جشنواره زرشک(۱۰)|چالش‌های تبلیغات و بازاریابی محصولی استراتژیک به نام «زرشک»

۵۰ هزارخانوار خراسان جنوبی به‌طور مستقیم وغیرمستقیم از این محل تولید زرشک امرار معاش می‌کنند امامتاسفانه درزمینه بازاریابی و تبلیغات این محصول کم نظیر کارکمی شده و هنوز بازارفروش آن بواسطه دلالی و نبودانبارنگهداری آنطور که باید فعال نیست.

به گزارش “پیام خاوران” پاییر اوج برداشت زرشک در خراسان جنوبی است و خوشه‌های یاقوت سرخ رخ نمایی می‌کند و زرشکاران دسترنج خود را در این روزها برداشت می کنند  بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، بیش از ۳۸ هزار خانوار به ‌‌طور مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند. اما متاسفانه در خصوص بازاریابی و تبلیغات این محصول کم نظیر کار کمی شده و هنوز بازار فروش آن بواسطه دلالی و نبود انبار نگهداری و شیوه نادرست خشک کردن آنطور که باید و شاید فعال نیست.

تمرکز بر روی خواص زرشک و تبلیغات همه جانبه

یکی از همشهریان بیرجندی که در حوزه محصولات استراتژیک استان در تهران فعالیت دارد عنوان کرد: سالهاست که برای فروش زرشک  در بازار تهران کار می کنم و همواره مشتری های خاص خود را داریم.

ناصری مهموئی با اشاره به اینکه زرشک بیشتر به عنوان زرشک پلو، شربت زرشک و مربای زرشک استفاده می شود، اضافه کرد: هنوز بسیاری از مردم از خواص منحصر به فرد زرشک اطلاع ندارند.

وی با بیان اینکه برای تبلیغ در حوزه بازاریابی زرشک ابتدا در کانالها، اینستا و در جمع دوستان مشاوره حضوری می دهیم ادامه داد: همچنین گروه تجاری ما با مصرف کنندگان خانگی، رستورانها، عطاری هاو مارکت ها ارتباط نزدیک دارند و تبلیغات در این حوزها فعال است.

ناصری با بیان اینکه باید روی خواص زرشک بیشتر مانور داده شود تا همه  خواص  آن برای سلامتی اطلاع پیدا کنند، بیان کرد: باید در شبکه های محلی تبلیغات بیشتر شود و گروه خاص از افراد که ارتباط مستقیم با این محصول دارند تشکیل شود.

بیشتر بخوانید   لزوم اصلاح حقوق و مزایای پرسنل شهرداری بیرجند/ توجه به امور پرسنلی در اولویت امور قرار گیرد

به گفته این فعال تجاری مشاوره به مصرف کنندگان داخلی  و خارجی در خصوص نجوه استفاده و مزایای زرشک قطعا می تواند بازار این محصول را پررونق کند و این را به عینه در کارمان مشاهده کرده ایم.

زرشک آنتی اکسیدان بالایی دارد

یک بانوی هنرمند بیرجندی نیز گفت: جدا از فواید بسیار کم نظیر زرشک به خاطر آنتی اکسیدان بالایی که دارد شربت بسیار خوش طعم و ملسی دارد. مینو ناصح  با بیان اینکه  مربای زرشک با کره حیوانی غوغا می کند، اضافه کرد: ضمن اینکه زرشک در ماکارانی و برنج به همراه گشنیز و پیاز داغ بسیار شگفت انگیز می شود.

این بانوی هنرمند بیرجندی تاکید کرد:  افرادی که از خواص زرشک اطلاع دارند می دانند می توان از این محصول در انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه زرشک شاید در استان ما شناخته شده است، اظهار کرد: اما در سایر استانها همچنان در حد استفاده در زرشک پلو شناخته شده که به نظر من کم کاری برای معرفی و تبلیغات این محصول بوده و می توان از افراد کار کشته استفاده کرد تا موارد بسیار زیاد مصرف زرشک را به سایر استانها هم معرفی کنند.

آشنایی ناکافی و دقیق مصرف کنندگان با زرشک

پس از اینکه زرشک توسط کشاورز به فرآوری و برداشت می رسد قطعا پیدا کردن بازار فروش بسیار اهمیت پیدا می کند و مهمترین نتیجه برای فروش بهتر داشتن تبلیغات عالی می باشد.

به گفته فعالان و فروشندگان زرشک آشنایی ناکافی و دقیق مصرف کنندگان از این محصول چالش اصلی بازار فروش می باشد.

بیشتر بخوانید   جشنواره زرشک(11)|افتتاح دومین جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی

یکی از کشاورزان روستای سیسکان با بیان اینکه متاسفانه چون بازار فروش آشنایی ندارم مجبورم محصولم را به دلال ها بدهم که آنها با قیمت کم از من می خرند.

صباغی خاطر نشان کرد:  تبلیغات و پیدا کردن بازار فروش برای من کشاورز خیلی اهمیت دارد اما متاسفانه بدلیل نبود امکانات مجبورم محصولم را برای اینکه از بین نرود به قیمت ارزان بفروشم.

این کشاورز هم استانی با تاکید بر اینکه تبلیغات درست می تواند محصول زرشک را جهانی کند، افزود: مزارع زرشک خراسان جنوبی بسیار زیباست اگر مسئولان همت کنند و گردشگر داخلی و خارجی برای بازدید از مزارع بیاورند علاوه بر جذب گردشگر می توان بازارهای جهانی برای این محصول پیدا کرد  تا زرشکاران از دسترنج خود بیشترین بهره را ببرند.

بیشترین تقاضا بازار زرشک خارجی مختص ترکیه، امارات  و عراق می باشد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی هم  با بیان اینکه  بازاریابی خوب و یافتن مشتری‌های جدید در داخل و خارج از جمله اهداف است، گفت: بیشترین تقاضا برای خرید زرشک مختص استانهای  خراسان رضوی، یزد، تهران، فارس، اصفهان، البرز، کرمانشاه و کشورهای ترکیه، امارات، عراق می باشد.

سیدحسن رضوی خاطر نشان کرد: جشنواره زرشک فرصتی عالی برای عرضه این محصول استراتژیک استان به  بازارهای بین المللی و پیدا کردن جایگاه واقعی آن است.

رضوی با  اشاره به اینکه فضاهای خوبی در سالهای اخیر برای خشک کردن و فرآوری زرشک ایجاد شده بیشتر مردم زرشک خود را خشک و فرآوری کرده و بعد به بازار عرضه می‌کنند؛ ادامه داد: محصول زرشک کمتر به صورت تازه عرضه می‌شود، اما اگر کسی قصد داشته باشد زرشک تازه را عرضه کند مراکز خرید آماده دریافت هستند.

بیشتر بخوانید   جشنواره زرشک (6)|پوستر جشنواره ملی زرشک خراسان‌جنوبی رونمایی شد

وی با بیان  اینکه  درحال حاضر نگرانی از بازاریابی  محصول وجود ندارد، خاطر نشان کرد:  اما به دنبال این هستیم که زرشک ارزش افزوده بیشتری پیدا کند و حوزه فرآوری و تنوع محصولات تولیدی آن افزایش یابد.

رضوی تاکید کرد: پیش بینی می شود تقاضا امسال روند افزایشی داشته باشد و امیدواریم با برگزاری جشنواره و تبلیغات بتوانیم بازار خوبی برای این محصول استراتژیک استان داشته باشیم.

تشکیل میز توسعه صادرات و بازاریابی خارجی و داخلی

دبیر جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی نیز یادآور شد: جشنواره ملی زرشک با هدف کمک به رونق بازار این محصول از ۲۹ مهر تا ۳ آبان در چند شهر استان و با برنامه های متفاوت برگزار می شود.

غلام‌حسین حسینی با بیان اینکه امسال جشنواره با برنامه های ویژه برگزار می شود اضافه کرد: تشکیل میز توسعه صادرات و بازاریابی خارجی و داخلی از مهمترین برنامه جشنواره برای تبلیغات در عرصه زرشک می باشد.

وی با تاکید بر اینکه اتاق تعاون مجری برگزاری جشنواره می باشد، بیان کرد: حمایت از زرشک کاران وایجاد انگیزه در آنها از اهداف جشنواره می باشد.

حسینی  با بیان اینکه معرفی زرشک به ایران و جهان، ایجاد شور، نشاط، امید و انگیزه در بین مردم استان  می باشد، خاطر نشان کرد: توجه به زرشک‌کاران، حوزه‌های وابسته به تولید زرشک، ایجاد انگیزه در مسئولان دولتی و بخش خصوصی و تعاونی کشور را اهداف برگزاری همایش برشمرد.

تنهای پیام/ ۱۰۷

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها