نیکوکاری در رمضان/سفره‌های آسمانی میزبان نیازمندان خراسان جنوبی

ماه مبارک رمضان امسال رو به پایان است اما آنچه در این روزهایی که از این ماه پر خیر وبرکت گذشت و نظاره گر بودیم دست‌های پر خیر و برکت نیکوکاران و پهن شدن سفره‌هایی از جنس همدلی برای نیازمندان بود.

به گزارش “پیام خاوران“؛ در اسلام همواره بر کمک به همنوع و دستگیری از یکدیگر توصیه شده است. “بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار”. بر همین اساس بزرگان دین ما همیشه در گفتار و کردار خود به فکر دیگران بوده‌اند.

حضرت رسول اکرم (ص) در خطبه شعبانیه می‌فرمایند: “با تشنگی و گرسنگی ماه مبارک رمضان تشنگی و گرسنگی روز قیامت را بچشید و صدقه به فقرا و مسکینان بدهید.” در واقع انفاق و دستگیری از دیگران یکی از دستورات دینی ماست که خداوند در قرآن کریم هر جا دستور به نماز می‌دهد به دنبال آن دستور به زکات و دستگیری از دیگران نیز اشاره کرده است.

ماه رمضان در واقع تمرینی برای پاکی در دیگر ماه‌های سال است. در ماه رمضان معنویت افزایش یافته و کمک به نیازمندان و سرپرستی ایتام از جلوه‌های زیبای ماه مبارک رمضان است. در هرکوی و برزن مردم در تدارک تهیه مایحتاج سحری و افطاری هستند در حالی که بسیارند انسان‌هایی که به دلیلی فقر و تنگدستی تمام سال را روزه دارند.

در ماه رمضان که ماه میهمانی خداست بر شناسایی نیازمندان و کمک آنها تاکید شده و درک حال فقرا و نیازمندان یکی از فلسفه‌های روزه داری است و باید در این ماه مبارک نیازمندان اطراف خود را شناسایی و به آنها در حد توان کمک کنیم.

رمضان ماه خودسازی و تصفیه روح برای روزه‌داران است. اسباب کار برای پالایش روان از آلودگی‌ها فراهم است. درهای لطف و رحمت الهی و راه‌های تهذیب نفس و صفای باطن و تکامل معنوی گشوده است. باید هوشیارانه لحظه‌ها را شکار کنیم و از هر فرصتی برای صیقل زدن روح و زدودن ظرف درون از پلشتی‌ها استفاده کنیم.

تهذیب نفس و خودسازی در ماه مبارک رمضان، تنها به روزه گرفتن نیست، تلاوت آیات قرآن، ذکر و دعا و مناجات با خدا، رسیدگی به نیازمندان و محرومان، کسب صبر و مقاومت و یاد خدا و قیامت، دوری از بدبینی و مثبت‌اندیشی؛ هرکدام نقش مهمی در خودسازی دارند.

این ماه پربرکت و مبارک بهترین فرصت برای نیکوکاری و الگو گرفتن از پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و ائمه‌اطهار(ع) و دیگر بزرگان معرفت و اخلاق و کسب رضای الهی است.

احسان و نیکوکاری از جمله فضایلی است که موجب رشد و تعالی نفس می‌شود و خود زمینه‌ساز رشد دیگر سجایای اخلاقی و صفات‌ پسندیده انسانی می‌شود. نیکی و احسان به دیگران محور همه‌ خوبی‌ها و دژی است استوار در برابر کژی‌ها و همین‌طور زکات نعمت‌هاست.

بیشتر بخوانید   ۵۷ درصد از عشایر استان به شبکه آب دائم دسترسی ندارند

نیکی، نور صفا و صمیمیت را بر قلب‌ها و دل‌ها می‌تاباند، پیوندهای دوستی و رفاقت را مستحکم می‌سازد و علایق و وابستگی‌های عاطفی را پررنگتر می‌کند. انعام، انفاق، صدقه، وقف، طعام، یتیم نوازی، رسیدگی به فقرا و درماندگان از اشکال مختلف نیکوکاری هستند.

یکی از جلوه‌های ماه مبارک رمضان پهن شدن سفره‌های آسمانی افطاری برای نیازمندان است و سنت حسنه افطاری ساده امسال هم جلوه خاصی به فضای شهرهایمان داده است و در جای جای شهرمان سفره‌های افطار برای روزه داران مهیا است که با کمک بهزیستی، کمیته امداد و نیکوکاران این سفره‌های پربرکت میزبان مددجویان نیازمند در سراسر خراسان جنوبی است.

احسان و نیکوکاری باعث نزدیک‌تر شدن انسان به خدا می‌شود 

به سراغ یکی از مراکز نیکوکاری رفتم مدیر این مرکز با بیان اینکه نیکوکاری علل زیادی دارد افزود: اعتقاد به مبدأ و معاد یکی دیگر از ریشه‌های نیکوکاری خوش‌بینی است، انسان‌های خوش‌بین باور دارند که دیگران هم به کمک نیاز دارند (چه مادی چه معنوی) و درصدد رفع نیاز آنها برمی‌آیند. از طرفی دیگر در مطالعات نوین روان‌شناسی به یقین آشکار شده که خوش‌بینی می‌تواند امری آموختنی باشد.

وی افزود: حتی اگر ما بدبین تربیت شده باشیم، یعنی با تغییر چارچوب‌ها و الگوهای ذهنی می‌توانیم به سمت خوش‌بینی گام برداریم، نکته‌ مهم این است که بدبینی و منفی‌نگری برای همیشه در کسی باقی نخواهد ماند.

احمدی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان با دوری گزیدن از منفی‌نگری‌ها و بدبینی‌ها و تمرین مثبت‌اندیشی می‌توانیم شاهد بروز نشانه‌های خوش‌بینی در ذهن و اندیشه‌ خود باشیم ادامه داد: یکی از صفات پسندیده‌ مؤمنان حسن‌ظن و امید داشتن به وعده‌های الهی است اعم از رزق و روزی، آمرزش گناهان و مانند این‌ها، که این مهم در ماه رمضان به واسطه احسان و نیکوکاری مضاعف مومنان (سفره‌های افطاری- پرهیز از گناه- مهار نفس و امثالهم) تشدید می‌شود.

یکی دیگر از فعالان مراکز نیکواری در خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ما گفت: یکی از نتایج احسان و نیکوکاری انعطاف و نرمی درون است، یعنی وقتی یک فرد خود را قانع می‌کند تا به دیگری احسان کند در حقیقت خشم درون خود را با نسیم احسان و نیکی تلطیف می‌کند و فردی مهربان‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه احسان و نیکوکاری باعث نزدیک‌تر شدن انسان به خدا می‌شود چون سرچشمه‌ احسان و نیکوکاری خداوند است افزود: احسان و نیکوکاری نوعی سپاسگزاری عملی در برابر احسان خداوند به ماست، چون خدا به ما نیکی کرده ما نیز به بندگانش نیکی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید   افتتاح و بهره‌برداری از ۱۸ طرح عشایری خراسان جنوبی در دهه فجر

این فعال در مرکز نیکوکاری بیان کرد: رمضان ماه بارور کردن خوبی‌ها است، باید در کشتزار اعمال خویش نهال‌های کاشته شده را آبیاری کنیم تا بتوانیم پس از رمضان زیر سایه آن‌ها بنشینیم.

وی افزود: در ماه رمضان ظرف درون انسان آماده پذیرش نیکی است. با تلاشی الهی روز و شب خود را لبریز از نیکی و احسان کنیم و گام به گام به سوی خدا حرکت کنیم، تا بتوانیم با بذل احسان مثبت‌نگری را که سیره انبیاست در جامعه گسترش دهیم.

توزیع بیش از ۴۰۶ هزار بسته معیشتی، پرس غذا و افطاری ساده در استان

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما از توزیع ۴۰۶ هزار و ۶۵۲ بسته معیشتی، پرس غذا و افطاری ساده در قالب طرح اطعام مهدوی از ابتدای ماه رمضان تاکنون و جذب یک هزار و ۷۴۶ حامی در شب‌های قدر برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین خبر داد.

محمد عرب گفت: از ابتدای ماه رمضان ۴۰۶ هزار و ۶۵۲ بسته معیشتی، پرس غذا و افطاری ساده به ارزش ۲۲۷ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال در قالب طرح اطعام مهدوی بین نیازمندان توزیع شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۳۵ بسته معیشتی، ۲۵۰ هزار و ۲۸۰ پرس غذای گرم و ۱۴۴ هزار و ۲۳۷ مورد افطاری ساده بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با اشاره به ثبت نام یک هزار و ۷۴۶ حامی برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین در شب‌های قدر افزود: شب نوزدهم ۴۵۷ نفر،  شب بیست و یکم ۶۵۲ نفر و شب بیست و سوم ۶۳۷ نفر حمایت از فرزندان ایتام و محسنین خراسان جنوبی را بر عهده گرفتند.

عرب ادامه داد: این تعداد حامی حمایت از ۲ هزار و ۳۸۹ یتیم و فرزند محسنین (فرزندان دارای پدر از کار افتاده و نیازمند) را برعهده گرفتند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان با اشاره به برپایی ۵۵ پایگاه حامی یابی برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین در شب‌های قدر افزود: از این تعداد ۱۲ پایگاه در مکان های مذهبی سایر استان‌ها مستقر بود که در مجموع ثبت نامی‌ها ۶۵۳ حامی با تخصیص ۸۰۰ فرزند مربوط به استان‌های خراسان رضوی، قم و تهران بوده است.

بیشتر بخوانید   کارگزاران دولت سیزدهم از پشت درهای بسته وارد فضای کار میدانی و کارشناسی شدند

عرب ضمن دعوت از مردم نوع‌دوست و خیر برای مشارکت در طرح‌های کمیته امداد در ماه رمضان در کمک به ایتام و خانواده‌های محروم گفت: مردم نوع‌دوست و نیکوکار می‌توانند با مراجعه به دفاتر امداد و مراکز نیکوکاری وابسته به این نهاد، مراجعه به سایت امداد، شماره‌گیری کد دستوری #۱*۰۵۶*۸۸۷۷* و یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ کمک‌های خداپسندانه خود را به این امر خیر اختصاص دهند.

۱۱۰ آشپزخانه برای اطعام مهدوی

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از اجرای پویش اطعام مهدوی با شعار “هر روز از این ماه مبارک شب عیدی است‌” با هدف‌ کمک به خانواده‌های ایتام و نیازمندان استان خبر داد.

عرب گفت: پویش ملی اطعام مهدوی مشابه سال‌های گذشته با شعار هر روز از این ماه مبارک شب عیدی است با هدف تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و غذای گرم بین جامعه هدف برگزار شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: ترویج فرهنگ اطعام و سنت حسنه‌ اطعام در جامعه، مردمی سازی اطعام به منظور حضور و مشارکت حداکثری در این موضوع ارزشی و دینی و کمک به ارتقاء سطح همبستگی، امنیت، رضایت اجتماعی، همدلی و نوع دوستی در جامعه و… از اهداف اجرای این طرح است.

وی افزود: آماده سازی ۱۱۰ آشپزخانه مهدوی از طریق مراکز نیکوکاری با محوریت مساجد، حسینه ها، تکایا، و… ، اجرای طرح اطعام مهدوی از طریق مراکز نیکوکاری و مشارکت مردم، خیریه‌ها و مؤسسات، طرح افطاری ساده با مشارکت خیرین و مردم در سطح محلات، تهیه و توزیع سبد کالای معیشتی، جذب حامی در طول ماه رمضان از طریق مساجد، حسینیه ها و تکایا جزو این برنامه‌ها است.

عرب فعال کردن ستاد زکات فطریه در راستای جمع آوری زکات فطریه مؤمنین را در لیست برنامه‌ها برای اجرای پویش اطعام مهدوی گنجاند. عرب تصریح کرد: خیران و نیکوکاران استان برای مشارکت در پویش اطعام مهدوی می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۰۵۶*۸۸۷۷* و یا واریز به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ اقدام کنند.

وی تهیه و توزیع بیش از ۱۵۲ هزار افطاری ساده، تهیه و توزیع تعداد ۲۵ هزار بسته معیشتی، ثبت نام از ۳ هزار و ۱۹ نفر حامی در طرح اکرام ایتام و محسنین، جمع آوری مبلغ ۵۸ میلیارد و ۹۶۳ میلیون ریال فطریه و کفاره عمد و غیر عمد را جزو فعالیت‌های انجام شده در پویش اطعام مهدوی رمضان سال گذشته بیان کرد.

اعظم انصاری

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها