ثبت جنگل دیودال و سایت فسیلی روستای ملوند در فهرست میراث معنوی

معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: دو اثر طبیعی خراسان جنوبی پس از طرح و تصویب در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور در فهرست میراث ملی ثبت شدند.

به گزارش “پیام خاوران“، وحید بهفرنژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جنگل دیودال در زیرکوه و سایت فسیلی روستای ملوند طبس پس از بررسی نهایی در  ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: یکی از روش‌های تثبیت شن‌های روان و کاهش فرسایش بادی استفاده از روش بیولوژیکی است که این امر مستلزم شناخت و معرفی گونه‌های مناسب قابل‌ استقرار در روی تپه‌های ماسه‌ای است.

بهفرنژاد بیان کرد: یکی از این‌گونه‌های گیاهی به‌عنوان گونه‌ای شن دوست، آمودندرون پرسیکام یا در اصطلاح محلی دیودال است که با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر رویشگاه‌ها، سازگاری اقلیمی بسیار خوبی دارند.

معاون میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  مساحت تمامی رویشگاه جنگلی ۱۳۶ هزار و ۳۱۹ هکتار است که بر روی تپه‌های شنی و ماسه‌ای و در دو دشت آهنگران و کُریزان قرارگرفته و مساحت ۱۰۰ هکتار آن دارای پوشش مطلوب دیودال است عنوان کرد:  از این پهنه محدوده‌ای به مساحت ۷۶ هکتار که دارای پوشش متمرکز و ذخیره‌گاه است مورد حفاظت قرار گرفته است.

وی افزود: هم اکنون این سایت فسیلی در بین مردم روستا شناخته شده و این مجموعه مورد توجه دانش آموزان، دانشجویان و زمین شناسان قرار دارد.

معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از لحاظ ساختاری ـ رسوبی سایت فسیلی روستای ملوند در شرق زون ایران مرکزی، بلوک طبس و قسمت شمال رشته‌کوه شتری (رشته‌کوه گسلیده ـ چین‌خورده شتری) قرار دارد.

بهفرنژاد بیان کرد: فسیل‌های مرجان روستای ملوند متعلق به سازند آهکی اسفندیار به سن ژوراسیک پسین (۱۶۳ ـ ۱۵۰ میلیون سال قبل) هستند که در دامنه شمالی کوهی بنام آسیاب نمایش داده شدند؛ این سازند دارای طیف مختلفی از انواع فسیل‌های مرجان، دوکفه‌ای، اسفنج، آمونیت و شکم پایان  است.

بیشتر بخوانید   همایش شناسایی الگوهای نوین کسب و کار در استان خراسان جنوبی آغاز به کار کرد+ تصاویر

وی افزود: روستای ملوند در ارتفاع هزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و با توجه به اینکه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد یکی از خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی شهرستان طبس به‌حساب می‌آید.

معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: فسیل‌های مرجانی در دامنه شمالی کوه آسیاب در سنگ‌های آهکی بسیار سخت و متراکم دارند؛ وجود طیف مختلفی از انواع مرجان‌ها و عملکرد فرآیند‌های فرسایش فیزیکی و شیمیایی منجر شده تا فسیل‌های مرجان در برش‌های مختلفی مشاهده شوند.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها