تشکیل اتاق‌ فکر با حضور نخبگان در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی  

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی ازتشکیل اتاق‌ فکر با حضور نخبگان در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران” اولین نشست هیئت اندیشه ورز نخبگانی” توسعه زنجیره های ارزش راهبردی استان”  با حضور جمعی از نخبگان، دانشجویان و اساتید خراسان جنوبی، نخبگان دستگاه های اجرایی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری در سالن جلسات بنیاد  نخبگان استان خراسان جنوبی برگزار شد.

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی ضمن تبریک دهه کرامت و یاد و خاطره  شهدای مرزبان، گفت:  با توجه به چشم انداز سند راهبردی کشور در امور نخبگان، هم اندیشی و همراهی جامعه نخبگانی برای برنامه ریزی و شناسایی ظرفیت های کاربردی استان با همکاری دانشگاهها و مراکز پژوهشی مدنظر این نشست است.

محمدمهدی ایزدخواه  با بیان اینکه  خراسان جنوبی دارای ظرفیت های کم نظیری از  نخبگان  است، اضافه کرد: تولید محتوا برای برنامه هفتم توسعه کشور در برش استانی به نظرات و استفاده از ظرفیت نخبگان نیازمند است و فراهم آوردن پیش نیازها و لوازم توسعه  استان می تواند از نتایج هیئت های اندیشه ورز نخبگانی باشد.

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت سند آمایش استان، بیان کرد: جلسه امروز برای همفکری فی ما بین هیئت اندیشه ورز نخبگانی با هماهنگی معاونت هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری تشکیل شده، ادامه داد: امیدواریم  با هم فکری و هم افزایی جمعی از اساتید  دانشگاهی و نمایندگان متخصص دستگاههای اجرایی بتوانیم سند توسعه استان و محورهایی که برای زنجیره های ارزش استان در اولویت قرار دارند را مورد بررسی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: پس از همفکری و هم اندیشی نتیجه را برای تصمیم گیری به کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه گذاری استانداری ارائه داده تا مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان شود.

بیشتر بخوانید   روزه‌داری در افراد سالم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

آب، انرژی، امنیت غذایی، ترانزیت و سلامت نیازهای اساسی استان هستند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری نیز در این جلسه با بیان اینکه در طرح توسعه زنجیره های ارزش راهبردی استان نیازها و مسائل اساسی استان مانند آب، انرژی، امنیت غذایی، ترانزیت و سلامت باید مد نظر باشد، اضافه کرد: توسعه در این حوزه ها  منجر به ایجاد همکاری و مشارکت بین ظرفیت ها و نیروهای مولد استان  خواهد شد.

شریعتی فر با تاکید بر اینکه در زنجیره های ارزش باید به پیشران های تحول اجتماعی و اشتغال زایی به عنوان یک اقدام شاخص توجه شود، ادامه داد: فرصت های نوآوری فناورانه و شبکه سازی نیروهای نخبه  نیز مورد تاکید باشد.

وی بیان کرد:  اکثر برنامه ها و نظامات طراحی شده متاسفانه در سالهای گذشته مبتنی بر تسهیلات بوده است اما سوال اینجاست که این تسهیلات چقدر توانسته اثر بخش باشد و چقدر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری با بیان اینکه در دولت سیزدهم اشتغال  با تمرکز تنها بر تسهیلات  مورد تایید نیست، یادآور شد: در وزارت کشور تصمیم گیری برای تمرکز زدایی گرفته شد و مقرر شده  که در حوزه اقتصادی استانی تصمیم گیری شود.

شریعتی فر یادآور شد: برای اولین بار در حوزه اقتصادی ۱۲۸۰ میلیارد در اختیار حوزه برنامه ریزی استان قرار گرفت تا برای توسعه استان تصمیم گیری شود.

پرهیز از ساختارهای نامولد و خام فروشی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری درباره مهمترین ویژگی های طرح هم اندیشی زنجیره غذایی با اشاره به نگاه راهبردی و فناورانه ظرح ها،  ارزش آفرینی جامعه ساز و هویت ساز بودن طرح، بیان کرد: پرهیز از ساختارهای نامولد و خام فروشی، تقویت و تعمیق حلقه های میانی پیشرفت و آبادانی، تکمیل ظرفیتهای مولد استان از مهمترین ویژگی های طرح باشد.

بیشتر بخوانید   10 روستای شهرستان درمیان گازرسانی شد

شریعتی فر اضافه کرد: طرح هایی که به منجر به همکاری و مشارکت و نیروهای مولد استان و تشکل های مردمی باشد در اولویت قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد:  طرحهایی که پیشران تحول اجتماعی هستند و علاوه بر اشتغال زایی یک اقدام شاخص استان به شمار می آیند می‌توانند به ارتقاء هویت و سرمایه اجتماعی استان منجر  شوند. شریعتی فر  در این جلسه از اعضای  هیئت  اندیشه ورز نخبگانی درخواست  کرد با تحقیق و پژوهش ۵ زنجیره ارزش عملیاتی با تناسب اقتضائات استان به عنوان اولویت معرفی شود.

وی تاکید کرد: نخبگان استانی نقش هر واحد اقتصادی در مراحل مختلف زنجیره های ارزش تعیین کنند تا تحول در اشتغال و رشد تولید محقق  شود.

در ادامه جلسه اعضای هیئت علمی و متخصصان دستگاه های اجرایی استان نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص فرآیند کار در هیئت اندیشه ورز، برنامه ریزی برای جلسات آتی و ترکیب اعضاء پیشنهادی بیان کردند.

انتهای پیام/ ۱۰۷

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها