خراسان جنوبی بر ریل کاهش نرخ بیکاری

اقدام جهادی و فراگیر برای تقویت زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی سبب شد که نرخ بیکاری خراسان جنوبی از ۷.۸ درصد در بهار سال گذشته به ۵.۸ درصد در بهار امسال برسد و همزمان نرخ مشارکت اقتصادی در این استان افزایش یابد.

به گزارش “پیام خاوران” خراسان جنوبی در سال‌های اخیر از استان‌های موفق در کاهش نرخ بیکاری بوده و رتبه‌های برتر را در تحقق برنامه‌های اشتغال به خود اختصاص داده است.

یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری استان افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش‌های مختلف است، به گونه‌ای که از ابتدای دولت سیزدهم بیش از هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی انجام شده که نسبت به مدت مشابه ۲۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین برابر آخرین آمار رسمی سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر تعهد اشتغال برای خراسان جنوبی پیش‌بینی شده بود که تا پایان فروردین امسال ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر در سامانه رصد ثبت شد یعنی ۱۶۴ درصد تعهد اشتغال استان و فراتر از آن تحقق یافته است.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار امسال توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ سال و بیشتر در استان خراسان جنوبی ۵.۸ درصد است یعنی ۵.۸ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند و ۲ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش دارد.

نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان جنوبی (تعداد افراد فعال متقاضی کار اعم از شاغل یا بیکار) نیز به ۴۰.۱ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه گذشته روند افزایشی داشت.

کاهش نرخ بیکاری در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشان‌دهنده کاهش شمار بیکاران و اضافه شدن جمعیت شاغلان است، با وجود اینکه بخش بزرگی از خراسان جنوبی را کویر تشکیل می‌دهد و با چالش خشکسالی و کم‌آبی درگیر است اما این استان در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری پیشرو است.

اقدامات زیادی در یک سال گذشته از قبیل فعال کردن کارگاه‌های نیمه تعطیل، توجه به ساخت مسکن در مناطق شهری و روستایی، رونق در ساخت و سازها، پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، هدایت نقدینگی به فعالیت‌های اشتغالزا و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سبب موفقیت استان در کاهش نرخ بیکاری شده است.

کسب رتبه دوم کاهش نرخ بیکاری در کشور

استاندار خراسان جنوبی بیست و یکم تیرماه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان اعلام کرد: نرخ بیکاری استان از ۷.۸ درصد در بهار سال گذشته به ۵.۸ درصد در بهار امسال کاهش یافته و خراسان جنوبی در این زمینه رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

بیشتر بخوانید   رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت

جواد قناعت افزود: نرخ بیکاری استان امسال ۲ درصد کاهش یافته و خراسان جنوبی بعد از زنجان رتبه دوم را بین استان‌ها به خود اختصاص داده است.

وی متوسط نرخ بیکاری در کشور را ۸.۲ درصد اعلام کرد و گفت: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۳۹.۴ درصد در بهار سال گذشته به ۴۰.۱ درصد در سال جاری افزایش یافته که نشان دهنده تناسب درست و منطقی تحقق اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: پارسال تعهد استان ایجاد ۱۰ هزار و ۷۷۹ شغل بود که ۱۶۴ درصد تعهد اشتغال محقق شد و در این مدت رتبه دوم کشور را داشته‌ایم.

وی با تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی توسط بانک‌های متولی گفت: برخی بانک‌ها عملکرد ‌خوبی دارند اما عملکرد ۲ مورد از بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات برای ما قابل قبول نیست که در این خصوص نشست تخصصی با حضور استاندار، بانک‌های مذکور و دستگاه‌های متولی برگزار خواهد شد.

۴۰ درصد اشتغال در حوزه بانوان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در تشریح اشتغال ایجاد شده در استان گفت: ۴۰ درصد اشتغال سال گذشته در حوزه بانوان و ۶۰ درصد در حوزه آقایان بوده است همچنین ۵۱ درصد اشتغال در نقاط روستایی و ۴۹ درصد در مناطق شهری ایجاد شده که نشان از توجه ویژه به حوزه اشتغال در بخش روستایی دارد.

جواد اشرفی در جمع خبرنگاران تعهد اشغال استان در سال جاری را ۱۳ هزار و ۷۶۰ نفر اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تا بیست و دوم تیرماه، یکهزار و ۳۳۴ فرصت شغلی در سامانه رصد ثبت شده و حدود ۱۰ درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است.

وی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار سال گذشته ۳۹.۴ درصد بوده که در بهار سال جاری به ۴۰.۱ ارتقا یافت و حدود یک درصد افزایش یافته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری گفت: تاکنون سه هزار و ۲۰۲ طرح به مبلغ ۶۲۱ میلیارد تومان به بانک‌های عاملی معرفی شدند که از این تعداد سه هزار و ۱۶۱ طرح به مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده و برای هفت هزار و ۴۷۰ نفر شغل ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید   مشارکت شرکت گاز در راه اندازی مجدد جایگاه های سوخت خراسان جنوبی

وی افزود: همچنین ۸۶ درصد تسهیلات مشاغل خانگی سال گذشته استان پرداخت شده و انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که نسبت به جذب کامل تسهیلات اقدام کنند.

اشرفی گفت: از محل تسهیلات جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال گذشته تاکنون مبلغ ۵۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده و خراسان جنوبی در پرداخت این تسهیلات رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

وی عنوان کرد: از محل این تسهیلات یکهزار و ۲۷۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به استان تخصیص یافته که تاکنون ۹ هزار و ۳۱ پرونده به مبلغ ۹۳۵ میلیارد تومان به ۱۷ بانک عامل معرفی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: از این تعداد تاکنون پنج هزار و ۹۷۹ پرونده به مبلغ ۵۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان یعنی حدود ۶۰ درصد پرونده‌های معرفی شده، تسهیلات پرداخت شده است.

راستی‌آزمایی اشتغال ایجاد شده

وی با اشاره به راستی‌آزمایی اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد گفت: این اقدام بی‌نظیر در سطح ملی اولین بار توسط دولت سیزدهم رقم خورده است.

اشرفی با تاکید بر اینکه دغدغه دستگاه‌ها در حوزه اشتغال باید به سمت اشتغال کیفی برود عنوان کرد: در راستای این دغدغه طرح بورسیه صنعتی را در استان برنامه‌ریزی کردیم.

وی گفت: در قالب این طرح واحدهای تولیدی استان را احصا کردیم که واحدهای تولیدی چه دانشجویان با چه تخصصی نیاز دارند و در دفترچه کنکور امسال این نیاز واحدها لحاظ خواهد شد و افراد در صورت پذیرفته شدن بورسیه دانشگاه می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: پرداخت وام از محل تبصره ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه و سایر تسهیلات اشتغالزایی، کسب رتبه دوم اشتغالزایی کشور، عملیاتی‌ کردن مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور و احیای ۱۹۹ واحد تولیدی راکد در سال گذشته از دیگر افتخارات استان خراسان جنوبی بوده که در کاهش نرخ بیکاری نقش موثری داشته است.

بیشتر بخوانید   نیروهای مسلح ایران دست هر متجاوزی را از کشور کوتاه می‌کنند

وی گفت: همچنین از ابتدای استقرار دولت سیزدهم بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی انجام شده که نسبت به مدت مشابه ۲۸ درصد افزایش داشته است، در ۲ سال گذشته بانک‌های خراسان جنوبی بیش از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات درخصوص پروژه‌های اقتصادی پرداخت کرده‌اند.

اشرفی افزود: رشد تحقق تعهد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان ناشی از پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه، پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، رفع موانع تولید، فعال کردن واحدهای تولیدی راکد یا نیمه‌فعال و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری بوده است.

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان جنوبی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم گفت: اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات مهم و اساسی هر کشور محسوب می‌شود، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

حمید جهانشاهی افزود: براساس آمار فصل بهار مرکز آمار ایران، کمترین نرخ بیکاری پس از استان زنجان مربوط به خراسان جنوبی با ۵.۸ درصد است.

وی عنوان کرد: براساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است و خراسان جنوبی نیز کاهش نرخ بیکاری را تجربه کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در استان به ۴۰.۱ درصد رسیده و بهار سال گذشته ۳۹.۴ درصد بوده که روند افزایشی داشته است و باید تداوم یابد.

وی افزود: نسبت اشتغال در استان طی بهار سال گذشته ۳۶.۳ درصد بوده که در بهار امسال به ۳۷.۸ درصد رسیده است.

جهانشاهی عنوان کرد: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی کشور نشان می‌دهد که در بهار امسال بخش خدمات با ۵۱.۳ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.١ درصد و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها