خراسان جنوبی، رتبه دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری

استاندار خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی، در بهار امسال رتبه دوم کاهش نرخ بیکاری کشور را از آن خود کرد.

به گزارش “پیام خاوران” جواد قناعت ظهر امروز در کارگروه تخصصی اشتغال استان اظهار داشت: در خراسان جنوبی شاهد کاهش نرخ بیکاری هستیم به طوری که در بهار امسال، بعد از استان زنجان در رتبه دوم کشور قرار گرفته ایم.

وی با بیان اینکه میانگین نرخ بیکاری در کشور ۸.۲ است افزود: میانگین نرخ بیکاری در بهار پارسال در خراسان جنوبی به ۷.۸ و در بهار امسال با دو درصد کاهش به ۵.۸ درصد رسید.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه دوم خراسان جنوبی در تحقق اشتغال در سال گذشته نیز گفت: در سال ۱۴۰۱، تعهد شغلی خراسان جنوبی ۱۰ هزارو ۷۷ فرصت بود که توانست ۱۷ هزار و ۷۳۱ فرصت شغلی را ایجاد کند و پس از ایلام در رتبه دوم کشور قرار بگیرد.

وی افزود: انتظار بر این است تا در سال ۱۴۰۲ نیز بتوانیم میزان تعهد اشتغال استان را که ۱۰ هزار و ۶۵۹ شغل است، تحقق بخشیم.

قناعت گفت: مسئله معیشت و اشتغال از اولویت‌های دولت سیزدهم است که همه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به تحقق آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا به معیشت خانواده‌ها بیشتر کمک و از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه کاسته شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تعاملات دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، ایجاد اشتغال برای شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد هماهنگی بین بانک‌ها و تسویه در پرداخت تسهیلات از جمله کار‌هایی است که می‌تواند به تندتر چرخیدن چرخه توسعه اشتغال در استان کمک کند.

پرداخت ۵۵۳ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: از محل تسهیلات جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱۶ ، سال گذشته استان تاکنون مبلغ ۵۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید   اجرای بیش از یک هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز در خراسان جنوبی

جواد اشرفی اظهار داشت: خراسان جنوبی در پرداخت این تسهیلات رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

وی عنوان کرد: از محل این تسهیلات هزار و ۲۷۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به استان تخصیص یافته که تاکنون ۹ هزار و ۳۱ پرونده به مبلغ ۹۳۵ میلیارد تومان به ۱۷ بانک عامل معرفی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: از این تعداد تاکنون پنج هزار و ۹۷۹ پرونده به مبلغ ۵۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان یعنی به حدود ۶۰ درصد پرونده‌های معرفی شده، تسهیلات پرداخت شده است.

اشرفی با اشاره به راستی‌آزمایی اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد در سطح ملی، گفت: این اقدام بی‌نظیر برای اولین بار توسط دولت سیزدهم رقم خورده است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که فرمانداران مسئول نظارت بر ایجاد اشتغال در شهرستان‌ها هستند، جلسات مربوطه را به صورت منظم برگزار کنند و نظارت جدی بر اشتغال ایجاد شده داشته باشند.

اشرفی به نقش بسزای تسهیلات تبصره ۱۶ در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: یکی از تاکیدات رئیس جمهور برنامه‌ریزی برای تحقق تعهد اشتغال یک میلیون نفری است که باید ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اولویت دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه دستگاه‌ها در حوزه اشتغال باید به سمت اشتغال کیفی برود، عنوان کرد: در راستای این دغدغه طرح بورسیه صنعتی را در استان برنامه‌ریزی کردیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب این طرح واحدهای تولیدی استان احصا کردیم که واحدهای تولیدی استان چه دانشجویان با چه تخصصی نیاز دارند که در دفترچه کنکور امسال این نیاز واحدها لحاظ خواهد شد و در صورت پذیرفته شدن بورسیه دانشگاه می شوند.

بیشتر بخوانید   تأمین امکانات و زیرساخت ها در مناطق روستایی خراسان جنوبی توسعه می یابد

اشرفی با اشاره به همراهی نکردن بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، گفت: انتظار همراهی بیشتری از این بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی داریم تا مشکلی در روند تحقق اشتغال استان پیش نیاید.

کاهش نرخ بیکاری در خراسان جنوبی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز از کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری استان در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته خبرداد و گفت: نرخ اشتغال از ۷.۸ درصد در بهار سال گذشته به ۵.۸ درصد در بهار امسال کاهش یافته است.

غلامرضا اشرفی افزود: در زمینه کاهش نرخ بیکاری بعد از استان زنجان رتبه دوم کشور را کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶۴ درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است، افزود: پارسال تعهد استان ۱۰ هزار و ۷۷۹ شغل بود که در این مدت در بحث تحقق تعهد اشتغال رتبه دوم کشور را کسب کردیم.

اشرفی تعهد اشغال استان را ۱۳ هزار و ۷۶۰ نفر برای سال جاری اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۳۳۴ فرصت شغلی در سامانه رصد ثبت شده و حدود ۱۰ درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است.

وی افزود: ۴۰ درصد اشتغال سال گذشته استان در حوزه بانوان و ۶۰ درصد در حوزه آقایان بوده است، همچنین ۵۱ درصد اشتغال در نقاط روستایی و ۴۹ درصد در مناطق شهری ایجاد شده است.

اشرفی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار سال گذشته ۳۹.۴ درصد بوده که در بهار سال جاری به ۴۰.۱ ارتقا یافت که حدود یک درصد افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری هم گفت: تاکنون سه هزار و ۲۰۲ طرح به مبلغ ۶۲۱ میلیارد تومان به بانک‌های عاملی معرفی شدند که از این تعداد سه هزار و ۱۶۱ طرح به مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده و برای هفت هزار و ۴۷۰ نفر شغل ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید   آیا انتظار 16 ساله وعده انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی محقق می شود؟

اشرفی افزود: همچنین ۸۶ درصد تسهیلات مشاغل خانگی سال گذشته استان پرداخت شده و انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که نسبت جذب کامل این تسهیلات اقدام کنند.

صدور چهار هزار و ۹۲۳ مجوز اشتغال خراسان جنوبی از درگاه ملی مجوزها

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز از صدور چهار هزار و ۹۲۳ مجوز اشتغال در استان از طریق درگاه ملی مجوزها خبر داد و گفت: تسهیل صدور مجوزها با راه‌اندازی سامانه مجوزها از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

مرتضی ذاکریان با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از این سامانه در زمینه صدور مجوزها باید مورد توجه مدیران قرار گیرد، بیان کرد: هنوز به مطلوبیت در استفاده از این سامانه نرسیده‌ایم و هنوز برخی دستگاه‌ها اصرار بر روال گذشته و کاغذی انجام دادن صدور مجوزها دارند.

وی با بیان اینکه شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات مدیرانی که در حوزه صدور مجوزها از قوانین و دستورالعمل‌ها پیروی نکنند راه اندازی شده است، عنوان کرد: تنها مرجع صدور مجوز سامانه درگاه ملی مجوزها است.

ذاکریان با اشاره به اینکه می‌توان استان خراسان جنوبی را به‌سرعت به استان بدون بیکار تبدیل کرد، گفت: این مهم را رئیس جمهور در سفر دوم به استان مطرح کردند که با یک تلاش جهادی و کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

انتهای  پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها