروزه به نرخ شهری و قیمت روز از مردم دریافت می‌شود، ریالی از آن در ماژان هزینه نمی‌شود و این موضوع فشار مضاعفی را به شهرداری و شهروندان ماژان تحمیل می‌کند. این درحالی است که دولت حتی در کلان شهرها هم زمین برای احداث مسکن را به صورت رایگان واگذار می‌کنند.

شهردار ماژان بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی شهرداری مالکین متقاضی تأمین زیرساخت‌ها به ویژه آب، برق و گاز در شهرک بودند که علیرغم مشکلات شدید مالی و نوپا بودن شهرداری، بلافاصله طرح آماده سازی شهرک و همچنین طرح اصلاح میادین و بلوار ورودی تهیه شد و شرکت‌های گاز و توزیع نیروی برق براساس طرح شهرداری نسبت به تأمین شبکه‌های برق و گاز شهرک اقدام کردند که باید از مدیریت شهرستان و استان تشکر کنم.

بیشتر بخوانید    ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع  مشکلات قضایی خراسان جنوبی اختصاص یافت

وی افزود: اداره آب اجرای شبکه آب را منوط به آماده‌سازی معابر کرد که علیرغم همه مشکلات، در ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تمام معابر شهر تا حد زیر اساس آماده سازی شد، در ادامه با پیگیری‌های انجام گرفته توسط مسئولین به ویژه فرماندار  مقرر شد شهرداری در اجرای شبکه نیز همکاری کند که این موضوع نیز در قالب تفاهم نامه‌ای انجام گرفت.

عابدنی گفت: از ۵ کیلومتر ۲ کیلومتر آن درحالی اجرا است که بدون اتصالات زیر زمین دفن شده است و به هر حال محدوده خدماتی فعلی شهر ماژان همان محدوده روستایی هست که در سال ۱۳۹۷ مصوب شده و طبیعتاً دستگاه‌های خدمت رسان موظف به ارائه خدمات و برنامه ریزی برای اجرای شبکه های مختلف از همان سال بوده‌اند.

شهردار ماژان ادامه داد: بدون تأمین آب نمی‌توان از شهروندان انتظار ساخت و ساز داشت آنچنان که علیرغم تأکید دولت بر ساخت و ساز مسکن و طرح نهضت ملی مسکن، در ساخت و سازهای انجام شده هم مردم با گالن ۲۰ لیتری و گاهاً تانکر آب بنایی را در شهرک ماژان تأمین کرده‌اند که قطعاً خانه‌های ساخته شده استحکام لازم را نداشته و در چندین مرحله دیوارهای حیاط‌ها در اثر باد و طوفان فرو ریخته است.

مدیر آب و فاظلاب شهرستان خوسف نیز در این باره گفت: اجرای شبکه توزیع شهرک ماژان نیاز به ۵ کیلومتر لوله گذاری دارد که ۲۲۰۰ متر آن که شامل خطوط اصلی بوده و انجام شده است و برای بهره‌برداری کامل و اجرای خطوط فرعی نیاز به ۲۰۰۰ متر لوله ۷۵ میلیمتر است که در ماه آینده در صورت تامین لوله توسط شرکت آب و فاضلاب انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید   ورود شهرداری به خانه باغ‌های بیرجند/مالکان خانه باغ‌ها حق قطع درختان، بدون مجوز را نخواهد داشت

علیرضا شاهی‌گیو گفت: تاکنون برای رفع کمبود آب مجتمع آبرسانی ماژان ۸ میلیارد تومان برای ساخت مخزن و حفر یک حلقه چاه هزینه شده و برای اتمام  پروژه نیازمند ۲۳ میلیارد اعتبار هستیم که در سال جاری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای تامین زیر ساخت مسکن محرومین و خدمات رسانی مطلوب در سطح شهرستان نیازمند ۴۰ میلیارد اعتبار هستیم گفت: افتتاح مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی شهر خوسف، افتتاح مخازن روستای علی آباد براکوه و مخزن مادر پروژه قصبه چهکندک با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به زودی انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۰۵

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها