۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان در بیرجند امحا شد + تصاویر

همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛ سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور دستور امحا بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان در بیرجند را صادر کرد.

به گزارش “پیام خاوران” همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر صبح امروز این دستور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور برخی مقامات لشکری و کشوری در ستاد کل مبارزه با مواد مخدر صادر و در استان خراسان جنوبی اجرا شد.

سردار احمدرضا رادان فرمانده انتظامی کل کشور در این مراسم  اظهار داشت: به علت اهمیت موضوع مواد خدر در جهان ۵ تیرماه به عنوان روز مواد مخدر نامگذاری شده است.

فرمانده انتظامی کل کشور گفت: تجارت پرسود مواد مخدر موید گستردگی و نفوذ آن در جهان دارد و نشانگر آن است که مبارزه با این جریان مافیایی باید ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: افزایش سود قاچاقچیان از فروش تریاک از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری افزایش یافته و در این راه جمهوری اسلامی ایران ۴ هزار نفر شهید تقدیم کرده که شهدای امنیت جهانی بوده‌اند و آمادگی داریم تجربیات خود را در امر مبارزه با مواد مخدر در اختیار همه جهان قرار دهیم.

در ارتباط با نگهداری معتادان متجاهر ۱۳ میلیون ظرفیت نفر در کشور ایجاد شده است

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این مراسم گفت: آموزش برای پیشگیری در حوزه مقابله با مواد مخدر اولویت دارد و همه بخش‌ها باید در این زمینه مشارکت کنند.

محمد زارعی بیان کرد: در این راستا در کنار مقابله با عرضه و مصرف موادمخدر، اقدامات فرهنگی و توانمندسازی معتادان متجاهر در اولویت قرار گرفته است چراکه اگر در این موضوع غفلت کنیم معتاد مجدد به اعتیاد روی می‌آورد.

وی تصریح کرد: در این راستا زمینه راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ در همه استان‌‌ها برای جمع‌آوری معتادان متجاهر فراهم شده و به طور جدی‌تر بحث توانمندسازی معتادان متجاهر از یک سال گذشته در ۱۵ استان دنبال شده است که علاوه بر درمان به اشتغال آنان نیز توجه شده است.

بیشتر بخوانید   دوره آموزشی روزنامه نگاری پیشرفته در خراسان جنوبی برگزار می شود

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همچنین از سال گذشته زمینه‌ فرهنگی خوبی در طرح یاریگران زندگی برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد شروع شده و در ارتباط با نگهداری معتادان متجاهر ۱۳ میلیون ظرفیت نفر در کشور ایجاد شده است.

زارعی با تأکید بر جدی بودن بحث مبارزه در ایران عنوان کرد: واقع شدن در منطقه‌ای که همسایگان آن نه تنها اهتمام برای مقابله ندارند بلکه بخش مهمی از مواد مخدر دنیا را تولید می‌کنند، موضوع مقابله را بیش از پیش جدی می‌کند.

خراسان جنوبی در کریدور ورودی مواد مخدر جهان قرار دارد

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار داشت: نیروی انتظامی و مرزبانی خراسان جنوبی با کمترین امکانات در حال تقابل با قاچاقچیان مواد مخدر است لذا برای کاهش مشکلات نیازمند توجه بیشتر هستیم.

جواد قناعت اظهار امیدواری کرد: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آینده نزدیک با سفر به خراسان جنوبی از نزدیک ایست و بازرسی‌ها و امکانات موجود را بررسی کنند تا خراسان جنوبی بیشتر از منابع ملی بهره‌مند شود.

وی گفت: امحای بیش از ۶۴ تن مواد مخدر غیر دارویی و روانگردان حاصل تلاش همه نیروهای مسلح، اطلاعاتی و قضایی در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان بوده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در کنار مقابله با مواد مخدر، آگاه سازی جوانان و خانواده‌ها از آثار سوء روانگردان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که باید در این حوزه اقدامات جهادی و انقلابی صورت گیرد.

قناعت ادامه داد: در کنار اقدامات مقابله‌ای شاهد برنامه‌های خوبی در کشور و استان هستیم و از ظرفیت فرهنگی و هنری باید استفاده شود تا بحث خانمانسوز بودن مواد مخدر به خانواده‌ها منتقل شود.

بیشتر بخوانید   خط کشی بیش از  2800 کیلومتر از جاده‌های خراسان جنوبی 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طلایه‌دار مبارزه با مواد مخدر است ادامه داد: ایران در همسایگی کشوری واقع شده که بیش از ۷۰ درصد مواد مخدر جهان را تأمین می‌کند لذا ورودی مواد مخدر از شرق می‌گذرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در کریدور ورودی مواد مخدر جهان است و اگر مقابله صورت نگیرد و انرژی و منابع صرف نشود مواد مخدر دنیا را فرا می‌گیرد.

کاهش ۴۹ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار داشت: شاهد شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه هستیم و حتی گروه‌های سنی کودکان، جوانان، نوجوانان و بانوان نیز درگیر اعتیاد شده‌اند.

محمدرضا حسنی مقدم بیان کرد: در حال حاضر ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دنیا به طور میانگین در سال یک بار اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند.

وی گفت: مواد مخدر سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار سود خالص برای قاچاقچیان در کشورهای مختلف دنیا دارد و سبب شده تا افراد زیادی به دنبال تجارت در این حوزه باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: یک هزار و ۱۲۷ نوع ماده مخدر در دنیا شناسایی شده که به طور گسترده جامعه را درگیر ساخته و با تغییر الگوی مصرف سنین مصرف نیز پایین آمده است.

حسنی‌مقدم از کاهش ۴۹ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: همچنین کشفیات مواد مخدر در استان طی سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۲۵ درصد کاهش داشته است که علت این کاهش به خاطر خرد شدن محموله‌های مواد مخدر و در مجموع کاهش عرضه مواد بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه درمان، حوزه فرهنگی و پیشگیری اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته که هر چند افزایش این اقدامات ناشی از افزایش اعتبارات در این حوزه بوده اما باید بگوییم که این اعتبارات کافی نیست در همین راستا مکاتبات و جلساتی با ستاد مرکزی داشته‌ایم و وضعیت خراسان جنوبی برای در نظر گرفتن اعتبارات بیشتر به این حوزه تشریح شده است.

بیشتر بخوانید   اجرای طرح "سلامتگر سفر" در خراسان جنوبی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: سال گذشته این درخواست به ریاست جمهور داده شده که بخشی از عوائد حاصل از محل مقابله با مواد مخدر استان به خود استان در حوزه زیرساخت‌های مقابله‌ای، درمانی، حوزه پیشگیری و فرهنگی و به ویژه راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر اختصاص یابد.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته ریاست جمهور موافقت خود را نسبت به این درخواست اعلام کرده و خراسان جنوبی همراه با ۶ استان دیگر در شرق کشور که بیشترین مباحث را در حوزه مواد مخدر دارند بخشی از عوائد حاصل از فروش خودروها و شناسایی اموال قاچاقچیان به استان‌ها اختصاص یابد تا قدرت مانور بیشتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر در این استان‌ها وجود داشته باشد.

در این مراسم به مقام شامخ شهدای مقابله با مواد مخدر استان خراسان جنوبی ادای احترام شد همچنین  از حوزه‌های مؤثر در مبارزه با مواد مخدر و خانواده‌های شهدای مبارزه با مواد مخدر استان تجلیل شد.

در این مراسم خانواده‌های شهید مهدی الیاسی‌نژاد و شهید حسین باقی قدردانی شدند.

شهید مهدی الیاسی‌نژاد تیرماه سال ۱۳۹۰ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه ارتفاعات شهاباد بیرجند به شهادت رسید و شهید حسین باقی از دیگر شهدای انتظامی خراسان جنوبی است که دی ماه ۱۳۸۸ در منطقه قلعه بلوچ دیهوک به شهادت رسید.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها