افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی وام مسکن روستایی

دولت بارها بر حمایت از ساخت و ساز در روستاها تأکید کرده و با همین رویکرد، وام مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و از سال گذشته اجرا شد و اینکه رئیس بنیاد مسکن از پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون خبر می‌دهد.

به گزارش “پیام خاوران” نوسازی و ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی براساس برنامه جامع مسکن، پیش‌بینی شده است. این برنامه از سال ۱۳۸۴ آغاز شده اما با توجه به رکود تولید مسکن در سال‌های گذشته، برنامه مسکن روستایی نیز طبق برنامه پیش نرفت. همچنین بر اساس ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه مصوب فروردین ماه سال ۱۳۹۶، دولت مکلف است با پرداخت وام ساخت مسکن روستایی با نرخ کارمزد ۵ درصد، سالانه حداقل ۲۰۰ هزار واحد فرسوده را در مناطق روستایی نوسازی کند، بنابراین از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰، دولت مکلف بوده بیش از یک میلیون مسکن را در روستاها تخریب، نوسازی یا تولید کند.

بررسی عملکرد اجرای ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر پرداخت وام ساخت مسکن برای نوسازی واحدهای فرسوده در روستاها، نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰، دولت به کمتر از ۲۳ درصد از تعهدات خود عمل کرده است و از یک میلیون واحد تعهد شده، حدود ۲۷۰ هزار واحد را نوسازی کرده و نوسازی نزدیک به ۹۰۰ هزار واحد انجام نشده است.

بر این اساس، چنانچه دولت‌ها از سال ۱۳۸۴ به صورت کامل به تعهدات قانونی خود درخصوص پرداخت وام ساخت و نوسازی مسکن روستایی عمل می‌‌کردند، تعداد واحدهای فرسوده به کمتر از ۵۰۰ هزار واحد می‌رسید.

با اجرای نهضت ملی مسکن، تولید و نوسازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در این برنامه مورد تأکید قرار گرفت. دولت بارها بر حمایت از ساخت و ساز در روستاها تأکید کرده و با همین رویکرد، وام مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و از سال گذشته اجرا شد.

وام مسکن روستایی به صورت قرض‌الحسنه و با نرخ سود ۵ درصد محاسبه می‌شود و زمان بازپرداخت آن ۲۰ سال است. اکنون غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگاران از پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان خبر داد.

بیشتر بخوانید   نیاز آبی خراسان جنوبی در طرح انتقال آب از خلیج فارس در افق ۱۴۲۵تعیین شود

وزیر راه و شهرسازی نیز اخیراً به افزایش وام مسکن روستایی اشاره و اظهار کرده بود که «تسهیلات مسکن روستایی و افزایش آن از جمله دستور کارهایی است که در شورای عالی مسکن نیز بر آن تأکید شده است. هم اکنون تسهیلات مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این رقم را در هماهنگی با بانک‌ها افزایش دهیم. در شورای پول و اعتبار و دولت مصوب می‌کنیم تا سهم وام روستایی افزایش یابد.»

بر اساس مصوبه دولت، تسهیلات ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۱۸ درصد (۱۳ درصد آن به‌صورت یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود)، سفته زنجیره‌ای و بازپرداخت ۲۰ ساله (شامل مجموع دوره بازپرداخت و سود دوره مشارکت مدنی) افزایش می‌یابد.

متقاضیان باید سند مسکن روستایی را نزد بانک عامل وثیقه‌گذاری کرده و همچنین فرم «ج» آنها سبز باشد به این معنا که سابقه ۵ سال سکونت دائم در روستای مورد نظر را داشته و تاکنون از تسهیلات مسکن روستایی استفاده نکرده باشند.

مابه‌التفاوت سود این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را که در حال حاضر ۱۸ درصد است وزارت راه و شهرسازی مکلف است از محل صندوق ملی مسکن متعهد شود و بانک مرکزی از این محل به بانک‌های عامل پرداخت می‌کند.

ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه مکلف شده ما‌به‌التفاوت این نرخ سود (۱۳ درصد) را در بودجه‌های سنواتی در قالب بخشی از هزینه‌های صندوق ملی مسکن لحاظ کند. از حدود ۵٫۴ میلیون مسکن روستایی، حدود ۵۰ درصد آن نوسازی شده است و به گفته رئیس بنیاد مسکن، تا ۱۴۱۰ تمام واحدهای مسکونی روستایی بر اساس برنامه باید نوسازی شود.

بیشتر بخوانید   توانمندسازی در راس برنامه‌های کمیته امداد است

متولی ساخت مسکن روستایی، بنیاد مسکن است و به گفته رئیس این بنیاد، همزمان با نهضت ملی مسکن، برنامه مسکن روستایی نیز به اهداف خود نزدیک شده است.

به گفته رئیس بنیاد مسکن، با توجه به بعد مسافت، هزینه حمل مصالح و ساخت مسکن در برخی روستاها بالاتر از نقاط شهری است به همین دلیل برای ترغیب نوسازی و بازگشت مهاجران از شهرها به روستاها، افزایش وام مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفته است. در نهضت ملی مسکن علاوه بر مسکن روستایی، ساخت مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار جمعیت و برخی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نیز به بنیاد مسکن واگذار شده است.

تأمین زمین نهضت ملی در شهرها برعهده دولت و در روستاها برعهده بنیاد مسکن است. به گفته رئیس بنیاد مسکن، همزمان با اجرای نهضت ملی مسکن، ۵۱۰ هزار واحد مسکونی توسط این بنیاد در شهرها و روستاها وارد مرحله ساخت شده است.

صالحی گفت: واحدهای شهری آغاز شده طرح ۱۶۰ هزار واحد است و مابقی را واحدهای روستایی و واحدهای متعلق به محرومان تشکیل می‌دهد. در مسکن شهری، ۱۰۰ هزار واحد مربوط به نهضت ملی مسکن، ۱۳ هزار واحد مسکن محرومان و ۳۵ هزار واحد نوسازی بافت فرسوده است. در مسکن روستایی، از ۱۶۲ هزار مسکن در دست اجرا، ۱۲ هزار واحد مربوط به مسکن محرومان و ۲۱ هزار واحد نیز مربوط به برنامه نوسازی است.

رئیس بنیاد مسکن افزود: در مجموع ۵۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی شهری، روستایی و مسکن محرومان توسط بنیاد مسکن در سراسر کشور در حال اجراست که از این تعداد واحدهای شروع شده، ۳۱۸ هزار واحد آن روستایی و ۱۶۰ هزار واحد آن شهری است و مابقی مربوط به مسکن محرومان می‌شود که به مرحله اجرایی رسیده است. در مجموع در شهرها ۲۹۶ هزار واحد زمین تأمین شده است که زمین مؤثر برای ساخت مسکن ۲۲۳ هزار واحد است. تاکنون ۲۰۹ هزار واحد مسکونی پروژه تعریف شده است و ۱۶۰ هزار واحد شهری تخصیص زمین شده و در مراحل مختلف ساخت قرار دارد. تاکنون در حوزه شهری ۹ هزار و ۶۲ واحد پایان کار گرفته و تحویل متقاضیان شد.

بیشتر بخوانید   آغاز تولید پژو ۳۰۱ از سه ماه نخست سال آینده

وی افزود: سال گذشته از ۲۰۰ هزار متقاضی دریافت وام مسکن روستایی، ۱۶۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی و وام به آنها تخصیص داده شده است. امسال نیز تاکنون ۵۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند. وام مسکن روستایی امسال هنوز ابلاغ نشده ولی تا ۱۰ روز آینده به بانک‌ها ابلاغ و سهمیه ۱۴۰۲ نیز پرداخت می‌شود.

در برنامه‌ای که دولت برای رونق ساخت و ساز در روستاها پیش گرفته است، واگذاری زمین به متقاضیان در روستاها تسهیل می‌شود. این طرح با همکاری بنیاد مسکن در قالب طرح نهضت واگذاری زمین به متقاضیان اجرا می‌شود و در قالب آن ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به متقاضیان سکونت در روستاها واگذار می‌شود. این برنامه آغاز شده و در استان‌هایی مانند زنجان، قم و خراسان جنوبی واگذاری زمین روستایی برای ساخت مسکن به متقاضیان آغاز شده است.

به گفته رئیس بنیاد مسکن، واگذاری زمین در روستاها در قالب اجاره ۹۹ ساله و با پرداخت تسهیلات ساخت در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

منبع: ایران

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها