۱۵۲ پروژه آموزشی رهاورد دولت سیزدهم برای خراسان‌جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: طی دو ساله اخیر فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۲ پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی در استان افتتاح شد که اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش “پیام خاوران”، حامد رخسارپور با اعلام این خبر اظهارداشت: اکنون  در خراسان جنوبی ۲ هزار فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی وجود دارد که داریم که این فضاها تعدادش بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از مدارس استان فرسوده است که باید تخریب و بازسازی شود، تصریح کرد: این اقدام با همت خیران و همچنین کمک دولت انجام می شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس جزو محدود سازمان‌هایی است که از صفر تا ۱۰۰ کار فنی را انجام می‌دهد، افزود: به همین سبب سال‌های گذشته نهادها، سازمان‌ها و ادارات مختلفی برای انجام پروژه های مختلف به این سازمان واگذار شده اند.

رخسارپور گفت: با توجه به حجم پروژه‌های نوسازی مدارس در استان به این سمت رفته‌ایم که به صورت تخصصی فقط برای احداث مدرسه، نمازخانه، سالن ورزشی برای آموزش و پرورش را انجام دهیم.

هزینه ۴۰۰ میلیاردی ۱۵۲ پروژه آموزشی

وی با اشاره به اینکه در طی دو ساله اخیر فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۲ پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی با ۵۲۲ کلاس درس و ۵۵ هزار متر مربع در استان افتتاح شده است، یادآور شد: اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به مقایسه سرانه آموزشی استان نسبت به اوایل انقلاب گفت: در اوایل انقلاب سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموز در استان یک و نیم متر مربع است که سرانه پایین و از نظر کیفیت نیز گاهی این فضاهای آموزشی نامطلوب است اما با شروع انقلاب جهاد مدرسه سازی در کشور اتفاق افتاد و در روستاهای زیادی مدارس افتتاح شد.

بیشتر بخوانید   11 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

رخسارپور ادامه داد: اکنون سرانه فضای آموزشی در خراسان جنوبی ۶.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز بوده  و متوسط کشوری ۵.۲۲ متر مربع می باشد بنابراین سرانه  آموزشی در خراسان جنوبی حدود ۱.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز از میانگین کشوری بالاتر است.

وی بیان داشت: با توجه به این آمار هنوز هم مشکلات نقطه‌ای در استان در مورد کمبود فضاهای آموزشی وجود دارد به طوری که در بیرجند سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموز ۴.۵ متر مربع بوده که از سرانه میانگین کشوری پایین‌تر است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: این موضوع سبب شده ۴۹ مدرسه ۲ شیف در سطح شهرستان بیرجند وجود داشته باشد.

رخسارپور اضافه کرد: بعد از حادثه‌ای که  به دلیل سیستم‌های گرمایشی نامناسب برای دانش آموزان اتفاق افتاد سازمان نوسازی مدارس ردیف ویژه‌ای را برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در نظر گرفت که از آن سال تا به حال خوشبختانه هر ساله این اعتبارات رو به افزایش بوده و در اوایل همان سال‌ها همه سیستم‌های گرمایشی نفتی در مدارس حذف و همچنین استفاده از بخاری‌های گازی نیز ممنوع شده و در حال حاضر در مدارس از پکیج، رادیاتور و بخاری‌های هرمتیک و سیستم‌های گرمایشی که مشعل مستقیم ندارند استفاده می‌شود.

استاندارسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی ۴۵۰ مدرسه 

رخسارپور گفت: طی دولت سیزدهم ۴۵۰ مدرسه شامل یک هزار و ۳۷ کلاس درس در استان استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم سه هدف را در  خراسان جنوبی در نظر گرفته که اداره کل نوسازی مدارس استان در راستای آنها حرکت می‌کند، اضافه کرد: اولین هدف تکمیل پروژه های نیمه در استان بوده که از ابتدای امسال با وجود ۱۵۰ پروزه نیمه تمام توان و اعتبارات دولتی و خیری را متمرکز بر این پروژه ها کرده ایم.

بیشتر بخوانید   شهری ترانزیتی با یک جایگاه سوخت!

افتتاح ۱۵۰ کلاس درس در مهر ماه

مدیرکل نوسازی و تجهیزات مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: بسیاری از این پروزه ها مشارکتی بوده و خیران انتظار دارند که در اولین فرصت این پروژه ها را تحویل دهیم.

رخسارپور با اشاره به اینکه در مهر ماه امسال حدود ۶۴ پروژه با ۱۵۶ کلاس درس آماده افتتاح شد که بسیاری از این فضاها در مناطق و روستاهای کم برخوردار بوده است، تصریح کرد: زیربنای این پروژه ها بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ مترمربع بوده است.

وی با بیان اینکه بخشی از مدارس نیمه تمام در استان به بهره برداری رسیده است، بیان کرد: هدف دومی که دولت در نظر گرفته برقراری عدالت آموزشی است.

افتتاح ۱۰۰ کلاس درس در بیرجند تا مهر آینده

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: در برخی از مناطق استان سرانه آموزشی پایین بوده و رویکرد دولت مردمی این بوده که به سمتی برویم که تمام مناطق از متوسط سرانه آموزشی برخورددار شوند که با کمک  خیران مختلف و بنیاد علوی سعی شده تا این پروژه ها به این سمت هدایت شوند.

رخسارپور ادامه داد: تلاش می کنیم اول مهرماه سال آینده ۱۰۰ کلاس درس در بیرجند افتتاح تا به متوسط سرانه استانی برسد.

وی بیان داشت: در دیگر شهرستان ها نیز اقدامات خوبی صورت می گیرد و درهر شهرستان بسته به نیازهای که دارند تمرکز بر روی آن فضاهای آموزشی، ورزشی و پرورشی انجام می گیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها