دانشگاه‌ها در جهاد تبیین نقش کلیدی دارند

استاندار خراسان جنوبی گفت: دانشگاه‌ها در زمینه جهاد تبیین نقش کلیدی دارند که می‌تواند مانع اجرای توطئه‌های دشمن شود.

به گزارش “پیام خاوران” جواد قناعت شب گذشته در نشست هم اندیشی جایگاه آموزش عالی در توسعه استان اظهار داشت: دانشگاه‌ها در زمینه جهاد تبیین نقش کلیدی دارند که می‌تواند مانع اجرای توطئه‌های دشمن شود.

وی با تأکید بر اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی باید در دانشگاه‌ها و با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شود، متذکر شد:  ابهامات نسل جوان با برپایی این کرسی‌های آزاد اندیشی باید بر طرف شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در فرهنگ قرآنی علم و جهل دارای معانی گسترده‌ای است، افزود: در فرهنگ قرآنی، عالم کسی است که فکر، اندیشه و رفتارش بر اساس حق و حقیقت باشد حتی اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد و جاهل هم کسی است که عمل و رفتارش بر اساس باطل باشد هر چند که در علوم مختلف صاحب نظر باشد.

قناعت، حرکت در مسیر صراط مستقیم مورد نظر حضرت حق را مهم خواند و گفت: پیامبر اسلام (ص) برای شناسایی طاغوت‌ها نشانه‌ها و علامت‌هایی تعیین کرده تا مردم در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشوند.

وی با تأکید بر اینکه  قرآن و عترت دو نشانه‌ای هستند که پیامبر(ص) برای بعد از خود بیان کرده ادامه داد: همه حقایق و اسرار کتاب‌های آسمانی در قرآن جمع شده و همه اسرار قرآن در سوره فاتحه و همه اسرار آن در بسم الله و در نهایت همه اسرار آن در بای بسم الله است.

به گفته وی؛ مولای متقیان فرموده‌اند “من نقطه بای بسم الله هستم” که این موضوع نشانگر آن است که آن حضرت از همه اسرار غیب و نهان جهان هستی با خبر است.

استاندار خراسان جنوبی ۱۴ معصوم را نوری واحد خواند و گفت: آیت‌الله بهجت حدیث: “علی مع الحق و الحق مع علی” را از اسرار شیعه دانسته و این دو هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند.

قناعت به نقل از آیت الله بهجت افزود: هر کس اهل مراقبه باشد به این موضوع می‌رسد که وقتی در محضر قرآن است، در محضر معصومین (ع) هم است.

بیشتر بخوانید   اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به صورت سرجمع در اختیار خراسان جنوبی قرار می گیرد

وی ادامه داد: با وجود اینکه بشر امروز از پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های تکنولوژی و فناوری برخوردار است اما جهل و ناآگاهی انسان امروز حتی در قرون وسطی هم وجود نداشته است.

به گفته وی؛ انسان عصر حاضر در کنار پیشرفت‌های علمی، به عقب ماندگی‌هایی هم دچار شده است .

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ذخایر فراوانی در کشور وجود دارد، گفت: دشمنانی مثل آمریکا به سادگی این کشور را رها نمی‌کنند زیرا می‌خواهند مانند گذشته نفت ما را غارت کنند.

قناعت با تأکید بر جایگاه آمریکا و انگلیس در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در آن زمان تصمیم‌های مهمی مربوط به امور کشور در سفارتخانه‌های آنها گرفته می‌شد.

وی با متذکر شدن موقعیت استراتژیک ایران که نقطه اتصال بین غرب و شرق است افزود: سیستم مدیریتی کشور با پیروزی انقلاب بر پایه اسلام ناب قرار گرفت و بعضی از افراد ساده فکر می‌کنند اگر از بعضی از آرمان‌های خود دست برداریم، آمریکا با ما کنار می‌آید.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ شما در حوزه‌های دانشگاهی جهاد تبیین است که باید با نقشه و حساب و کتاب قبلی انجام شود.

احمد لامعی رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این نشست گفت: در سال ۱۳۵۶ مرکز آموزش عالی بیرجند با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در رشته‌های شیمی، ریاضی و فیزیک فعالیت خود را آغاز کرد و امروز در آستانه ۴۶ سالگی فعالیت این دانشگاه ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۱ دانشکده و ۴۸ گروه آموزشی با ۱۴۶ گرایش تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در مجموع ۴۰ هزار و ۸۳ دانشجو و هزار و ۵۱ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های استان مشغول فعالیت هستند، گفت: در طول سال گذشته خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بسیاری در این دانشگاه ارائه شد.

حجت الاسلام جعفری رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خراسان جنوبی نیز بیان کرد: فضای معنوی در دانشگاه‌های استان وجود دارد که نمونه‌ای از آن در اعتکاف دانشجویی ماه مبارک رمضان جلوه گر شد و از مسئولان می‌خواهیم که بیش از گذشته با دانشگاهیان در ارتباط باشند.

بیشتر بخوانید   پروژه انتقال آب به خراسان‌ جنوبی در هیچ مرحله‌ای از اجرا قرار ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با تاکید بر اینکه راه پیشرفت و توسعه جوامع تنها از مسیر توجه به علم است، افزود: در چند سال اخیر به شرکت‌های دانش بنیان توجه خوبی در این دانشگاه شده و بخشی از کار ما به تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است و با توجه به اقدام برای ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه به توریست درمانی به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان باید توجه کنیم.

موسوی میرزایی تصریح کرد: پذیرش دانشجویان بین‌المللی یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود است اما باید برای تسهیل در صدور ویزا برای افغانستانی‌ها اقدامات لازم انجام شود.

وی خواستار اختصاص اعتبار از محل توسعه توازن زمینه ایجاد کارخانه دارو سازی با توجه به وجود دانشکده دارو سازی در بیرجند شد.

هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز با تاکید بر اینکه آموزش عالی اولویت اول استان باید باشد، گفت: اساتید دانشگاه با رسیدن به نخبگی مهاجرت می‌کنند که علت اصلی آن فراهم نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد انگیزه در آنها برای ماندن در خراسان جنوبی است.

وی خواستار توجه به مسکن دانشگاهیان و پیگیری برای رفع مشکلات شهرک فرهیختگان، تقویت امور بین‌الملل در دانشگاه‌ها، ضرورت بازنگری در سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی شد و به تعدادی از دستاوردهای علمی این دانشگاه اشاره کرد.

شکیب رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینی نیز با اشاره به وجود حدود ۶۰۰ عضو هیأت علمی در استان، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید از ظرفیت دانشگاه‌های استان به خوبی بهره بگیرند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز از وجود حدود سه هزار دانشجو فنی و حرفه‌ای در استان خبر داد و افزود: ۴۶ درصد دانش آموختگان ما وارد بازار کار می‌شوند.

مالکی از عدم همکاری واحدهای صنعتی بیرجند برای کارآموزی دانشجویان به عنوان یکی از موانع موجود نام برد و خواستار تخصیص بودجه متوازن شد.

بیشتر بخوانید   فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی: نسبت به هر تجاوزی پاسخ قاطع و دندان شکن به متجاوزگران خواهیم داد

آتش روز رئیس دانشگاه جامع علمی _ کاربردی خراسان جنوبی نیز  تصریح کرد: این دانشگاه مولود انقلاب است که شغل محور است و حتی یک دانشجوی این دانشگاه بیکار نیست اما از برنامه توسعه ششم عقب هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند هم افزود: در خراسان جنوبی حداقل پنج پهنه معدنی وجود دارد که برای فرآوری این مواد باید اقدامات لازم در استان انجام شود.

رضا پور با اشاره به وجود ۱۱۹ معدن بنتونیت در خراسان جنوبی گفت: در این دانشگاه دو پروژه فناورانه در این خصوص انجام شده است و سند توسعه زیست بوم استان را با همکاری بنیاد نخبگان استان تهیه کرده‌ایم.

حجت الاسلام اکبری رئیس دانشگاه فرهنگیان استان نیز با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، قلب تپنده آموزش و پرورش است، گفت: به دلیل مشکلاتی که این دانشگاه با آن مواجه است، به قلب پوسیده آموزش و پرورش تبدیل شده است که این موضوع سبب خواهد شد ۷۵ هزار نفر خارج از این دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند.

میری رئیس سابق دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به قدمت ۷۰۰ ساله مدارس علمیه در خراسان جنوبی گفت: با وجود اینکه همکاران ما پژوهش‌های خوبی در خصوص کسل‌های زلزله خیز استان انجام داده‌اند اما ساخت و ساز واحدهای مسکونی بر روی این کسل‌ها در استان ادامه دارد و لازم است خوابگاه‌های متمرکزی برای اسکان همه دانشجویان متأهل احداث شود.

علیزاده استاد تاریخ دانشگاه بیرجند هم خواستار ایجاد بنیاد میراث مکتوب استان برای حفاظت از مواریث ارزشمند موجود در خراسان جنوبی شد.

زمانی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در ادامه خواستار شناخت صحیح مزیت‌های خراسان جنوبی، اقدام برای ماندگاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان و حل مشکل تردد اساتید به خراسان جنوبی شد.

خطیب عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: با وجود اینکه سال ۱۳۸۴ برای شهرداری بیرجند با تخصیص اعتبار، کار پژوهشی برای شناسایی کسل‌های بیرجند انجام دادیم، فرهنگسرای شهر بر روی گسل احداث شد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها