یارانه نقدی یلدایی دولت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

قرار است دولت در طرح جدید به خانوارهای دهک اول که کودک شیرخواره دارند یارانه ویژه ای اختصاص دهد.

به گزارش “پیام خاوران“، یارانه جدید ماهانه به مدت ۶ ماه به حساب سرپرستان واریز می شود. مبلغ یارانه نقدی جدید ۴ میلیون تومان برآورد شده است. طرح یسنا در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام آغاز خواهند شد.

در گام نخست ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر باردار یا شیرده در دهک اول درآمدی جامعه ‌شناسایی شدند. در بازه زمانی شش ماهه و برای هر کدام از آنها پرداختی تا سقف چهار میلیون تومان انجام می‌شود. البته این مبلغ به صورت نقدی به کارت کالابرگ واریز می‌شود اما دریافت‌کنندگان صرفا مجاز به خرید کالاهای تعریف شده هستند.

یارانه جدید ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی به کودکانی اختصاص می‌یابد که دچار لاغری مفرط، کم وزنی و کوتاهی قد باشند.

در راستای تحقق طرح راهبردی امنیت غذایی و رفاه اجتماعی و حفظ قدرت خرید اقشار کم در امد به خانوارهای دارای فرزند خردسال که در دهک های ۱ تا ۷ قرار دارند، اعتبار بیشتری برای خرید اقلام غذایی تعلق می‌گیرد.

بر اساس اعلام معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله ای که نیازمند تقویت غذایی هستند و توسط وزارت بهداشت در کل کشور توسط خانه‌های بهداشت شناسایی و به وزارت رفاه معرفی می‌شوند یارانه دریافت می کنند.

عسگریان با اشاره به شاخص‌های مدنظر وزارت بهداشت درخصوص شناسایی کودکانی که نیازمند حمایت تغذیه ایی هستند بیان داشت: لاغری مفرط، کم وزنی، کوتاهی قد و اندازه دور سر در بازه‌های زمانی توسط بهورزان در همه مناطق شهری، روستایی و عشایر شناسایی می‌شود تا بعد از معرفی به وزارت رفاه، سرپرستان آن‌ها شناسایی شده و مبلغ یک میلیون تومان یارانه تغذیه به حساب آن‌ها واریز می‌گردد.

بیشتر بخوانید   کویرتایر 100 هزار حلقه تایر ناوگان تاکسیرانی کشور را تامین کرد

مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر فرزند بین دهک ۱ تا ۵ و دهک‌های ۶ تا ۷ مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به اضافه مبلغ یارانه واریز خواهد شد، اما فقط برای استفاده و خرید مواد درنظر گرفته برای کودک است. به غیر از خرید ۱۱ قلم کالا، سبزیجات شامل سیب و سیب زمینی، کدو و خرما و دانه‌های مغذی شامل بادام، پسته، گردو و بلغور هم به اقلام کالاهای اساسی این خانوار اضافه خواهد شد. هر سه ماه وضعیت رشد کودکان ارزیابی می‌شود، در صورت بهبود، روند واریز این اعتبار ادامه خواهد داشت و در صورت عدم ارزیابی مثبت، مشاوره‌هایی از طرف وزارت بهداشت برای رفع مشکل در نظر قرار خواهد گرفت.

با اجرای این طرح مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر فرزند به دهک‌های ۱ تا ۵ و مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۶ تا ۷ به اضافه مبلغ یارانه پرداخت خواهد شد.

این یارانه در مرحله اول به ۱۲۰هزار خانوار پرداخت می شود و صرفاً ویژه خرید از اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

وی با اشاره به طرح یسنا افزود: بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان در گام اول برای اجرای این طرح و حمایت از ۲۷ هزار مادر شیرده در دهک‌های اول حمایتی در ۸ استان محروم کشور صرف می‌شود. این گام نخست است. عهد می‌بندیم که گام‌های بعدی را بلندتر برداریم و اقدامات موثرتری انجام دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در حاشیه این نشست بیان کرد: با ابتکار خوب و خرد جمعی که بسترساز آن آستان قدس رضوی بوده است، طرحی نو در حوزه تکافل اجتماعی و در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و طرح جوانی جمعیت و حمایت از مادران شیرده آغاز شد.

بیشتر بخوانید   رشد بیش از ۶۰ درصدی جابجایی مسافر در خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه این طرح در ۸ استان کشور اجرا می‌شود، استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام را از جمله این استان‌ها عنوان کرد.

مرتضوی با اشاره به اینکه در گام نخست، ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر شیرده که در گروه دهک اول دهک‌بندی‌ها قرار دارند، مشمول طرح می‌شوند، گفت: در بازه زمانی ۶ ماهه و برای هر کدام از مادران شیرده تا سقف ۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود، البته این مبلغ به صورت نقدی به کارت کالابرگ واریز می‌شود اما صرفا مجاز به خرید کالاهای تعریف شده هستند.

مرتضوی با اشاره به اینکه این طرح ۶ماهه است، گفت: امیدواریم در مراحل بعدی بتوانیم با تامین منابع بیشتر آن را گسترش دهیم. البته طرحهای دیگری در راستای جوانی جمعیت در دست اقدام است که عمل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از امروز طرح آغاز می‌شود، گفت: بخش اعظمی از منابع توسط آستان قدس رضوی، قرارگاه امام حسن مجتبی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد ۱۵ خرداد و بخشی از محل مسئولیتهای اجتماعی وزارت تعاون تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا، علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد نیز در این نشست، بیان کرد: در مجموعه بنیاد ۱۵ خرداد، به مقوله جمعیت به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی به شکل ویژه پرداخته شده است. بالغ بر ۲۰ کار ویژه در حوزه جوانی جمعیت و ۲۰ کارویژه در حوزه سلامت با رویکرد مداخلات سطح یک تعریف شده است.

وی افزود: در حوزه جمعیت در پنج حوزه زیرساختی جمعیت، اقتصادی جمعیت، فرهنگی جمعیت، عمرانی جمعیت و سلامت جمعیت این کارویژه‌های ۲۰ گانه را تعریف کردیم و توانستیم در حوزه‌های پنجگانه این زیرساخت‌ها را در خدمت فعالان جمعیتی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید   بیش از 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در قاين و سربیشه کشف شد

علیان زادگان خاطرنشان کرد: در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طرح لبخند مادری را از دو سال قبل شروع کردیم. در طرحی که در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از مادران باردار در دهک‌های پایین درآمدی صورت می‌گیرد، حوزه‌های مربوط به پوشاک را ذیل طرح لبخند مادری راهبری خواهیم کرد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها