آغاز به کار پنجمین فصل کاوش محوطه گبری مود شهرستان سربیشه

مسئول ثبت محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: فصل پنجم کاوش آموزشی محوطه گبری مود با هدف آموزش و بررسی فضا‌های معماری این محوطه توسط دانشجویان دانشگاه بیرجند آغاز شد.

به گزارش “پیام خاوران“، محمد فرجامی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از لحاظ حجم داده فرهنگی بیش‌ترین حجم داده این فصل کاوش مربوط به سفال است که به دودسته عمده تقسیم‌بندی می‌شوند.

مسئول ثبت محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: سفال‌های بدون نقش و سفال‌های منقوش با نقش کنده یا با نقوش رنگی قرمزرنگ. سفال‌های به‌دست‌آمده از لحاظ قدمت، سفال‌های شاخصی مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که شامل گونه سفالینه‌های معمولی، شیاردار، داغدار، منقوش و زورقی است.

وی افزود: بیشتر فرم‌های سفالی به‌دست‌آمده از این کاوش شامل خمره، کاسه و تنگ‌های کوچک است. بااین‌وجود بیش‌ترین سفال‌ها ازلحاظ قدمت متعلق به دورة اشکانی است. محوطه گبری مود در دورة اشکانی دارای بیشترین وسعت استقراری بوده و این دوره مهم‌ترین دوره استقراری ا ست و این مدعا با کشف نمونه‌های سفالین منقوش، داغدار و شیاردار که قابل مقایسه بافرهنگ‌های همجوار به‌ویژه سیستان بوده است، تأیید می‌شود.

فرجامی بیان کرد: کشف این نمونه‌ها گویای ارتباطات گسترده این منطقه با سیستان در دورة اشکانی است. بر این اساس استقرار این دوره در اواخر دورة ساسانی متروک شده است و وجود محوطه‌های اسلامی در نزدیکی محوطه گبری مود ازجمله تپه قلعه کهنه مود، نشان از جابه‌جایی ساکنین این محوطه بعداز این دوران دارد.

مسئول ثبت محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی متذکر شد: تشابه کانی‌شناسی اجزاء تشکیل‌ دهندة سفال‌ها و خاک‌های محوطه گبری مود با کانی‌های سازنده واحدهای زمین‌شناسی منطقه نشان می‌دهد که مواد تشکیل‌دهنده سفال‌ها از همین منطقه تأمین می‌شده‌اند.

بیشتر بخوانید   بانوان شرکت گاز خراسان جنوبی تجلیل شدند

وی تصریح کرد: وجود سرباره‌های کوره سفالپزی در محدوده پنج فصل کاوش صورت گرفته در محوطه گبری مود و تراکم سرباره در محدوده غربی تپه مود، نشانگر وجود کوره سفالپزی در این محدودة تاریخی است.

مسئول ثبت محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خاطر نشان کرد: این محوطه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۳۶۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها