رئیس اتاق بازرگانی بیرجند: الزامات صادرات زرشک باید رعایت شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: یکی از پیش نیازهای تجاری‌سازی به ویژه صادرات زرشک این است که در مرحله کاشت، داشت و برداشت محصول باید الزاماتی تعیین و رعایت شود.

به گزارش “پیام خاوران” علیرضا خامه‌زر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر کالای کشاورزی که بخواهیم صادر کنیم حداقل چهار مولفه از جمله بار میکروبی، کود شیمیایی، باقیمانده سموم و فلزات سنگین در آب برای صدور گواهی انطباق آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: از نظر میکروبی ممکن است حین برداشت محصول زرشک، کشاورز و بهره‌بردار نتواند رعایت کند و این محصول بار میکروبی داشته باشد که وظیفه نهادهایی از جمله جهاد کشاوری و اتاق بازرگانی است تا کمک کنند تماس دست کشاورز با محصول یا آلودگی در کنار مزارع کمتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در مورد کودهای شیمیایی هم باید مصارف آن کاهش یابد، سموم و علف کش‌های باقیمانده که روی محصول خود را نشان می‌دهند یا فلزات سنگین در آبیاری مورد بررسی قرار گیرند که اگر تمامی این الزامات را در زمینه تجاری‌سازی و حوزه بین المل رعایت کنیم آن وقت می‌توانیم محصولی با قابلیت صادرات داشته باشیم.

وی افزود: بعد از انجام این مراحل نقش بازرگانان و تجار و اتاق بازرگانی برای بازاریابی و در حوزه بین الملل کمک می‌کند به استنادی که محصول سالم، ارگانیک و حلال است، آن را در بازارهای خارجی به فروش برسانند و با تولیدکنندگان سایر کشورها رقابت کنند.

خامه‌زر با اشاره به مشکلات صادرات گفت: تعهدات ارزی، ارتباط نداشتن بخش بانکی ما با سایر کشورها برای انتقال پول به دلیل تحریم و نیز در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه زرشک، کمبود امکانات پشتیبانی در حوزه بین الملل مطرح است که امیدواریم با رفع این مشکلات راه ورود زرشک به بازارهای خارجی هموار و ارزش افزوده آن نصیب کشاورز و استان شود.

بیشتر بخوانید   افزایش تردد در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

وی ادامه داد: فرآوری محصول زرشک راهی برای تجاری‌سازی و صادرات این محصول است تا زنجیره ارزش افزوده آن کامل شود و برای تجاری‌سازی باید به سمت تولید فرآورده‌های زرشک برویم زیرا محصول تازه مدت زمان کمی برای نگهداری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: باید تلاش کنیم دوره ماندگاری این محصول را طولانی کنیم و اگر قرار است زرشک خشک استفاده شود باید فرآورده‌هایی از آن تولید شود که زنجیره ارزش افزوده این محصول کامل و از خام‌فروشی جلوگیری شود.

وی افزود: زرشک از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است که زمان برداشت آن به فصل سرما می‌رسد لذا کشاورزان دغدغه دارند هرچه زودتر محصول برداشت و سریعتر از مزرعه خارج شود تا سطح کیفی آن کاهش پیدا نکند.

خامه‌زر اظهار کرد: اگر قرار باشد این محصول تجاری‌سازی و به بازارهای خارجی صادر شود باید یکسری کنترل‌های گمرکی به لحاظ کمی و کیفی و اسنادی که برای ترخیص کالا در مقصد استفاده می‌کنیم انجام شود که از جمله آنها گواهی حفظ نباتات یا همان گواهی سلامت محصول است که توسط جهاد کشاورزی صادر می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم یک کیلوگرم زرشک را در بازار داخلی یا خانه خود استفاده کنیم ممکن است بسیاری از الزامات را رعایت نکنیم ولی وقتی قرار است کالایی به بازارهای خارجی صادر شود وضعیت متفاوت می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان می‌تواند گواهی در زمینه سلامت محصول زرشک صادر کند که به عنوان یک سند مورد لزوم ترخیص در کشورهای دیگر استناد شود و اینها برای قراردادها و کنوانسیون‌هایی است که دیگر کشورها در حوزه مواد غذایی و کشاورزی با هم امضا می‌کنند و اگر کالایی صادر می‌شود باید این موارد رعایت شود.

بیشتر بخوانید   تشکیل کارگروه کارآفرینی در خراسان جنوبی ضروری است

وی همچنین با اشاره به ارزش دارویی زرشک گفت: باید یکسری گواهی از افراد شاخص در حوزه گیاه‌شناسی و اساتید دانشگاهی اخذ و به آن استناد کنیم که زرشک خواص دارویی دارد و این اقدام ارزش افزوده بیشتری را نصیب ما خواهد کرد لذا باید به سمتی برویم که خواص دارویی آن برای درمان برخی بیماری‌ها به اثبات برسد.

خامه‌زر افزود: اگر قابلیت‌ها و خواص زرشک به دست آید به طور قطع حتی محصول با کیفیت کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و امیدواریم این مهم برای محصولات زرشک و عناب استان رخ دهد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها