قرارداد با سازمان انرژی اتمی برای ماندگاری زرشک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از امضای قرارداد با سازمان انرژی اتمی به منظور طریق  پرتو دهی زرشک باهدف ماندگاری محصول خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران” مهدی جعفری در نشست میز توسعه صادرات زرشک که به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند شد اظهار داشت: برای سوق دادن ذهن تولید کننده به تولید محصول سالم، اقدامات زیادی انجام شده است اما به دلیل نیاز به شرایط خاص برای تولید محصول ارگانیک، نمی توان در این زمینه ادعای زیاد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: مردم به تولید زرشک پفکی توجه کرده اند که بار میکروبی کمتری دارد و از طرف دیگر چارچوب های استاندارد زرشک هم تهیه و تصویب شده وضوابط صادرات زرشک را هم از المان دریافت شده است.

وی ادامه داد:امکان انجام آزمایشات برای صادرات در استان فراهم است و گواهی صادرات زرشک هم توسط جهاد کشاورزی صادر می شود.

وی بر تشکیل گمرک تخصصی زرشک هم تاکید کرد و افزود: از تشکیل شرکت صادراتی و شرکت دفع آفات در استان حمایت می شود زیرا چنین ظرفیتی در استان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: کاربرد برخی از سموم از چرخه خارج شده ولی در استان استفاده می شود  که باید به این موضوع توجه شود.

وی از تلاش برای ماندگاری زرشک از طریق  پرتو دهی طی قرارداد با سازمان انرژی اتمی خبر داد و گفت: در زمینه جذب گردشگران خارجی هم در صورت ورود بخش خصوصی حمایت می شود.

کنسرسیوم صادراتی  زرشک آماده عضو گیری

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این نشست به پیگیری تشکیل کنسرسیوم صادراتی زرشک در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در دو سال گذشته اشاره و گفت: این کنسیرسیوم تشکیل شده و آماده عضو گیری است و دبیرخانه هم مشخص و آماده بکار است و تمام مجوزها هم اخذ شده است.

بیشتر بخوانید   برای خنثی کردن نقشه‌های دشمن در جنگ فرهنگی بیشتر تلاش شود

احسان بیکی افزود: در صورت اعلام امادگی فعالان صادراتی استان در مدت دو ماه، این کنسرسیوم اغاز بکار می کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: برای معرفی زرشک استان به زیر ساخت هایی مثل برقراری پرواز نیاز است اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و خیلی از مهمانان استان، به دلیل مشکلات پرواز، در استان حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: وظیفه دولت تسهیل امور است و نیاز است قوانین به نفع صادرکنندگان تسهیل شوند.

به گفته وی باید کارگروه توسعه زرشک استان تشکیل شود. تصمیم گیری جزیره ای در مورد زرشک باعث مغفول ماندن این محصول مهم می شود.

زرشک و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در لیست زنجیزه ارزش راهبردی استان قرار دارد

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسات اتاق بازرگانی بصورت کاملا تخصصی و کارشناسی برگزار می‌شود، گفت:مطالب مطرح شده در میز صادرات هم کاربردی و کارشناسی شده است.

شریعتی فرد افزود: وزارت کشور سال گذشته مصوب کرد در هر استان دو زنجیره ارزش راهبردی تعریف شود و هر استان روی این موضوعات ویژه کار کند.

وی افزود: این مصوبه به دستور رییس جمهور اعلام شده است و در خراسان جنوبی مقرر شد این دو زنجیره اجتماع محور باشد به این منظور زرشک و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب شد زیرا چون یک سوم جمعیت استان با تولید زرشک مرتبط هستند.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی افزود: در همین راستا راهبرد زنجیره ارزش مشخص شد و در زمینه تامین، تولید و بازاریابی، نظام مسائل زرشک استان احصا و ذی نفعان این حوزه هم دخیل داده می شود.

بیشتر بخوانید   احداث 24 واحد سردخانه در خراسان جنوبی

وی تاکید کرد: بدنبال تهیه سندی برای تعیین افق محصول زرشک هستیم و تلاش می شود تسهیلات را به سمت زنجیره ارزش سوق دهیم. همچنین درصدد فعال کردن واحدهای راکد با اعطای تسهیلات هستیم که در این راستا ۵ واحد استان حمایت شده اند.

شریعتی فرد به آمادگی برای حمایت از واحدهای راکد در حوزه زرشک هم در قالب اعطای تسهیلات و تسهیل و رفع موانع اخذ مجوزها اشاره و اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون اکثر شرکت های دانش بنیان برای فعالیت در حوزه زرشک رغبت پیدا کرده اند.

انتهای پیام ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها