رئیس شورای ملی زعفران ایران: احیای جایگاه ایران در بازار جهانی زعفران، در گرو اقداماتی عاجل در زمینه برندینگ و بازاریابی است

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: به دست آوردن جایگاه مناسب و بلند آوازه ساختن نام زعفران ایران در بازارهای جهانی مستلزم اقداماتی عاجل است

به گزارش “ پیام خاوران ” دکتر محسن  احتشام در سمینار و کارگاه آموزشی برندسازی زعفران که با حضور مسئولان سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن مشهد برگزار شد، اظهار داشت:  امروز علم برندسازی در کنار علم بازارسازی از جمله ابزارهای ایجاد تمایز میان محصولات مشابه از یکدیگر است و زمانی برای یک محصول برند شکل می‌گیرد که در ذهن مخاطب جایگاه داشته باشد. در این راستا ثبت جایگاه زعفران ایران در ذهن مصرف‌کنندگان به عنوان محصولی استراتژیک بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران با کیفیت در جهان است و متاسفانه سال‌هاست از آن غفلت شده است. برنامه جهش تولید و صادرات زعفران ایران در سال ۱۳۹۸ توسط شورای ملی زعفران ایران تدوین شد؛ اما متاسفانه تاکنون اقدامات موثری برای ثبت جهانی برند زعفران ایران انجام نشده است. امیدواریم این سمینار، مقدمه‌ای برای ثبت جهانی برند زعفران ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی باشد؛ چراکه دستیابی به ارزش افزوده بیشتر، نیازمند برخورداری از برندی است که خریداران و مصرف‌کنندگان از ارزش آن آگاه باشند.

رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه بر پایه برندسازی، کیفیت منحصر به فرد زعفران ایران و جایگاه کشورمان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در جهان در ذهن مخاطبان تداعی خواهد شد، تصریح کرد: این جایگاه امروز با تهدیدهای بسیاری روبه‌روست. این جفا در حق کشاورزان زعفرانکار ایرانی است که قرن‌هاست با کیفیت‌ترین زعفران جهان را تولید می‌کنند؛ اما تولیداتشان به نام کشور‌های دیگر به فروش می‌رود.

احتشام افزود: با مدیریت برند ملی می‌توان در درازمدت جایگاه ایران در عرصه زعفران را احیا کرده و گسترش داد؛ چراکه اکثر برندهای زعفران ایران، توانایی حضور در بازار جهانی را دارند و نیازمند حمایت بیشتر هستند تا بتوانند به این عرصه ورود نمایند.

بیشتر بخوانید   تلاش شورای ملی زعفران برای ثبت نشان ملی و صدور کارت اهلیت

حمایت از جایگاه مالکیت معنوی زعفران ایران، ظرفیت‌های جدیدی را برای اقتصاد کشورمان فراهم خواهد کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: حمایت از جایگاه مالکیت معنوی زعفران ایران و تثبیت آن به عنوان بخشی از هویت این محصول، ظرفیت‌های جدیدی را برای اقتصاد کشورمان فراهم خواهد کرد اما مادامی که مراکز بین‌المللی، مالکیت معنوی زعفران را متعلق به خراسان و ایران ندانند، ارزش‌افزوده واقعی این محصول نصیب دیگران می‌شود.

«محمدرضا توکلی زاده» در  این سمینار  اظهار داشت: زعفران یکی از تولیدات منحصربه‌فرد کشاورزی خراسان رضوی و ایران به شمار می‌آید و باید اهتمام لازم به عمل آید تا این محصول در دنیا، به واسطه مزیتی که در کشت آن داریم، به نام ایران و خراسان شناخته شود.

وی افزود: باید اذعان کنیم، زعفران به قواره ظرفیت‌هایش، سهم لازم را در اقتصاد استانمان ایفا نکرده و هر برنامه‌ریزی هدفمند که برند بین‌المللی این محصول را به نام کشورمان تثبیت کند، می‌تواند تحول بزرگی را در این بخش رقم بزند.

توکلی‌زاده تاکید کرد: زعفران ایران دارای هویتی بین‌المللی بوده اما گاهی نام و کام آن نصیب دیگران می‌شود. این مقوله می‌تواند با ثبت برند زعفران ایران و تثبیت و حمایت از جایگاه آن، دستخوش تغییر شود. این اقدام قطعا برای تولیدات زعفران کشورمان، ارزش افزوده مضاعفی ایجاد می‌کند و در غایت هم این اقتصاد کلان کشور است که از اثرات آن بهره می‌گیرد. یکی دیگر از رهاوردهای این بحث، ارتقای اقتصاد روستا خاصه در مناطق کم‌برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شورای ملی زعفران تاکنون تلاش‌های زیادی به منظور ثبت برند بین‌المللی زعفران ایران داشته اما حمایت نهادهای متولی دولتی و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز باید پای کار بیاید تا این مهم تسهیل و تسریع شود و موانعی اگر شناسایی شده، مرتفع شوند.

بیشتر بخوانید   تجلیل از 16سال تلاش ماندگار دکتر محسن احتشام در اتاق بازرگانی بیرجند+ تصاویر

 

افزایش اعتبار زعفران ایرانی در جهان، با اعطای یک نام و نشان تجاری به این محصول استراتژیک

«سیامک اسلامی»، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: پیوند سه عامل تاریخ، جغرافیا و فرهنگ می‌تواند یک کشور را قادر به داشتن نشان‌های جغرافیایی کند. برای نمونه، ما در زمینه فرش ایرانی بسیار پیش‌رو بودیم و طی سه سال گذشته توانستیم فرایند برندینگ فرش ایرانی را به پیش ببریم و برای نخستین‌بار برند فرش ایرانی را به دنیا معرفی کنیم. در ادامه، پروژه برندینگ زعفران ایرانی را آغاز کرده‌ایم و پس از آن وارد پروژه برندینگ پسته ایرانی خواهیم شد.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، بیان کرد: با تکمیل برندینگ زعفران و اعطای یک نام و نشان تجاری، می‌توان اعتبار این محصول کشورمان را نزد مصرف‌کنندگان بین‌المللی افزایش داد و موجب افزایش سودآوری زعفران شد.

وی، عرق ملی، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و پاسداشت تمامی افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند را از دیگر دلایل لزوم توجه به برندینگ محصولات استراتژیک کشور برشمرد و افزود: بنا داریم در آینده به برندینگ محصولات دیگری از جمله زیره، خرما و زرشک که در آن از برتری نسبی و مطلق برخورداریم نیز ورود کنیم.

اسلامی با بیان اینکه مالکیت معنوی در ایران حوزه‌ای بسیار دیرپاست، اظهار کرد: نخستین قانون ثبت مالکیت معنوی و تجاری در ایران در سال ۱۳۰۴ و سه سال پیش از تصویب نخستین قانون مدنی کشور مصوب شده است و این نشان دهنده این است که همزمان با دارایی‌های مأنوس به دارایی‌های نامأنوس نیز توجه شده است.

بیشتر بخوانید    2000 کیلوگرم زعفران حمایتی از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد

وی ادامه داد: در طول ۱۰۰ سال گذشته حوزه مالکیت معنوی در ایران بسیار گسترش پیدا کرده است. به‌گونه‌ای که امروز ایران در حوزه‌های اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی عضو ۹ معاهده بین‌المللی است و قصد دارد تا دو سال آینده به دو معاهده بین‌المللی دیگر نیز بپیوندد؛ چراکه پیوستن به هر معاهده‌ای تسهیلات و ظرفیت‌های خاصی برای حمایت از تولیدات و مالکیت‌‌های معنوی در اختیار قرار می‌دهد.

اسلامی تصریح کرد: ایران سال‌هاست به معاهده لیسبون در حوزه نشان‌های جغرافیایی پیوسته است و قصد داریم در طول یکسال آینده به سند ثبت نشان‌های تجاری نیز بپیوندیم.

«محمود اصفهانی نژاد»، مشاور دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه وایپو نیز در بخشی از این سمینار گفت: ما از سال ۲۰۱۸ پروژه‌ای را برای برندینگ جهانی فرش، زعفران و پسته ایران شروع کرده‌ایم. در این زمینه توانسته‌ایم برای فرش اقدمات مطلوبی انجام دهیم و طبق اعلام کمیته امداد امام خمینی (ره)، میزان فروش فرش‌های این ارگان تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در گام بعد، به دنبال برندینگ برای پسته بودیم که به دلیل شیوع کرونا، سمینار مربوط به آن به صورت وبیناری برگزار شد و در فاز بعدی که پروژه زعفران است با همکاری شورای ملی زعفران موفق به برگزاری این سمینار شدیم که پایه گذارقدم های بعدی ما در این مسیر است.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها