ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری بیرجند نوسازی می‌شود

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی بیرجند بیش از ۱۳ سال است گفت: سال گذشته پس از ۱۲ سال با پیگیری‌های انجام شده سهمیه اتوبوس اختصاص یافته به ۱۵ دستگاه افزایش یافت.

به گزارش “پیام خاوران” مهدی حدیدی‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرداری بیرجند با وجود هزینه‌های هنگفت، تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را در بخش حمل و نقل عمومی به شهروندان ارائه دهد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند با بیان اینکه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری در سال ۹۰، تعداد ۱۶۰ دستگاه اتوبوس ملکی داشت افزود: در حال حاضر ۸۸ دستگاه اتوبوس و مینی بوس داریم که ۶۵ دستگاه، فعال و مابقی غیر فعال است و طبق برنامه، تعمیرات آنها در دست انجام است.

به گفته وی، هر دستگاه اتوبوس روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر را در بیرجند جابجا می‌کند و با توجه به افزایش جمعیت نسبت به سال ۹۰ و درخواست شهروندان برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در این مدت هر ساله نیازمند توسعه حداقل ۲۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی بودیم اما نه تنها افزایش ناوگان نداشتیم که با فرسودگی و در نتیجه کاهش ناوگان نیز روبرو بودیم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند تصریح کرد: سال‌های گذشته ۸۵ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی واگذار شده بود که تنها ۲۴ دستگاه باقیمانده و مابقی توسط بخش خصوصی به فروش رسیده و از استان خارج شده است.

وی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند بیش از ۱۳ سال است اظهار داشت: تلاش کردیم تا از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کنیم و شهرداری بابت هر دستگاه اتوبوس بخش خصوصی ماهانه ۲۵ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کند. برای اتوبوس‌های ‌ شود.

حدیدی‌نژاد با اشاره به اینکه درآمدها در این بخش، پاسخگوی هزینه‌ها نیست و شهرداری با وجود هزینه‌ای هنگفت، تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را در بخش حمل و نقل به شهروندان ارائه دهد، گفت: هدف شهرداری در بخش حمل و نقل، خدمات رسانی به مردم است و اگر در هر سال ۲۰ درصد افزایش قیمت بلیط را داشته باشیم در عوض هزینه‌ها تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند بنابراین، بخش خصوص از حضور در حوزه حمل و نقل عمومی، استقبال نمی‌کند.

بیشتر بخوانید   احیای اقتصاد بومی راهی برای ماندگاری جمعیت در روستاها

وی بیان کرد: سال گذشته پس از ۱۲ سال با پیگیری‌های مستمر مهدی بهترین شهردار بیرجند و توجه دولت سیزدهم، سهمیه ۵ دستگاه اتوبوس اختصاص یافته به بیرجند به ۱۵ دستگاه افزایش یافت و با آنکه قیمت هر دستگاه اتوبوس ۵ میلیارد تومان بود ما برای ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کردیم که تا کنون ۳ دستگاه اتوبوس به بیرجند ارسال شده و ۷ دستگاه دیگر هم تا پایان سال، ارسال خواهد شد و سپس پیگیر دریافت قیمت ۵ دستگاه باقیمانده و تحویل آنها خواهیم شد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند افزود: علاوه بر این با پیگیری شهردار بیرجند برای اولین بار در تاریخ فعالیت شهرداری، تعداد ۱۰ دستگاه ون جدید نیز با هدف جابجایی شهروندان در خیابان‌های کم عرض به شهرداری بیرجند اختصاص یافت که قیمت هر دستگاه یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان است و شهرداری ۴۴۰ میلیون تومان را پرداخت کرده که تاکنون ۳ دستگاه وارد بیرجند شده و ۷ دستگاه دیگر هم ظرف چند ماه آینده وارد خواهد شد.

حدیدی نژاد با اشاره به اینکه ۲۵ دستگاه اتوبوس نیازمند تعمیر اساسی است دامه داد: صفر تا صد کار تعمیر این اتوبوس‌ها را به تدریج در کارگاه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری با استفاده از نیروهای موجود و با یک چهارم هزینه بازار، در دست انجام داریم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند گفت: اخیرا با توجه به گرمای هوا و به منظور رفاه حال شهروندان، نسبت به تعمیر کولر تمام اتوبوس‌هایی که امکان تعمیر آنها وجود داشت، اقدام شد و در حال حاضر از مجموع ۶۵ دستگاه اتوبوس فعال، ۳۵ دستگاه دارای کولر هستند که در خطوط مختلف، ارائه خدمت می‌دهند ضمن اینکه برای هر خط، یک دستگاه اتوبوس مجهز برای استفاده معلولان در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید   اهدای خون در خراسان جنوبی افزایش یافت

حدیدی نژاد با بیان اینکه در مجموع ۳۸۰ ایستگاه اتوبوس و ۲۶ خط در سطح شهر بیرجند داریم افزود: ایستگاه‌های مسیر رفت که مسافر بیشتری دارند، دارای سرپناه هستند و تمام ایستگاه‌ها در طول سال، دو مرتبه (یک بار در آستانه مهرماه و یک بار هم در آستانه عید نوروز) بهسازی و خط‌کشی و به صورت دوره‌ای توسط نیروهای معاونت خدمات شهری شهرداری، نظافت می‌شوند.

وی تصریح کرد: در ایام تاسوعا و عاشورای سال گذشته ۷۰ دستگاه اتوبوس شهرداری در بحث جابجایی رایگان عزاداران با هیئت‌های مذهبی، همکاری داشتند و امسال نیز این طرح در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با هدف رفاه حال عزاداران به اجرا درآمد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ ایستگاه مکانیزه و مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی داریم، اضافه کرد: در حوزه تاکسیرانی نیز متاسفانه ۶۰ درصد ناوگان فرسوده است و تاکسی داران به ویژه در دوره کرونا خیلی متضرر شدند و هیچ مرجعی هم از آنها حمایت نکرد.

حدیدی نژاد ادامه داد: اخیرا اتحادیه کشوری تاکسی داران با کمیته امداد با هدف پرداخت تسهیلات کم بهره ۳۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت دراز مدت به تاکسیرانان به منظور خرید تاکسی نو، تفاهم نامه منعقد کرده تا تاکسی داران بتوانند با تحویل خودروی فرسوده، خودروی سورن پلاس نو را به قیمت ۳۶۵ میلیون تومان و بدون پرداخت وجه و تنها با پرداخت اقساط تسهیلات، خریداری کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس تا پایان سال جاری ۸۴ دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی خواهد شد که تا کنون ۳۰ دستگاه را معرفی کرده‌ایم که پیش فاکتور برای آنها صادر شده و پیگیر هستیم تا ضمن افزایش سهمیه، نسبت به نوسازی مابقی تاکسی‌های فرسوده نیز اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید   شهادت یک مرزبان در درگیری با اشرار مسلح در صفر مرز + عکس

به گفته وی، ۱۳۰ دستگاه تاکسی هم نیازمند تعویض مخازن “سی ان جی” به خاطر فرسودگی هستند که چون این کار در تعهد دولت بوده، تاکنون خودشان اقدام نکرده‌اند و مقرر شد کمیته امداد به هر نفر ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بابت نوسازی مخازن، پرداخت کند.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند اظهار امیدواری کرد: با توجه به پیگیری‌های شهردار بیرجند و تعامل دولت سیزدهم، شهرداری بیرجند در بخش حمل و نقل عمومی، سال ۱۴۰۳ را با ناوگانی تقریبا جوان و نوسازی شده با هدف خدمات رسانی بهتر به شهروندان آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها