کمک بیش از ۹ میلیارد ریالی به خانواده زندانیان نیازمند خراسان جنوبی

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی با اشاره به کمک بیش از ۹ میلیارد ریالی به خانواده زندانیان نیازمند از ابتدای امسال از توزیع ۶ هزار و ۳۰ سبد حمایتی و ۹ هزار پرس غذای گرم بین این خانواده‌ها خبرداد.

به گزارش  “پیام خاوران“علی عبدی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه‌قضائیه برگزار شد اظهار داشت: در حوزه قضایی با توجه به بازیدهای انجام شده و ارفاقات قانونی (اعم از آزادی مشروط، تعلیق در مجازات و آزادی پایان حبس) از هفته قوه قضائیه سال گذشته تاکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر زندانی آزاد و مشمول ارفاقات قانونی شدند همچنین در این مدت بیش از ۶۰۰۰ مورد مرخصی اعطا شده است.

وی گفت: زندان محل نگهداری مجرمین سابقه‌دار است و به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای آن دسته از مجرومین که سابقه ندارند اما به دلایلی محکوم به دوران حبس شدند برابر سیاست‌های قوه قضائیه و سازمان زندان‌های کشور زندان سما راه‌اندازی شد.

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی احداث ساختمان جدید مرکز مراقبت الکترونیک در فضایی به وسعت ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۲۵۰ متر مربع با ظرفیت پذیرش ۲۰۰۰ هزار نفری در آبان سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: برابر مقرارت قانونی تاکنون هزار و ۱۱ نفر محکوم واجد شرایط تحت نظارت الکترونیک قرار گرفتند که دوران محکومیت خود را در کنار خانواده خود سپری کردند.

عبدی عنوان کرد: با توجه به عفو مقام معظم رهبری(مدظله عالی) و ارفاقات قانونی از سوی قضات محاکم قضایی در استان تعدادی از زندانیان زندان سما آزاد و هم اکنون ۲۰۵ نفر دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی متذکر شد: برای رفاه حال زندانیان ۳ هزار و ۳۶۷ بازید توسط رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان و قضات محاکم قضایی از سطح زندان‌های استان انجام شده که زندانیان بی واسطه مشکلات قضایی خود را با قضات مطرح کردند و این بازید نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید   رتبه اول خراسان جنوبی در میزان موارد بستری مثبت کرونا در کشور / فوت 6 نفر در یک روز

سرکشی از هزار و ۲۵۰ خانواده زندانی نیازمند

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی همچنین تعداد خانواده‌های تحت‌ پوشش انجمن حمایت از زندانیان استان را یک هزار و ۲۸۵ خانواده اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۴۲۴ فرزندان زندانی تحت پوشش خدمات انجمن‌های استان هستند.

عضو شورای قضایی استان با اشاره به کمک بیش از ۹ میلیارد ریالی به خانواده زندانیان نیازمند از ابتدای امسال از توزیع ۶ هزار و ۳۰ سبد حمایتی و ۹ هزار پرس غذای گرم بین این خانواده‌ها خبرداد.

عبدی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم سازمان زندان‌ها برای تحقق عدالت ترمیمی حمایت از خانواده زندانیان است گفت: اشتغال خانواده زندانیان یکی از اولویت‌های انجمن حمایت زندانیان است و از تیرماه سال گذشته تا کنون ۳۲۱ نفر با دریافت تسهیلات مورد نیاز، مشغول به کار شدند.

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات خانواده زندانیان یکی از دغدغه‌های سازمان زندان‌هاست تصریح کرد: در این راستا یک هزار و ۲۵۰ بازدید در سطح استان انجام شده که در هفته قوه قضائیه امسال از ۷۲ خانواده زندانیان نیازمند در سطح استان بازید انجام خواهد شد.

وی از برگزاری ۴۹۰ جلسه صلح و سازش توسط کمیته صلح و سازش زندان‌های استان خبرداد و گفت: در این جلسات پرونده ۳۸۳ نفر زندانی مورد صلح و سازش عنوان قرار گرفته است.

عبدی تصریح کرد: در مدت یادشده به مبلغ بیش از ۷۹ میلیارد ریال و حدود یک هزار و ۸۵۵ سکه بهار آزادی رضایت شکات اخذ شده است.

اشتغال زندانیان اولویتی فرا روی اداره کل زندان‌ها

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی با تاکید بر تلاش‌های بی وقفه در حوزه اشتغال و حرفه آموزی زندانیان، به افزایش ۲۲ درصدی اشتغال و افزایش ۱۰ درصدی حرفه آموزی در زندان‌های استان اشاره کرد‌.

بیشتر بخوانید   فرمانده نیروی انتظامی با خانواده شهید سبزبان دیدار کرد

عبدی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌های آموزشی با ادارت ذیربط، از برگزاری ۲۰۴ دوره مهارت آموزی با بهره‌مندی ۳هزار و ۱۵۹ زندانی خبر داد.

وی با اذعان به صدور کارت صنعتگری برای ۷۲ زندانی راه‌اندازی کارگاه حوله بافی در اندرزگاه زنان، کارگاه ریسندگی در بازداشتگاه عمومی، کارگاه قالی باقی و کارگاه رشته‌بری را از دیگر اقدامات در حوزه اشتغال برشمرد.

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی از کسب رتبه برتر استان در حوزه اشتغال زندان‌ها در کشور خبر داد و افزود: در این رتبه بندی رشد ۵۳ درصدی اشتغال، جذب ۵۰ درصدی تسیهلات کارآفرینی برای زندانیان، رشد ۳۵ درصدی دستمزد پرداختی و پوشش ۳۶ درصدی اشتغال نسبت به جامعه هدف را شاهد بوده‌ایم.

سلامت زندانیان، مهمترین اولویت سازمان زندان‌ها

عبدی با تاکید بر اینکه توجه به سلامت زندانیان امری مهم بوده و در صدر برنامه‌های سازمان زندان‌هاست اظهار داشت: مقوله بهداشت و درمان به عنوان یکی از سیاست‌های سازمانی و شاخص کار زندانبانی  همواره مورد تاکید بوده ست.

وی افزود: در راستای کاهش آسیب اعتیاد برای زندانیان اقدامات درمانی خوبی انجام و همچنین در راستای ارتقاء بهداشت و درمان آنها ویزیت‌های متعددی توسط پرشکان عمومی، متخصص و تست‌های مختلف برای زندانیان انجام که نتایجی ازجمله جلوگیری از اعزام‌های بی مورد به بیمارستان‌های سطح استان و پیشگیری از عوارض اجتماعی بوده است.

ارتقاء زیرساخت‌های فرهنگی در زندان؛ گامی مهم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی با بیان اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام‌شده است بر ضرورت آشنایی زندانیان با مبانی و فرهنگی دینی و قرآنی تاکید کرد و یادآور شد: اگر بافت جمعیتی که امروز در زندان‌ها به سر می‌برند، با قرآن کریم و مباحث دینی ارتباط بیشتری داشتند، بی‌تردید گذرشان به زندان نمی‌افتاد.

بیشتر بخوانید   نیازهای ارتباطی و مخابراتی شهرستان خوسف بررسی شد

وی از راه‌اندازی اندرزگاه معراج با هدف نشر معارف دینی و روان شناسی اسلامی برای زندانیان زندان مرکزی در هفته قوه قضائیه خبر داد.

عبدی عنوان کرد: با انجام امور اصلاحی و تربیتی صورت گرفته در زندان‌های استان هم اکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ زندانی در فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های روانخوانی، روخوانی و حفظ قرآن تربیت شده‌اند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی در زمینه آموزش‌های رسمی در زندان‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۲۳۵ نفر در دوره‌های نهضت سواد آموزی و دوره اول و دوم بزرگسالان در زندان‌ها مشغول تحصیل هستند که زندان‌های استان سال گذشته رتبه اول کشوری در مباحث سوادآموزی را کسب کرده است.

عبدی افزود: مسابقات قرآنی، ورزشی و تورهای زیارتی به مکان‌های مقدس در سه ماهه امسال برای زندانیان، کارکنان و سربازان وظیفه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال بیش از ۵۰ میلیون تومان اقلام ورزشی برای زندان‌ها خریداری شده است گفت: هم اکنون ۱۲ گروه سرود، تئاتر و تعزیه در سطح زندان‌ های استان فعال است.

مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی اظهارداشت: در حوزه ستاد دیه استان، از هفته قوه قضائیه سال گذشته تا کنون  ۱۶۵ زندانی جرائم غیر عمد آزاد  شدند که از این تعداد ۴ نفر مربوط به پرونده دیه، ۱۰۱ پرونده مهریه و نفقه و ۵۹ نفر به دلیل بدهی مالی بوده است.

به گفته وی، باید دیدگاه و نگرش افراد جامعه به زندانیان تغییر کند و به زندانی به عنوان یک عضو جامعه نگریسته شود.

انتهای پیام/ ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها