راه اندازی مرکز تحقیقات سالمندی پیگیری می شود

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: راه اندازی مرکز تحقیقات سالمندی پیگیری می شود.

به گزارش “پیام خاوران“، محمدرضا میری در مراسم اختتامیه فاز دوم طرح جامع سلامت سالمندان با قدردانی از تمامی دست اندرکاران طرح جامع سلامت سالمندان گفت: حفظ و تامین سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی سالمندان نقش موثری در بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی دوران سالخوردگی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اظهار اینکه اگر به طور جدی به موضوع سالمندی نپردازیم، این مسئله می تواند چالش های اساسی ایجاد کند افزود: راه اندازی مرکز تحقیقات سالمندی در دانشگاه پیگیری می شود.

شریفی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و از مجریان این طرح نیز در این مراسم گفت: قبل از اینکه تصمیم به انجام پژوهشی داشته باشیم، باید بستر سازی کنیم که خوشبختانه با انجام این طرح در بیرجند، بستر سازی خوبی برای تحقیقات کاربردی آینده صورت گرفته است.

عضو هیئت موسس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از طرح جامع بررسی سلامت سالمندان شهر بیرجند پرداخت و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دفتر سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از مهر ماه سال ۹۷ شروع شد.

مودی افزود:در فاز یک طرح تعداد ۱۴۱۸ سالمند در شهر بیرجند و ۴۰۰ سالمند از روستاهای شهرستان بیرجند در ۹ ایستگاه تعبیه شده در محل مرکز تحقیقات، جهت انجام آزمایش خون، انجام معاینات و تکمیل پرسشنامه های مربوطه مورد بررسی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید   مسئولان تمام وقت جوابگوی مطالبات و مشکلات مردم باشد

وی خاطرنشان کرد: طرح نمونه گیری سالمندان، طرح سندرم های شناختی سالمندان، طرح بررسی وضعیت بینایی سالمندان؛ طرح بررسی سلامت دهان و دندان سالمندان؛ طرح بررسی رابطه میکروبیوتا با آلزایمر در سالمندان و طرح فالوآپ در فاز اول طرح جامع انجام شد.

مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان ادامه داد: تعداد ۲۱ عنوان پایان نامه نیز در این طرح تایید شده که ۱ عنوان در مقطع ارشد، ۱۳عنوان در مقطع پزشکی عمومی و۷ عنوان مربوط به دانشجویان رزیدنت مغز و اعصاب می باشد که ۱۲ عنوان دفاع نموده اند.

مودی به اجرای فاز دوم طرح جامع سلامت سالمندان اشاره کرد و گفت: در فاز دوم این طرح همزمان چهار طرح؛ طرح سندرم های شناختی سالمندان، طرح میکروبیوتا، طرح بررسی وضعیت تغذیه در سالمندان و طرح بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان نیز انجام شد.

در پایان این جلسه از تمامی دست اندرکاران طرح مذکور تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها