همه نکاتی که باید درباره کشیدن چک تا برگشت زدن و نقد کردن آن بدانید

یکی از نکات مهم موقع نگارش چک این است که برای جلوگیری از رخ دادن اشتباه در نوشتن، مبلغ چک را حتما هم به حروف و هم به عدد بنویسیم، چون اگر اختلافی به وجود بیاید ملاک بانک ها، مبلغ حروفی است.

به گزارش “پیام حاوران “یکی از نکات مهم موقع نگارش چک این است که برای جلوگیری از رخ دادن اشتباه در نوشتن، مبلغ چک را حتما هم به حروف و هم به عدد بنویسیم، چون اگر اختلافی به وجود بیاید ملاک بانک ها، مبلغ حروفی است.

 

باید مبلغ عددی و حروفی را با چسب شیشه ای بپوشانیم و با ناخن روی آن خط بندازیم تا در صورت برداشتن چسب، جوهر از روی چک جدا شود تا امکان دست بردن و سوءاستفاده در مبلغ چک از بین برود. برای اطمینان، همیشه از خودکار مخصوص خودمان استفاده کنیم و موقع نوشتن چک خودکار را عوض نکنیم. به این دلیل که تغییر جوهر خودکار می تواند امکان جعل را فراهم کند. یکی از اشتباهات متداول، استفاده از خودکار دیگران است.

 

هرگز از خودکار کسی که می خواهید چک به او بدهید، استفاده نکنید چون بعضی از خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن پاک می شود. اگر چک خط خوردگی دارد، حتما میزان و موارد خط خوردگی را پشت چک باید بنویسیم و اگر هم خط خوردگی ندارد، حتما بنویسیم «بدون خط خوردگی» و دو طرف مبلغ را ضربدر بزنیم. یکی از اشتباهات در نوشتن چک صیادی این است که قسمتی از متن چک را می دهیم تا طرف مقابل برای ما بنویسد. در این صورت بعدها، امکان این هست که چک را دستکاری کند و ما هم دستمان به جایی بند نیست. یکی از مهم ترین مواردی که در صحیح نوشتن چک باید رعایت کرد، این است که همیشه همراه با امضا، نام و نام خانوادگی خودمان را بنویسیم.

بیشتر بخوانید   چگونه اینترنتی نوبت تعویض پلاک بگیریم؟

 

این کار باعث می شود حتی با ساده بودن امضا، جعل کردن چک امکان پذیر نباشد. پس از نوشتن نام شخص، برای اطمینان بیشتر می توانیم بنویسیم که چک برای چه چیزی صادر شده است. مثلا بنویسیم که در وجه فلانی برای خرید یخچال. هنگام نوشتن چک و یا دریافت چک، یادمان باشد که بعضی چک ها دو امضایی هستند (یعنی دو نفر حتما باید چک را امضا کنند) و یا برخی چک ها بدون مهر، فاقد اعتبار هستند.

 

گاهی صادرکننده چک به قصد پرداخت نکردن یا دیر پرداخت کردن، چک را امضاشده تحویل ما می دهد و مسلما این چک نقد نمی شود و تنها راهمان شکایت حقوقی است که طول می کشد. تاریخ چک را افقی، عمودی و به عدد و حروف بنویسید و جلوی تمامی قسمت های پر شده را باید ببندید.

 

موقع امضا و نگارش، بهتر است که دسته چک دیگری زیر ورقه چکی که می خواهیم امضا کنیم، نباشد. با این کار جای رد امضا و نوشته روی ورقه چک نمی ماند. یادتان باشد که کشیدن چک سفید امضا، تخلف محسوب می شود. در هر بخش چک اگر چیزی می نویسید، جای خالی باقی نگذارید و جاهای پر نشده را با خطوط ممتد ببندید یا با ضربدر این کار را انجام دهید. امضای چک نه باید خیلی ساده باشد نه خیلی پیچیده، امضاهای پیچیده فراموش و امضاهای ساده به سادگی جعل می شوند.

 

مهمترین قسمت، امضای چک است. امضای چک یعنی تایید این سند، در غیر این صورت یعنی هیچ چک و سندی صادر نشده که قابلیت ارائه چه در دادگاه و چه در بانک را داشته باشد.از مواردی مثل چک برای امانت و… پرهیز کنید چون چک وصف امانی، قابلیت مطالبه ندارد و دارنده چک اگر این چک را به بانک ببرد یا خرج کند، حتما مرتکب جرم خیانت در امانت خواهد شد.

بیشتر بخوانید   این ۷ باور اشتباه پزشکی رایج را فراموش کنید!

 

اگر چک بابت تضمین انجام کاری باشد و آن کار هم انجام نشده باشد، دارنده چک می تواند به بانک مراجعه کند و حداقل به میزان مبلغی که مورد مطالبه است، از طریق دادگاه یا در بانک مطالبه کند. روند مطالبه در بانک به شکل واحد است و نمی تواند آن قسمت را تفکیک کند؛ یا کل وجه را دریافت می کند و یا برگشت می زند و در دادگاه این ادعا را مطرح می کند.

 

نکته مهم این است که چک های ضمانتی و امانتی با هم متفاوت هستند، موضوع امانت جرم است ولی موضوع ضمانت جرم نیست و اگر در داخل چکی نوشته شود از باب ضمانت، قابلیت وصول دارد و اگر نوشته شود از باب امانت، قابلیت وصول ندارد. اقداماتی که فرد دارنده بعد از این در مورد چک های امانی انجام می دهد، مجرمانه است. ضمن اینکه در قانون جدید چک، اگر در چک نوشته شود بابت تضمین انجام کاری است، از مشمول صدور درخواست اجراییه خارج می شود و با شکلی که گفتیم اگر چک صادر شود، فرد باید دادخواست مطالبه وجه در محاکم دادگاه عمومی و حقوقی محل صدور چک و یا برگشت چک و انجام تعهد بدهد.

 

انتهای پیام / ۱۰۳

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها