مبارزه با خام فروشی اولین قدم برای توسعه استان خراسان جنوبی |مهدیه ضیائیان

برای توسعه و رفع محرومیت‌های اقتصادی در استان خراسان جنوبی باید *نهضت مبارزه با خام‌فروشی در این استان راه‌اندازی شود* و تحقق این مساله همت بالا و تلاش و پشتکار مدیران و حمایت دستگاه‌های اجرایی از سرمایه‌گذاران را می‌طلبد.

به گزارش “ پیام خاوران “ بر اساس تعاریف جدید توسعه، خراسان جنوبی منطقه‌ای محروم و کمتر توسعه یافته نامیده می‌شود که منابع و ظرفیت‌های خود را خام می‌فروشد و به صنایع تبدیلی توجهی چندانی ندارد از این رو برای توسعه استان خراسان جنوبی ، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام‌فروشی بهترین راهکار عملیاتی به‌شمار می‌رود.

خراسان جنوبی دارای سرمایه انسانی ارزشمند و هوشمندی است که یکی از مهمترین استعدادها و پتانسیل‌های این استان و منطقه محسوب می‌شود ؛ این سرمایه بزرگ انسانی باید با ایده‌پردازی و خلاقیت در خدمت نهضت مبارزه با خام‌فروشی قرار گیرد.

تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌توانند با تکیه بر اندیشه‌های خلاقانه و پیروی از سیاست‌های پرهیز از خام‌فروشی برنامه یک روستا یک محصول را در این استان اجرایی کرده و زمینه رونق اقتصادی و اشتغال جوانان را فراهم کنند.

همچنین برندسازی، تجاری‌سازی و تمرکز بر روی تولید و عرضه محصولات در کلاس ملی و جهانی بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های معدنی، کشاورزی و صنعتی استان با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و صنایع بزرگ مقیاس محقق خواهد شد.

سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی با حمایت بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی این استان ایجاد زنجیره ارزش مبتنی بر تامین، تولید و توزیع محصولات و تولید ارزش افزوده را باید مدنظر قرار دهند تا زمینه ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری ازمنطقه فراهم شود.

خراسان جنوبی در بخش معادن، کشاورزی و دامپروری، گردشگری، تولید فرش و صنایع دستی و عسل و گیاهان دارویی یک قطب بزرگ در کشور است اما خام‌فروشی و عدم توجه به ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیلی مانع از بهره‌وری مناسب در این بخش‌ها شده است.

بیشتر بخوانید   خروج مرغ، منوط به تأمین نیاز استان خراسان جنوبی است

خام فروشی، عدم فرآوری مواد، زیرساخت های نامناسب و اوقافی بودن اراضی از مهمترین تنگناهای فرآروی توسعه استان خراسان جنوبی میباشد . لذا برای جذب و افزایش سرمایه‌گذاری در این استان باید علاوه بر حل این مشکلات، زمینه صدور سریع مجوزها و استعلام‌ها، حل مشکل وثیقه‌های ملکی برای فعالان بخش خصوصی، ارائه تسهیلات و تزریق نقدیندگی به واحدهای تولیدی مورد توجه ویژه مدیران استانی قرار گیرد.

برای توسعه خراسان جنوبی علاوه بر تلاش مدیران استانی باید تمام عوامل استان نیز بسترهای لازم برای رونق تولید و اقتصاد و سرمایه‌گذاری را فراهم و به بهبود وضعیت کسب و کارهای محلی کمک کنند.

رفع موانع تولید در خراسان جنوبی همت جمعی و تلاش ویژه‌ای می‌طلبد ؛ برای توسعه این استان ایجاد بسترهای تولید و سرمایه‌گذاری و بهبود زیرساخت‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

مهدیه ضیائیان _ دکترای علوم اقتصاد و پژوهشگر اقتصادی 

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها