خراسان جنوبی غبارخیزترین استان کشور معرفی شد 

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: خراسان جنوبی با ۶ میلیون هکتار غبارخیزی در صدر جدول مناطق گرد و غبار قرار دارد و بالاترین میزان غبارخیزی در این استان در مرز ایران و افغانستان در “یزدان‌آباد” است.

به گزارش “پیام خاوران” علی محمد طهماسبی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مطالعات مشترکی میان سازمان هواشناسی، زمین‌شناسی، سازمان منابع طبیعی انجام شد و اقدام به شناسایی مناطق غبارخیز انجام داده‌ایم که در این مطالعات ۴ شاخص مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با بیان اینکه ۲۳ استان کشور دارای کانون گرد و غبار هستند، گفت: به ترتیب ۶ استان “خراسان جنوبی”، “کرمان”، “سیستان و بلوچستان”، “خراسان رضوی”، ” خوزستان” و “هرمزگان” ۸۵ درصد غبارخیزی کشور را دارند، ادامه داد:  خراسان جنوبی با ۶ میلیون هکتار غبارخیزی در صدر جدول مناطق گرد و غبار قرار دارد و بالاترین میزان غبارخیزی در این استان در مرز ایران و افغانستان در “یزدان‌آباد” است.

وی ادامه: سطح کانون‌های گرد و غبار ۲۳ استان غبارخیز، ۳۴.۶ میلیون هکتار و متوسط مقدار غبارخیزی آن‌ها ۴.۲۴ میلیون تن در سال است. متوسط مقدار غبارخیزی کشور ۱۲۲ کیلوگرم بر هکتار در سال است.

طهماسبی کل مساحت کانون‌های غبارخیز خارجی را ۲۷۰ میلیون هکتار و با مجموع غبار ۱۴۷ میلیون تن غبار در سال دانست و خاطرنشان کرد: مجموع غبارخیزی ویژه ۵۴۰ کیلوگرم بر هکتار در سال است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   دستگاه‌های متولی باید برای برگرداندن آرامش و ثبات نسبی به بازار و قیمت‌ها تلاش کنند

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها