شهری ترانزیتی با یک جایگاه سوخت!

سربیشه تنها معبر ترانزیتی خراسان جنوبی است و تنها یک جایگاه سوخت دارد که تعطیلی جایگاه CNG سبب تشکیل صف های طویل برای سوختگیری می شود.

به گزارش “پیام خاوران” تنها شریان مواصلاتی و معبر مرزی رسمی و فعال بودن و کشیدن بار سه معبر مسدود شده مرزی دیگر را نیز به دوش کشیدن سبب شده تا تنها جایگاه عرضه سوخت سربیشه همیشه روزهای شلوغی را پشت سر بگذارد و کاربران جاده ای، مسافران، شهروندان و… هم مجبور به ایستادن در صف های طولانی شوند.

خراسان جنوبی دارای چهار معبر مرزی (گلورده درمیان، ماهیرود سربیشه، دوکوهانه نهبندان و یزدان زیرکوه) است که ۹ سال است سه معبر مرزی یزدان، گلورده و دوکوهانه از سوی کشور افغانستان مسدود است و تنها معبر فعال مرز رسمی ماهیرود سربیشه است.

این جایگاه همیشه شلوغ است چرا که فقط یکی است و اغلب مسافرانی که به سیستان و بلوچستان می روند به جایگاهی که بعد از پیمودن ۴۰۰ کیلومتر راه برای سوختگیر به صورت آزاد می رسند این نقطه است و همین موضوع سبب شده تا همیشه این جایگاه شلوغ و مراجعه کنندگان در صف های طویل سوخت بمانند.

البته معضل قاچاق سوخت هم شاید یکی دیگر از دلایل شلوغ این جایگاه سوخت گیری شهر ترانزیتی شربیشه باشد.

کمبود کارت سوخت آزاد

موضوع حائز اهمیت دیگر در این زمینه کمبود کارت  سوخت آزاد است چرا که تنها جایگاه سوخت این شهرستان فقط یک کارت سوخت آزاد و یک نازل دارد و اغلب مسافران و کاربران جاده ای مجبورند در همین جایگاه سوختگیری کنند که شلوغی آن را هم در پی دارد.

این شلوغی جایگاه سوخت نه تنها گلایه کاربران جاده ای بلکه مردم سربیشه را نیز در پی داشته و خواستار راه اندازی یک جایگاه سوخت دیگر که مجوزهای آن هم دریافت شده است هستند چرا که در روز تنها جایگاه سوخت گیری سربیشه جوابگوی بیش از دو هزار راننده خودرو باشد.

بیشتر بخوانید   تازه‌ترین اخبار از سانحه قطار مشهد ـ یزد| پایان عملیات امدادرسانی/ افزایش جانباختگان ‌‌به ۲۱ نفر/خروج تمام مصدومان و متوفیان از قطار + تصاویر

موضوع قابل تأمل دیگر در این شهر ترانزیتی تعطیلی دو هفته ای جایگاه CNG آن است که به واسطه یکسری نواقص فنی اکنون تعطیل است و این موضوع هم بی تأثیر در شلوغی های تنها جایگاه سوخت سربیشه نیست.

این موضوع گلایه کاربران فضای مجازی را نیز در سربیشه در پی داشت.

آن طور که لشکری نماینده شرکت نفت در تنها جایگاه سوخت سربیشه گفت: به دلیل الزام وجود دوربین نظارتی پلاک خوان (از استان و کشور مستقیم نظارت می شود) باید یک راه باریک و تنگ وجود داشته باشد تا پلاک همه خودروهایی که قصد بنزین زدن دارند ثبت شود و در صورتی که بخواهند دوباره سوخت گیری کنند، پرینتر دوربین برگه ورود غیر مجاز را چاپ و تحویل متصدی پمپ می کند و از سوختگیری دوباره آن راننده جلوگیری می شود.

وی با بیان این که تنها جایگاه سوخت سربیشه دارای ۴ تلمبه بنزین و ۸ نازل است افزود: با درخواست و ابلاغیه شرکت نفت فقط یک سکو و یک نازل را به کارت آزاد اختصاص داده اند.

به گفته لشکری  این جایگاه تنها جایگاه اختصاصی بنزین شهر سربیشه و اولین جایگاه دارای کارت آزاد بعد از سیستان و بلوچستان است که مسافر پس از پیمودن حداقل ۴۰۰ کیلومتر مسافت به اولین جایگاه دارای کارت آزاد می رسد و یکی از دلایل اصلی شلوغی این جایگاه هم  همین موضوع است.

سوختگیری ۲ هزار خودروی سواری

لشکری نماینده شرکت نفت در جایگاه سوخت سربیشه گفت: روزانه حدود  ۲ هزار خودروی سواری از این جایگاه حدود ۳۱ هزار لیتر بنزین سوخت گیری می کنند که به نسبت جمعیت شهر آمار بسیار بالایی است.

بیشتر بخوانید   جامعه فعالان صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

وی بیان کرد:  مردم مرزنشین سربیشه به واسطه کمبود جایگاه در شهر، با هر بار سوختگیری فقط ۳۰ لیتر می توانند در این شهر سوختگیری کنند.

لشکری این موضوع را هم یادآور شد که البته این آمار در سیستان و بلوچستان با وجود آمار سوختگیری بالا میزان ۶۰ لیتر در هر بار سوختگیری است.

نماینده شرکت نفت در جایگاه سوختگیری سربیشه ادامه داد: برای مثال یک فرد روستایی باید حدود ۶۰ کیلومتر مسافت را بپیماید تا به جایگاه برسد و ۳۰ لیتر بنزین بزند و دوباره به روستا بازگردد که بعد از بازگشت به روستا از سوختگیری انجام شده چیزی برای خودرویش باقی نمی ماند.

وی به این موضوع هم اشاره کرد که قبل از تنگ کردن مسیر ورودی پمپ، کشنده ها و خودروهای های سنگین از مسیر خودروهای سبک استفاده می کردند که برای خودروی سبک مشکل ساز بود و گاهی سبب بروز تصادفات و شلوغی می شد اما بعد از تنگ کردن دهانه ورودی این مشکل رفع و مسیر ورودی خودرو های سنگین از سواری جدا شده است.

لشکری عنوان کرد: همه اقدامات انجام شده در جایگاه با هماهنگی مجموعه فرمانداری شهرستان  انجام می شود  و این جایگاه به صورت خودسرانه هیچ اقدامی را انجام نمی دهد.

نماینده شرکت نفت در جایگاه سوختگیری سربیشه ادامه داد:  دلیل اصلی همه اقدامات انجام شده ، فراوانی قاچاق سوخت است.

امید که به زودی خواسته شهروندان شهر ترانزیتی سربیشه و کاربران جاده ای تنها معبر مرزی خراسان جنوبی با ایجاد جایگاه جدید و رفع نواقص جایگاه گاز آن اجابت شود.

منبع: فارس

بیشتر بخوانید   راهپیمایی 22 بهمن در خراسان جنوبی به صورت موتوری و خودرویی برگزار می‌شود

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها