سالانه ۸۱ نفر در خراسان جنوبی درگیر سرطان روده می‌شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سالانه ۸۱ مورد جدید ابتلا به سرطان روده بزرگ در استان شناسایی می شوند که این تعداد از متوسط کشوری کمتر است.

به گزارش “پیام خاوران” مجید شایسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح غربالگری سرطان روده بزرگ از ۶ سال قبل در خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۶۴ هزار نفر در این طرح شرکت کردند و از این بین ۱۰ هزار و ۴۴۶ نفر برای ارزیابی‌های تکمیلی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

وی گفت: با توجه به اهمیت تشخیص زودرس این بیماری، برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان در حال اجرا است و به افراد گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال توصیه می‌شود که در این غربالگری شرکت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین از آنجا که زمینه ارثی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد، شرکت اطرافیان درجه یک و ۲ افراد مبتلا به سرطان یا پولیپ یا بیماری التهابی روده بزرگ، در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ با مراجعه فرد به واحدهای بهداشتی، مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت و یا خانه های بهداشت، یک تست خون مخفی در مدفوع برای فرد انجام می شود و همچنین علایم بالینی شامل دیدن خون واضح در مدفوع، تغییر در اجابت مزاج مانند یبوست یا اسهال، کاهش وزن و وضعیت سوابق فردی و خانوادگی از نظر سابقه سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده یا بیماری التهابی روده بزرگ، مورد بررسی قرار می گیرد.

شایسته اضافه کرد: در صورت مثبت بودن هر کدام از موارد فوق فرد توسط پزشک عمومی مرکز خدمات جامع سلامت ویزیت شده و در صورت نیاز به ارزیابی‌های تکمیلی، به مراکز تخصصی ارجاع می‌شود.

بیشتر بخوانید   حکایت ۲۰۰۰ خانه خالی و روزهای سخت یافتن خانه اجاره‌ای در شهر بیرجند

وی گفت: انجام تست فیت در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود و اقدامات تشخیصی تکمیلی مانند کولونوسکوپی با تعرفه دولتی صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری و تهاجم به سایر قسمت‌های بدن شده و از تحمیل هزینه‌های سنگین مالی و عاطفی به خانواده‌ها جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: مهم ترین علائم بالینی بیماری، خونریزی مقعد، کاهش وزن، درد شکم و تغییر اجابت مزاج بوده و مهمترین علائم آزمایشگاهی وجود خون در مدفوع و کم خونی است.

وی گفت: براساس مطالعات سبب شناسی، افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارای گوشت و چربی کمتر، غلات، میوه و لبنیات بیشتر، قطع مصرف سیگار و الکل می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

شایسته با بیان اینکه سرطان روده بزرگ، تکثیر کنترل ناپذیر سلول‌های این عضو است یادآور شد: روده بزرگ در انسان شامل بخش‌های سکوم، کولون صعودی، کولون عرضی، بخش نزولی، سیگموئید، رکتوم و کانال مقعدی است و سرطان‌های روده بزرگ طی دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله و به طور عمده از رشد پولیپ به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ یکی از بیماری‌هایی است که براساس مطالعات انجام شده مهمترین عامل مرگ و میر به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال محسوب می‌شود افزود: سرطان روده بزرگ در ردیف چهار تا پنج سرطان شایع دنیا قرار دارد که مصرف زیاد غذاهای آماده، استفاده از گوشت قرمز بیش از حد نیاز بدن و مواد فرآوری شده، ابتلا به این بیماری را در جوانان افزایش داده است.

بیشتر بخوانید   13درصد از خاک خراسان جنوبی در قالب 4 منطقه محیط زیست مدیریت می شود

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی جمعیت ۸۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد و بیمارستان رادیوتراپی و انکولوژی ایران مهر در مرکز استان فعال است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها