هوای خراسان جنوبی گرد و خاکی می‌شود

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: هوای شهرستان بیرجند در ۲۴ ساعت آینده همچنان گرم پیش‌بینی می‌شود و طی روزهای آینده با افزایش سرعت وزش باد، میزان دید افقی در بیشتر نقاط استان کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش “پیام خاوران“، فاطمه زارعی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هوای شهرستان بیرجند در ۲۴ ساعت آینده همچنان گرم پیش‌بینی می‌شود البته از فردا تا پایان هفته مقداری از شدت گرما کاسته می‌شود.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: روز گذشته نیز بیرجند با دمای ۴۳ درجه سلسیوس دومین مرکز استان گرم کشور بوده و تغییرات دما در مرکز استان نیز بین ۲۴ درجه سلسیوس و ۴۳ درجه سلسیوس بوده است.

وی بیان کرد: طی روزهای آینده با افزایش سرعت وزش باد، میزان دید افقی در بیشتر نقاط استان کاهش پیدا خواهد کرد و بر اساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا پایان هفته گاهی وزش باد شدید، خیزش گرد خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش میزان دید افقی دور از انتظار نخواهد بود.

زارعی با اعلام هشدار سطح زرد برای پدیده وزش باد و گرد و خاک در استان  از مردم خواست از سفر‌های غیر ضرورری خودداری کنند و رعایت سرعت مطمئنه در رانندگی، اطمینان از استحکام و پوشش سازه‌های گلخانه‌ها، خودداری افراد با بیماری‌های خاص، کودکان و سالمندان از حضور در فضای بیرون نیز توصیه شد.

پیش‌بینی خیزش گرد و خاک در استان طی روزهای آینده

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی کشور نیز طی ۵ روز آینده در مناطق شرق و جنوب شرق کشور وزش باد،‌گاهی ورش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت در مناطق شرقی کشور رخداد طوفان شن همراه با کاهش دید و کیفیت هوا انتظار می‌رود که در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید   بودجه سال آینده شهرداری بیرجند 900 میلیارد تومان مصوب شد

اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی نیز توصیه می‌شود.

کیفیت هوای دو شهرستان استان خراسان جنوبی خطرناک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان‌های بیرجند و سرایان خراسان جنوبی که روز گذشته در وضعیت ناسالم قرار داشت صبح امروز خطرناک شده است.

حاتمی بیان کرد: شاخص لحظه‌ای در ساعت ۶ صبح امروز در شهرستان بیرجند ۳۴۴ و شهرستان سرایان ۳۸۴ بوده که بر همین اساس کیفیت هوای این ۲ شهرستان در وضعیت خطرناک است. همچنین زیرکوه با شاخص ۱۰۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

وی عنوان کرد: هنگام آلودگی هوا، همه افراد جامعه به ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: گرد و غبار علت شاخص آلودگی در خراسان جنوبی اعلام شده و تعداد روزهای با کیفیت نامطلوب هوا در این استان رو به افزایش است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها