اشتغال ۱۳ هزار نفر در بخش معدن خراسان جنوبی/ نقشه راه برای توسعه معدنی استان در نظر گرفته شود

عضوهیئت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه باید نقشه راهی برای توسعه معدنی استان در نظر گرفته شود گفت: در حال حاضر ۱۳هزار نفر در بخش معدن اشتغال دارند.

داریوش افتخاری در گفتگو با “پیام خاوران”با بیان اینکه باید نقشه راهی برای توسعه معدنی استان در نظر گرفته شود تا بتوانیم اقتصاد را برپایه آن برنامه ریزی کنیم اظهار داشت: در سند آمایش استان از سوی سازمان مدیریت،تخصص معدن در چهار رشته بهره برداری از فلزات گران بها شامل طلا،مس، نقره، اهن بهره برداری از فلزات نیمه بها شامل سرب وروی بهره برداری زغال سنگ وبهره برداری معادن غیر فلیزی شامل سنگ ساختمانی دیده شده است.

وی با اشاره به ارزش افزوده بخشهای مختلف در استان خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی در بخش خدمات ۵۵ درصد، در بخش صنعت۱۴درصد بخش کشاورزی ۱۹ درصد وتنها در بخش معدن ۴ درصد از ارزش افزوده استان را به خود اختصاص داده است.

عضو هیئت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی با تاکیدبراینکه باید بتوانیم سهم حداکثری از ارزش افزوده استان را از معادن بدست اوردیم افزود: پهنه ها به سازمان یا شرکتهایی واگذار شده که حدود ۲۰درصد مساحت استان را شامل میشود.

افتخاری افزود: زیر پهنه های تعریف شده مساحت را به ۲۴٫۵ درصد رسانده است و پس از واگذاری پهنه ها وزیر پهنه ها طرح تحول سه جانبه ای اجرا شد که حدود ۳۱ درصد مساحت استان را پوشش میدهد.

وی با بیان اینکه محدودهایی اکتشافی شده و منتظر ورود به مرحله بعدی تنها دو دهم درصد از مساحت استان است ادامه داد: پروانه های اکتشاف ۲٫۳ درصد و مجموعه پروانه های بهره برداری تنها ۸ درصد مساحت استان را پوشش میدهند.

عضو هیئت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه محدوده های اکتشافی وجود دارد که بیشتر توسط اشخاصی ثبت شدند اما به دلایل مختلف با انها مخالفت شده است ادامه داد: این محدوده ها فریز می شوند و از طریق مزایده به افراد واجد شرایط واگذار می شود که باعث حبس محدوده ها و معادن استان شده است.

بیشتر بخوانید   قیمت چانگان های وارداتی سایپا اعلام شد

افتخاری با بیان اینکه برای ۲٫۱۷ درصد از مساحت استان درخواست اکتشاف شده است اظهار داشت: درحال حاضرفقط در مناطق محدود باقیمانده میتوانیم معدن ثبت کنیم که ظرفیت وپتانسیل کافی را ندارند و متاسفانه در واقع هیچ مکانی برای واگذاری نداریم.

وی با بیان اینکه ۸۳ درصد مساحت استان پهنه،زیرپهنه و بلوکه های طرح سه جانبه را تشکیل می دهند افزود: اگر قرار است معدن استان را توسعه دهیم باید از پایه که اکتشاف است شروع کنیم.

افتخاری با بیان اینکه تنها ۱۷هزار مترمربع از پهنه‌های استان در اختیار معادن است ادامه داد:در حال حاضر ۱۳هزار نفر اشتغال در بخش معدن استان وجود دارد و اگر قرار است تحولی ایجاد شود باید راهکار درست اندیشیده شود.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها