شهروندان خراسان جنوبی از کمبودها و لغو پروازها گلایه دارند/وعده اکتشافات معدنی برای جذب ایرلاین ها

درحالی که کمبودولغوپروازهادرفرودگاه بیرجند گلایه های زیادی رابرانگیخته‌است،مسئولان خراسان‌جنوبی تلاش می کنند با ایجاد جاذبه های اقتصادی وازجمله حق اکتشافات‌معدنی دراین استان طلاخیز،ایرلاین هارابه همکاری بافرودگاه بیرجندترغیب کنند.

به گزارش ” پیام خاوران “ تصور کنید در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که با نزدیک‌ترین کلانشهر حدود ۵۰۰کیلومتر و با پایتخت کشور یک‌هزار و ۱۶۲ کیلومتر فاصله دارد و از طرفی از امکانات کافی بهداشتی و درمانی هم برخوردار نباشید، بلیت هواپیما بگیرید و پرواز لغو شود؛ اصلاً بیایید تصور کنید برای یک مصاحبه مهم استخدامی باید فردا در تهران باشید و ساعتی پیش از پرواز مطلع شوید پرواز لغو شده است؛ این شاید حال و روز مردم بیرجند باشد، گلایه‌ای که بارها گفته و شنیده و وعده‌هایی داده شده اما کمیت فرودگاه بیرجند همچنان می‌لنگد.

پای درد دل شهروندان خراسان جنوبی

یکی از شهروندان خراسان جنوبی که مجبور است هر ماه برای یک موضوع درمانی به تهران سفر کند، از کمبود پروازهای این مسیر گلایه دارد و می‌گوید: برای تهیه بلیت بازگشت هر بار با مشکل مواجه هستم، از طرفی سفر با اتوبوس از تهران به بیرجند حدود ۱۶ ساعت طول می‌کشد و برای کسی که مشکل دیسک کمر دارد غیرممکن است. بارها و بارها

مسئولان از بهبود وضعیت پروازهای فرودگاه بیرجند سخن گفته‌اند ولی تاکنون بهبودی به وجود نیامده است.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی عنوان می‌کند: بیشتر مردم برای کارهای اداری ضروری و یا مسائل درمانی به تهران و مشهد مراجعه می‌کنند و سفر هوایی برای آنان یک امر ضروری تلقی می‌شود؛ همیشه هم موضوع به دوا و درمان ختم نمی‌شود، گاهی برخی سفرها برای مسائل دیگری است که می‌تواند در آینده و رشد یک نفر مؤثر باشد. همسر من ماه گذشته برای شرکت در یک همایش قصد سفر به تهران را داشت، ولی امکان تهیه بلیت هواپیما به مقصد تهران نبود، چرا که از سه هفته پیش همه پروازهای این مسیر خریداری شده بود.

تقاضای بالای سفر هوایی بیرجند – تهران

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: حجم تقاضا برای پرواز نسبت به پنج سال گذشته تغییر زیادی داشته است. آن زمان اگر یکی از ایرلاین‌ها اعلام می‌کرد می‌خواهد در مسیر بیرجند-تهران ایرباس بگذارد، همه دغدغه داشتیم که آیا تمام ظرفیت هواپیما پر می‌شود یا نه، اما الان روزانه نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر متقاضی برای مسیر بیرجند به تهران و همین تعداد متقاضی برای مسیر تهران به بیرجند داریم و برای مسیر بیرجند به مشهد  روز در میان ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر متقاضی داریم.

بیشتر بخوانید   آمادگی صنعت برق خراسان جنوبی برای نوروز 1401/تامین برق پایدار ،آسایش و رفاه مشترکان

احمد کاشانی علت این امر را توسعه خراسان جنوبی می‌داند و عنوان می‌کند: وجود شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، معادن طلا، سرمایه‌گذاران خارجی و حضور منطقه ویژه اقتصادی و مینی پالایشگاه‌ها در این استان سبب افزایش چشمگیر سفرهای هوایی شده است، به‌طوری که همیشه بین ۵۰ تا ۶۰ نفر در لیست انتظار پای پرواز داریم؛ علاوه بر این خیلی از مسافران تهران را راهی استان‌های مجاور می‌کنیم.

رایزنی با ایرلاین‌ها، راه حل فرودگاه بیرجند

وی در خصوص راه حل این مسئله می‌گوید: باید مجموعه‌ای از مدیران استانی و نمایندگان استان و افراد شاخص حوزه اقتصادی در بخش خصوصی دست به دست هم دهند و با همگرایی به رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی بپردازند. ما در ۱۰سال گذشته دو مسیر اشتباه را طی کردیم، یا به شرکت هواپیمایی نامه زدیم و گفتیم این استان جزو مناطق محروم است و باید به آن پرواز بدهید یا نامه زدیم و نوشتیم التماس می‌کنیم به ما پرواز بدهید، هیچ کدام از این دو مسیر  درست نبوده و به نتیجه نرسیده است، مسیر درست را استان‌های مجاور ما پیموده‌اند.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی فرودگاه زابل را نمونه‌ای موفق در جذب پروازها می‌داند و بیان می‌کند: آن‌ها ظرفیت‌های خودشان را در حوزه‌های مختلف مسافری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، دانشگاهی و گردشگری با شرکت‌های هواپیمایی مطرح کرده‌اند و ضمن دادن یک سری امتیازها آن‌ها را قانع کرده‌اند پروازهایشان در فرودگاه آن استان به لحاظ اقتصادی سودده است.

کاشانی می‌افزاید: علاوه بر این، مشکل اصلی ما کمبود ناوگان است. بخشی از ناوگان فرسوده شده و به خاطر تحریم‌ها گاه حتی سه سال زمان می‌برد که بتوانیم قطعاتی که نیاز داریم را وارد کنیم، آن هم با چند برابر هزینه. مدیران ما باید اطلاعات صحیح از منطقه داشته باشند اما مدیران ایرلاین ماهان هنوز به استان ما سفر نکرده‌اند و ما برای ماهان یک نقطه روی  نقشه هستیم؛ با این شرایط مشخص است که از ظرفیت‌های این استان بی‌اطلاع باشند و رغبتی به افزایش ظرفیت در فرودگاه بیرجند نداشته باشند.

بیشتر بخوانید   بانک صادرات ایران پای کار «خدمت» ایستاده است

وی یادآور می‌شود: مالک ایرلاینی که صاحب ۱۱فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ است، جزو بیرجندی‌های اصیل است، چرا حاضر نیست سرمایه‌اش را در استان خودش بیاورد؟ بزرگان و معتمدان استان باید سراغ سرمایه‌دارانی از این قبیل بروند و مشکلشان را بررسی و آن‌ها را به همکاری در زمینه سفرهای هوایی ترغیب کنند.

مشکل فرودگاه بیرجند کمبود هواپیماست

موضوع را از مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی پیگیری می‌کنیم.عظیم طهماسبی تصریح می‌کند: مشکل دقیقاً کمبود هواپیماست، این کمبود برای برخی فرودگاه‌ها مانند مهرآباد تهران و شهید هاشمی‌نژاد مشهد تأثیری ندارد، چون برای شرکت‌های ایرلاین جاذبه دارند؛ یک سری از فرودگاه‌ها نیز ایرلاین بومی دارند و در نتیجه با مشکل مواجه نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌های بومی اول ملزم به تأمین پروازهای استان خودشان هستند و پروازهای اضافه را به جاهای دیگر اختصاص می‌دهند، عنوان می‌کند: استان خراسان جنوبی هیچ ایرلاین بومی ندارد.خراسان جنوبی با حدود ۷۰۰هزار نفر جمعیت در رده بیست و هفتم است، تعداد پرواز کمی که ما داریم تقاضا را پوشش می‌دهد و استان‌هایی که جمعیت دو تا دو و نیم میلیونی دارند به لحاظ تعداد پروازها خیلی با ما تفاوت ندارند.

طهماسبی می‌گوید: دو ایرلاینی که با فرودگاه بیرجند همکاری دارند با مشکلاتی مواجه شده‌اند، ایرلاین ماهان به‌تازگی نامه‌ای داده که به خاطر کمبود ناوگان، پروازهایش را کم کرده و ایرلاین ایرتور که پروازهای منظم را شروع کرده بود چون یکی از هواپیماهایش موتور از دست داده در حال حاضر زمینگیر است.

سازمان هواپیمایی کشور متولی پروازهاست

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری متولی پروازهاست و ما تنها مجری تصمیمات آن‌ها هستیم، متذکر می‌شود: استاندار خراسان جنوبی شب گذشته با هواپیمایی اروان صحبت کرد و بنا شد این شرکت نیز یک یا دو پرواز را تا دهه اول اسفند اضافه کند.

وی از عزم جدی و پیگیری‌های استاندار برای رفع مشکل فرودگاه بیرجند خبر می‌دهد و در خصوص راه‌های جذب ایرلاین‌ها در فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌گوید: روی این موضوع فکر شده و برای دو ایرلاین در اکتشاف معدن عرصه‌هایی تخصیص داده شده و پیگیری‌هایی هم صورت گرفته است. یکی از این شرکت‌ها پارس ایر است که بر همین اساس دو هواپیمای جدید وارد کرده و  قرار است یک هواپیمای دیگر هم علاوه بر آن‌ها به جمع ناوگانش افزوده شود و از طرفی قرار شده هواپیماهای کوچک و ۵۰ نفره را به ۱۵۰ نفره تبدیل کند.

بیشتر بخوانید   تمهیدات لازم برای تأمین برق اضطراری در پروژه‌های عمرانی خراسان جنوبی انجام شود

طهماسبی بیان می‌کند: براساس مذاکره با استاندار قرار بر این شد به تعداد هشت پرواز در هفته نزدیک شویم و ظرفیت هواپیماها را هم از ۵۰نفره به ۱۵۰نفره افزایش دهیم و از این دو راه، نیاز مردم را پاسخ دهیم. هواپیما با گنجایش بیش از ۱۵۰نفر برای ما کاربرد ندارد و ظرفیتش تکمیل نمی‌شود.  نیاز فرودگاه ما دو پرواز در روز با ظرفیت هر پرواز ۱۵۰نفر است، اما در حال حاضر دوشنبه‌ها فقط یک پرواز داریم و سه‌شنبه‌ها و جمعه‌ها هم پرواز نداریم.

بر اساس آنچه مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی می‌گوید برای حل مشکل، هم باید تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند افزایش یابد و هم ظرفیت پروازهای پارس ایر با جایگزین کردن هواپیماهای بزرگ‌تر، بیشتر شود.

طهماسبی تحریم و مشکل واردات قطعه را باعث و بانی این وضعیت می‌داند و عنوان می‌کند: در حال حاضر حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هواپیما داریم که به خاطر ترخیص نشدن قطعه یا نبود امکان تأمین قطعه از خارج کشور به علت تحریم، زمینگیر شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: جلسات زیادی با مدیران ایرلاین‌ها برگزار  کردیم ولی یک سری مطالبات و انتظارات دارند که از حوزه اختیارات استانداری خارج است. از طرفی خراسان جنوبی یک سرمایه‌گذار بومی هم دارد اما متأسفانه در مشهد ساکن است و چند باری هم سراغ این فرد رفته‌ایم، فراهم کردن شرایط و امکانات برای جذب این ایرلاین در دستور کار استانداری است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی می‌گوید: ایرلاین دیگری هم از یک سال و نیم پیش مجوزها را گرفته و الان در حال خرید هواپیماست و به ما قول داده در اسفند امسال هواپیماهایش وارد کشور خواهند شد، اگر این موضوع محقق شود مشکل ما ریشه‌ای حل می‌شود.

قصه پرغصه فرودگاه بیرجند و مشکلات رفت و آمد مردمی که ‌گاهی به در بسته می‌خورند، بخشی از این ماجراست، اما آسیب بزرگ بر پیکر جذب سرمایه‌گذاری و توسعه است و در نهایت سبب مهاجرت شهروندان استان به کلانشهرهای کشور می‌شود.

منبع : قدس آنلاین

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها