۱۴ تعاونی‌ برتر و شایسته تقدیر خراسان جنوبی تجلیل شدند

در مراسمی با حضور استاندار خراسان‌جنوبی، معاون وزیر صمت، مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان حوزه تعاون خراسان جنوبی از ۱۴ تعاونی برتر و شایسته تقدیر استان تجلیل شد.

به گزارش “پیام خاوران“، ظهر امروز در این مراسم که همزمان با هفته تعاون برگزار شد، ۵ تعاونی برتر و ۹ تعاونی شایسته تقدیر استان با اهدای لوحی تجلیل شدند.

۹ تعاونی با فعالیت‌های شاخص که در این مراسم به عنوان تعاونی‌های شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.

اجرای سند توسعه بخش تعاون با تعامل دستگاه‌های اجرایی

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر استان گفت: سند توسعه بخش تعاون با تعامل دستگاه‌های اجرایی استان در مرحله اجرا قرار می‌گیرد.

غلام‌حسین حسینی بیان کرد: بر اساس قانون سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ملی ۲۵ درصد است که تاکنون بر اساس آمار در بهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد اتفاق افتاده که باید برای رسیدن به چشم انداز سهم  ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد سند توسعه بخش تعاون به طور کامل اجرا شود.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سند توسعه بخش تعاون در سال ۹۲ تصویب و تا سال گذشته حتی یک نفر آن را مطالعه نکرده بود گفت: رئیس اتاق تعاون ایران در دیدار با رئیس جمهور این گلایه را مطرح کرد که دستور بازنگری داده شد و ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ این سند توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

حسینی ادامه داد: در این سند ۸۰ وظیفه برای دستگاه‌های اجرایی متفاوت تعریف شده که در شورای هماهنگی توسعه تعاون با ریاست استاندار باید این وظایف ابلاغ شود.

وی با تاکید بر تعامل دستگاه‌های اجرایی برای اجرای سند توسعه تعاون افزود: سند توسعه تعاون یک سری اهداف و راهبردها دارد که آموزش و ترویج فرهنگ تعاون در کشور، بهبود مستمر محیط کسب و کار در بخش تعاون و  بهبود وضع زندگی، رفاه و توسعه عدالت اجتماعی جزو اهداف است.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌ جنوبی افزایش سطح اشتغال مولد در بخش تعاون به ۲۰ درصد از کل اشتغال کشور و جذب ۴۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کل کشور در بخش تعاون و جذب حداقل ۱۵ درصد از حجم نقدینگی کشور در طرح‌های بومی و ملی تعاونی و افزایش سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی منهای ارزش افزوده بخش نفت را از دیگر اهداف سند توسعه طی چشم انداز ۱۰ سال بیان کرد.

حسینی با اشاره به اثربخشی نقش حاکمیتی با کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور تصدی‌گریی به بخش غیردولتی با اولویت بخش تعاون در راستای اجرای قانون سیاست‌‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی را از دیگر اهداف سند توسعه تعاون برشمرد و توضیحات کاملی در خصوص شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی به تفکیک ارائه کرد.

بیشتر بخوانید   اجرای طرح سفیر ایمنی گاز برای چهارمین سال متوالی در خراسان جنوبی

وی همچنین با اشاره به این که امسال ۱۴ تعاونی به عنوان برتر استانی معرفی شدند افزود: از این تعداد فقط ۵ تعاونی در مرکز پذیرفته شده که نشان دهنده این است که باید تعاونی‌های استان از سمت سنتی خارج و به سمت اقتصاد روز پیش روند تا شاهد شکوفایی بیشتر آن‌ها در کشور داشته باشیم.

رشد ۲۳ درصدی آمار تعاونی‌ها در دولت سیزدهم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۸ تعاونی در استان در راستای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی تشکیل و فعال سازی شده که رشد ۲۳ درصدی دارد.

غلامرضا اشرفی بیان کرد: ۱۸ اتحادیه و یک هزار و ۴۵ تعاونی فعال در خراسان جنوبی داریم که ۱۱ هزار و ۷۸۸ فرصت شغلی توسط این تعاونی‌ها ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ تعاونی جدید در استان تشکیل شده است و این تعاونی‌ها ۵۲۱ فرصت شغلی ایجاد کردند.
اشرفی درخصوص برنامه‌های آموزشی برای تعاونی‌های استان اظهار داشت: تعاونی‌ها بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت از ابتدای سال جاری تاکنون آموزش دیده‌اند و توانمندی در حوزه کاری تعاونی‌ها در حال پیگیری است.

وی از رشد ۲۴۵ درصد اعتبارات مشاغل خانگی استان در ۲سال گذشته نسبت به دو سال قبل تر خبرداد و افزود: خراسان جنوبی از استان‌های پیشتاز در اشتغالزایی کشور است.

اشرفی با اشاره به تحقق رتبه دوم خراسان جنوبی در تحقق اشتغال سال گذشته، بیان کرد: در بهار امسال نیز رتبه دوم کاهش نرخ بیکاری را در استان کسب کردیم.

وی به کسب رتبه اول اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در مناسبت و روابط کار، اشاره کرد و افزود: در زمینه سلامت اداری هم این اداره‌کل رتبه اول کشور را کسب کرد.

مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی به استان ابلاغ شد

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: از محل اعتبارات تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ ای استان در سال جاری، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به استان ابلاغ شده‌ است.

جواد قناعت اظهار داشت: این رقم تا پایان سال جاری به حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال یا بیشتر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید   تحقق کامل درآمدهای خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲

وی با تأکید بر سهم‌بری بیشتر خراسان جنوبی از اعتبارات ملی با پیگیری مستمر مسئولان، خاطرنشان کرد: اعتبارات استانی محدود است و برای ارتقای زیرساخت‌ها باید به سمت جذب حداکثری اعتبارات ملی برویم، اقدامی که در ۲ سال گذشته ما به جد دنبال کردیم.

استاندار با اشاره به اتفاقات خوبی که در ۲ سال اخیر توسط دولت سیزدهم در خراسان جنوبی رقم خورده، گفت: در تأمین سوخت شهرک‌های صنعتی مشکل داریم که در این خصوص با پیگیری‌های صورت گرفته در سال جاری عملیات اجرایی طرح انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان و سربیشه با اعتبار۸۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد که این اعتبار بیش از اعتبارات عمرانی استان در طول یک سال است.

قناعت به افتتاح پست ۱۳۲ کیلوولت بخش دیهوک طبس در هفته دولت سال جاری اشاره کرد و افزود: این طرح به عنوان خواسته چندین ساله مردم در یک سال گذشته اجرایی و افتتاح شد.

به گفته وی؛ در شهرستان نهبندان هم پست ۴۰۰ کیلو ولت با پیگیری‌های مستمر در حال انجام است.

وی درباره حمل و نقل ریلی در خراسان جنوبی هم گفت: پروژه راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر در دست اجراست که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد.

استاندار افزود: طرح راه آهن خراسان جنوبی در ۱۳ قطعه و با اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در مرحله مناقصه برای زیرسازی است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

قناعت عنوان کرد: پیگیری‌های جدی و مستمر در زمینه راه آهن استان از مرکز انجام شد و تأمین مالی این پروژه از محل تهاتر نفتی در دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

وی با اشاره به ساخت ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه در طول دولت سیزدهم در استان گفت: ما محکوم به ارتقاء زیرساخت‌ های استان هستیم و باید عقب ماندگی‌های گذشته جبران شود.

قناعت خاطرنشان کرد: حرکت‌های نو، جدید و جهشی در راستای توسعه در دولت سیزدهم دنبال می‌شود و خیلی از اقدامات غیر قابل تصور مردم در این دولت در حال محقق شدن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کسب رتبه‌های برتر در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نشان‌دهنده پای کار بودن بخش دولتی و همراهی‌های خوب بخش خصوصی از جمله تعاونگران با وجود همه مشکلات است، بیان کرد: تعاونی‌ها کانون‌های اجتماعی و فرهنگی می باشند که به دنبال این هستند که فرهنگ تعاون و مشارکت را اشاعه دهند تا از ظرفیت‌های بالقوه استان استفاده حداکثری شود.

بیشتر بخوانید   قبض کاغذی تلفن ثابت در خراسان جنوبی حذف شد

قناعت افزود: اگر به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان هستیم باید بیش از گذشته از ظرفیت تعاون و دیگر بخش‌های خصوصی بهره ببریم.

وی با ذکر این نکته که تکیه بر اعتبارات بخش دولتی باعث حرکت کند و لاک پشتی می‌شود، بیان کرد: برای تبدیل ظرفیت‌ های بالقوه به بالفعل، نیازمند ترویج فرهنگ تعاون هستیم و مأموریت همه ماست که بر روی ترویج فرهنگ تعاون و مشارکت کار کنیم.

استاندار خاطرنشان کرد: در ایران اسلامی تعاون براساس اخلاق، تقوا و مشارکت پایه گذاری شده و جایگاه ویژه ای در آموزه‌های دینی و قرآن کریم برای آن وجود دارد که نشان از نقش آفرینی فرهنگ تعاون در قانون اسلامی و آموزه‌های دینی است.

به گفته وی؛ تعاونی یک شیوه جدید اخلاقی و اجتماعی در جهت رشد تولید و توسعه اقتصادی و اجتماعی است و به دنبال این است که از ظرفیت‌های موجود با شتاب بیشتری استفاده کند.

قناعت با اشاره به شعار سال جاری “مهار تورم، رشد تولید”، بیان کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که مهار تورم در گرو افزایش تولید است که باید بستر افزایش تولید را، دولت مردان ایجاد کنند تا شاهد حضور مردم یا همان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشیم.

وی اظهار داشت: در سال جاری انتظار این است که مسئولان بخش دولتی و بخش خصوصی ۲ کار بزرگ از جمله اشاعه فرهنگ تعاون و مشارکت و رسیدن به سهم حداقلی ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور رقم بخورد.

قناعت افزود: برخی مشکلات بخش تعاون به سطوح ملی و برخی هم به داخل استان بر می‌گردد که مشکلات ملی از مرکز پیگیری و تشکیل شورای عالی تعاون در استان با محوریت معاون هماهنگی امور اقتصاد استاندار شکل بگیرید تا مشکلات بخش تعاون به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان امکانات، وسایل و اقلام مورد نیاز خود را از داخلتهیه کنند اما باید حداقل‌های استاندارد رعایت شود.

به گفته وی؛ رشد تولید نیازمند افزایش و توسعه زیرساخت‌ها ست و در خراسان جنوبی از نبود زیرساخت‌ها رنج می‌بریم که برخی سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل این مشکل در استان جذب نمی‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها