تنور مشکلات نان در خراسان جنوبی داغ است

تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها، قیمت متفاوت نان و کاهش نانوایی های سنگک از مشکلات حوزه نان در خراسان جنوبی است.

به گزارش “پیام خاوران“، شهروندان خراسان‌جنوبی این روزها برای تهیه نان با مشکلاتی رو به رو هستند. نانوایی‌ها یا زودتر از ساعت کاری تعطیل می‌کنند و یا با جمله «نان نداریم» شهروندان را بدرقه می‌کنند.

موضوع فقط مال یک شهر و دو شهر نیست. مردم بیرجند و طبس و دیهوک و … گلایه‌های مرتبط با تهیه نان را جهت انعکاس با رسانه‌ها مطرح می‌کننند.

نانوایی‌هایی که مکرر تعطیل است

فاطمه محمدی از شهروندان دیهوک در این زمینه گفت: چند روز قبل حدود ساعت ۶ و نیم صبح جهت تهیه نان به نانوایی مراجعه کردم که تعطیل بود.

وی با اشاره به اینکه به نانوایی دیگری هم مراجعه کردم که آن هم تعطیل بود، اظهار کرد: از مسئولین محترم به ویژه بخشدار و شورای اسلامی در خواست دارم دلیل این تعطیلی‌های مکرر نانوایی‌های دیهوک را بیان کنند.

محمدی بیان‌کرد: از طرفی چون بیشتر مواقع آب هم در دیهوک قطع است یکی از دلایل تعطیلی نانوایی‌ها می‌تواند این موضوع باشد.

صف‌های طولانی نان سنگک

رضا اسماعیلی از شهروندان طبسی نیز بیان کرد: مردم طبس بیشتر به نان سنگک علاقه دارند و به این قبیل نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند.

وی گفت: این نانوایی‌ها که صورت خانوادگی اداره می‌شوند تعطیلی زیادی دارند و از این جهت مردم از صف‌های طولانی نان سنگک شاکی هستند.

اسماعیلی افزود: الان در نانوایی‌های سنگک صف زن و مرد را یکی کرده‌اند تا بلکه عدالت فروش برقرار شود چون همیشه صف زنان خلوت تر بوده و سریع‌تر نان می‌گرفتند.

مشکلات خرید نان در طبس

وی گفت: در شهر طبس به دلیل شهر مسافرپذیری، فروش نان بیشتر به صورت بسته‌بندی است و بیشتر نانوایی‌ها نان را به صورت بسته بندی در اختیار مغازه‌های شهر و دور حرم می‌گذارند.

بیشتر بخوانید   رشد ۳۵ درصدی داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاهای خراسان جنوبی

این شهروند طبسی بیان‌کرد: شاید اگر به نانوایی مراجعه کنیم بگویند نان تمام شده ولی بسته بندی دارند تا به مغازه‌ها بدهند و مغازه‌ها هم گران‌تر می‌فروشند.

اسماعیلی ادامه داد: از جهت دیگر مشتری باید همین بسته بندی ها را حتی اگر از شب قبل مانده باشد، بخرد و بعد از اتمام بسته بندی ها می‌تواند نان تازه تهیه کند.

وی یادآور شد: به تازگی نرخ کنجدی که روی نان سنگگ می‌ریزند را به صورت جداگانه محاسبه می‌کنند.

نان با افزودنی قیمت ثابت ندارد

غلامرضا منصوری از شهروندان بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: چندی پیش دو عدد نان سنگک دو رو کنجد با قیمت هفت هزار و ۲۰۰ تومان خریداری کردم که در واقع دانه‌ای سه هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشته است.

وی بیان کرد: در مغازه دیگری نان سنگک دو رو گنجد را با قیمت دیگری می‌دهند و در واقع به محض اینکه نان افزودنی چون کنجد و…دارد هر طور دلشان می‌خواهد قیمت می‌گذارند.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: البته شاید نانوایان نیز مطالباتی داشته باشند که باید به آن رسیدگی شود.

نانوایی‌های سنگک هر روز کمتر می‌شود

منصوری با اشاره به اینکه نانوایی‌های سنگک هر روز کمتر می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه به ویژه برای بیماران دیابتی نان سنگک و سبوس دار را توصیه می‌کنند.

وی گفت: موضوع دیگر بحث کیفیت نان است که متأسفانه در بسیاری از نانوایی‌ها این موضوع مراعات نمی‌شود و شهروندان نانی را خریداری می‌کنند که دور آن خمیر است.

این شهروند خراسان جنوبی ادامه داد: باید نظارت بر تعطیلی‌های نانوایی‌ها نیز صورت گیرد تا مردم و شهروندان عزیز سرگردان نشوند.

نظارت هوشمند و سیستماتیک بر نانوایی‌ها

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز حدود یک ماه پیش، ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ در بازدید از تعدادی از نانوایی‌های سطح شهر گفت: طرح «نانی نو» در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید   3 میلیارد تومان گردش ماهانه زباله گردان

وی هدف از اجرای طرح «نانی نو» را نظارت هوشمند و سیستماتیک بر فعالیت کلیه نانوایی‌های استان دانست و گفت: در این راستا سامانه‌ای با عنوان نانی نو طراحی شده و همه نانوایی‌های استان مجهز به دستگاه‌های کارت خوان جدید شده‌اند.

اشرفی افزود: سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به عنوان دستگاه متولی، مرکز ارسال پیامکی را طراحی نموده تا عملکرد نانوایی‌ها بر اساس سامانه نانی نو به صورت هوشمند به این مرکز پیامکی منتقل شود.

هشدار اولیه به نانوایی‌های متخلف با پیامک

وی گفت: این مرکز پیامکی را به عنوان هشدار اولیه به نانوایی اعلام می‌کند که تناسبی بین پخت و نوع آرد دریافتی وجود ندارد و پس از آن، بازرسی‌های هوشمند و میدانی از آن واحد خبازی صورت می‌پذیرد تا علت و چرایی ماجرا بررسی گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: بازرسی‌ها از نانوایی‌ها در سطح بازار دیگر به صورت تصادفی انجام نمی‌شود، بلکه با اجرای این طرح ملی که زیرساخت اجرای آن در استان نیز فراهم شده بازرسی‌ها به صورت هوشمند و سیستماتیک انجام می‌شود.

روز تعطیلی هر نانوایی مشخص می‌شود

جواد مختاری، رئیس اتحادیه آرد و نان خراسان جنوبی در گفتگو باخبرتگار ما اظهار کرد: یک هفته تا ۱۰ روز دیگر در همه نانوایی‌هایی بنری نصب خواهد شد که بر روی آن روز تعطیلی، ساعت پخت و نوع پخت آن مشخص می‌شود تا مشکلات در این حوزه به حدأقل برسد.

وی بیان کرد: همچنین سیستم هوشمندی راه اندازی شده است که بر اساس آن اگر نانوایی به صورت خودسرانه تعطیل و یا زودتر و دیرتر از ساعت کاری مشغول به فعالیت شود به او پیامک هشدار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید   حال ناخوش صنعت پرورش شترمرغ در خراسان جنوبی

مختاری گفت: همچنین هیچ نانوایی نمی‌تواند به یک فرد بیش از ۲۰ نان لواش، ۱۰ نان سنگک و ۱۰ نان تافتون به شهروندی بدهد تا خدای نکرده فروش خارج سهمیه و قاعده نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شهروندی برای مراسم‌های خود بیش از این میزان نان بخواهد چه باید بکند، بیان کرد: در این شرایط می‌توان بیش از این میزان نان خرید، ولی نانوا باید کد ملی و شماره خریدار را ثبت کند که در صورت بررسی و نظارت به ناظران و اتحادیه ارائه دهد.

قیمت نان کنجدی

رئیس اتحادیه آرد و نان خراسان جنوبی در پاسخ به این گلایه شهروندان که قیمت نانی که بر روی آن کنجد زده شده است، در نانوایی‌های مختلف، متفاوت است، ادامه داد: نانوایان عزیز می‌توانند به ازای هر روی نان که کنجد می‌زنند، هزار تومان بیشتر دریافت کنند.

مختاری یادآور شد: نان روغنی نیز در سراسر استان بین دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود.

خرید نان را نمی‌توان به فردا موکول کرد

نان، کالایی نیست که بتوان خرید آن را به فردا و روز دیگری موکول کرد. نیاز هر روزه مردم است که دسترسی به آن باید سهل تر از هر کالا و محصول دیگری باشد.

افزایش نظارت‌ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از فروش نان و یا آرد خارج از قاعده تا حد زیادی می‌تواند به این موضوع کمک کرده و زمینه رضایت شهروندان را فراهم کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها