مساحت پنج شهرستان استان ۱۰۰ درصد تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارش‌های سال آبی جاری در استان، ۳۱ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است و مساحت پنج شهرستان استان ۱۰۰ درصد تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا خندان رو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال آبی جاری وارد بیست و دومین سال خشکسالی در استان شده‌ایم و با افزایش دمای هوا نیز مواجه هستیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱) تاکنون به طور میانگین ۷۸ میلیمتر بارندگی در خراسان جنوبی ثبت شده که این میزان بارش نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد و نسبت به پارسال ۱۷ درصد کاهش داشته است.

خندان رو ادامه داد: بیشترین بارندگی را با ۱۱۷ میلیمتر در شهرستان قاینات و کمترین میزان بارش را با ۴۲.۶ میلیمتر در شهرستان نهبندان داشته‌ایم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی به افزایش دمای هوا در کنار تداوم خشکسالی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری به طور میانگین دمای هوا در خراسان جنوبی ۱.۲ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش یافته که موضوع نگران‌کننده در تشدید خشکسالی است.

وی تصریح کرد: این افزایش عدد قابل توجهی است چرا که تبخیر و تعرق منابع آبی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

خندان‌رو با اشاره به پیش‌بینی فصلی افزایش دما و بارندگی برای فصل تابستان گفت: اواخر خرداد و در تیر انتظار بارندگی‌های پراکنده را در استان داریم، اما براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در تهران، فصل پاییز و زمستان پربارانی را در سطح کشور و استان شاهد خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای هوا در نیمه تیر تا نیمه مرداد امسال یک تا ۲ درجه، نیمه مرداد تا اوایل شهریور یک تا یک و نیم درجه و در شهریور هم یک درجه بالاتر از میانگین بلندمدت استان باشد.

بیشتر بخوانید   تنور مشکلات نان در خراسان جنوبی داغ است

وی عنوان کرد: براساس میانگین آماری ۱۰ ساله، ۹۹.۴۶ درصد مساحت خراسان جنوبی متأثر از خشکسالی است و فقط ۴۴ صدم درصد مساحت استان در وضعیت نرمال قرار دارد.

خندان رو گفت: همچنین از مجموع مساحت استان ۱.۴ درصد شرایط خشکسالی خفیف، ۲۳ درصد خشکسالی متوسط، ۷۵ درصد خشکسالی شدید و درصد کمی از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی بسیار شدید است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه مساحت پنج شهرستان استان ۱۰۰ درصد تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد افزود: در مجموع به طور میانگین ۹۸ درصد وسعت همه شهرستان‌های خراسان جنوبی تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد.

وی گفت: بدترین شرایط خشکسالی را در شهرستان‌های نهبندان و بیرجند داریم؛ البته شرایط همه شهرستان‌ها از نظر خشکسالی بحرانی است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها