حاشیه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی

قطار بیرجند همچنان در ایستگاه وعده‌ها/کلنگی که بر زمین نخورد

درحالی که مسئولان خراسان جنوبی از چند روز قبل خبر از سفر وزیر راه و کلنگ‌زنی راه آهن بیرجند ـ یونسی را در بوق و کرنا کرده بودند اما روز گذشته در سفر وزیر به استان ‌خبری از کلنگ‌زنی این پروژه نبود.

اتصال به خط آهن سراسری از آرزوهای قدیمی مردم جنوب خراسان قدیم و خراسان جنوبی امروزی است، موضوعی که سالهاست سوژه اظهارنظر مسئولان بومی و غیربومی استان و گزارش‌های رسانه‌های محلی استان بوده است.

پروژه راه آهن  استان به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار در ایستگاه مناقصه متوقف شد

شاید همین تنگناها و قابلیت‌ها سبب شد تا در سومین سفر هیئت دولت سابق به خراسان جنوبی احداث راه آهن بیرجند (چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد) طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ مصوب شود.

براساس این مصوبه باید در این مسیر سوت قطار به صدا در می‌آمد و اکنون خراسان جنوبی از این زیرساخت حیاتی بهره‌مند می‌شد اما بعد از گذشت هفت سال از این مصوبه هنوز تنها مطالعات پروژه راه آهن  استان به پایان رسیده و با وجود آماده بودن اسناد مناقصه آن به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار در همان ایستگاه مناقصه متوقف شده است.

هرچند مسئولان در رده‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از هر راه ممکن این پروژه را شروع کنند اما هنوز  این تلاش‌ها به جایی نرسیده و همچنان شروع اجرای کار  معطل تخصیص بودجه است.

بیشتر بخوانید   پیش‌بینی وقوع پیک زمستانی خطرناک‌تر از پاییز

استاندار خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری با سیمای خاوران بار دیگر از کلنگ زنی اجرای قطعه اول اتصال شبکه ریلی مرکز استان به گناباد به طول ۳۰ کیلومتر در سفر وزیر خبر داده بود اما باز هم این موضوع رخ نداد و وزیر در سخنان پایانی خود وعده سه ماه دیگر برای کلنگ زنی را داد.

وعده‌هایی که عملیاتی نشد

در حالی که طی ماه‌های گذشته و در خبرهای اعلامی از سوی مسئولان استان، زمان کلنگ زنی پروژه راه آهن استان از سمت بیرجند در سفر وزیر راه و شهرسازی اعلام شده بود بر اساس برنامه اعلامی  استانداری این پروژه در برنامه‌های وزیر قرار نداشت.

مهم‌ترین برنامه‌های سفر روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به استان شامل کلنگ‌زنی پروژه‌های احداث ترمینال فرودگاه بیرجند، مسکن خیران مسکن ساز بیرجند، افتتاح سالن ورزشی و مسکن مهر، بازدید از محور بیرجند – قاین، پروژه‌های بازآفرینی شهری و آماده سازی اراضی پادگان بود و اشاره‌ای به کلنگ زنی پروژه راه آهن نشد.

عصمتی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره خط آهن بیرجند اظهار داشت: نمی‌دانیم کدام یک از حرف‌های مسئولان را باید باور کنیم در چند شب گذشته استاندار در شبکه تلوزیونی خاوران خبر از کلنگ زنی راه آهن بیرجند- یونسی داد اما با سفر روز گذشته وزیر خبری از کلنگ‌زنی نبود.

وی با بیان اینکه در سفر وزیر آن ظور که در اخبار و رسانه‌ها رصد کردیم دریافتیم بار دیگر وعده‌ای بر وعده‌های استان اضافه شد گفت: نمی‌دانیم در این برهه از زمان و عصر پیشرفت‌ها داشتن قطار درخواست و آرزوی بزرگی است که مردم استان دارند؟

اعتبارات برای خراسان جنوبی ته می‌کشد

این شهروند بیرجندی با گلایه از مسئولان استانی گفت: چرا مدیران به درستی مطالبه‌گری نمی‌کنند، نمی‌دانم چرا برای همه استانها بودجه و اعتبار وجود دارد اما به خراسان جنوبی که می‌رسد امکانات در حد وعده باقی می‌ماند و شاید هم مسئولان ما قدرت چانه زنی بالا ندارند.

بیشتر بخوانید   صادرات ۱۶ هزار حلقه انواع تایر سواری از خراسان جنوبی به دو کشور همسایه

یکی از دانشجویان بیرجندی نیز با گلایه از اینکه خراسان جنوبی زیر ساخت لازم برای توسعه را ندارد و مسئولان این قطعه از کشور را فراموش کرده‌اند افزود: هرچه امکانات است باید برای استان‌های بزرگ باشد و استان‌هایی که از پایتخت فاصله دارند سهم‌شان فقط وعده و وعید است.

ملک‌آبادی با بیان اینکه هر مدیری که به خراسان جنوبی سفر می‌کند تنها از تونا نیروی انسانی و ظرفیت بالای استان خبر می‌دهد اما وقتی پا به تخصیص اعتبار و بودجه و تأمین زی ساخت که می‌رسد همه چیز برای استان ما تمام می‌شود.

وی افزود: تاکی باید رویای شنیدن سوت قطار را در ذهن بپرورانیم؟ تا چه زمان باید در انتظارباشیم تا کلنگ راه آهن بیرجند به زمین بخورد آیا کسی هست به فکر مردم این منطقه مرزی باشد.

با تامین منابع همه باید نقش ایفا کنند تا بتوانیم پروژه راه آهن را سرعت بدهیم تا زودتر از برنامه زمان‌بندی بتوانیم راه آهن خراسان جنوبی را تکمیل کنیم.

صدا و سیما مجوز مصاحبه با وزیر

در این سفر اولویت مصاحبه تنها با صدا و سیما بود به طوری که همراهان وزیر جلوی دیگر خبرنگاران اعم از رسانه‌های گروهی و مطبوعات را گرفته و مدعی می‌شدند گفتگوی اختصاصی تنها برای صدا و سیما است.اگر جایی وزیر را گیر می‌آوردی تا از او سوالی بپرسی یا پاسخی دریافت نمی‌کردی یا با جوابی سر بالا طفره می‌رفت.

خبرنگاران رسانه‌های گروهی وقتی دیدند اجازه مصاحبه ندارند به سراغ کارگرانی از شرکت‌های ساخت و ساز راه‌ها رفتند که به قول خودشان ۱۵ ماه است حقوقی دریافت نکردند.

سکوت به علت ترس از اخراج شدن

بیشتر بخوانید   پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به‌نام شهدا مزین شود

کارگران از مشکلاتشان گفتند از اینکه وقتی اسمی از حقوق به زبان می‌آوریم ترس از داریم که اخراج شویم چون از ۱۳۰ نفر کارگر در حال حاضر تنها ۱۵ نفر در شرکت مشغول کار هستند و بعد از این بازده زمانی تنها چند کارت هدیه به ما دادند مگر ما صدقه خور هستیم.

تیم رسانه‌ای وزیر وقتی این سخنان و حضور خبرنگاران را در این بین مشاهده کرد وزیر را به جمع کارگران آورد.

وزیر از کارگران عذرخواهی کرد اما هیچ خبری از پرداخت حقوق نیست. کارگران گفتند: ما صدقه‌خوار نیستم بلکه نان بازوی خود را می‌خوریم، بیمه‌ ما قطع شده و بیمه بیکاری هم نداریم و اداره کار هم پاسخگو نیست.

وی بابت تأخیر حقوق کارگران عذرخواهی کرد و گفت: فکر کردیم که از ردیف‌های مختلف غیردولتی پول فراهم کنیم تا بدهی شما را پرداخت کنیم!

آقای وزیر در سخنان پایانی خود مدعی شد خط راه آهن سراسری چابهار- زاهدان- بیرجند آغاز شده و طی دو یا سه ماه آینده عملیاتی اجرایی این پروژه از بیرجند آغاز می‌شود تا هر چه سریعتر کریدور شمال به جنوبی تکمیل شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های استانداری مقرر بود در پایان برنامه‌های سفر وزیر، جمع بندی با حضور خبرنگاران برگزار شود اما در لحظات پایانی خبر رسید که خبرنگاران برای این جلسه دعوت نیستند.

حال باید دید وعده‌های داده شده در این باره اجرایی و عملیاتی خواهد شد یا فقط در حد حرف و وعده باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها