خدمت بی منت/ توسعه استان خراسان جنوبی برمدار پیشرفت وشکوفایی

رسانه به عنوان ركن چهارم دموكراسی در گره گشایی از مشكلات و چالش ها يی كه مردم با آن در بخش های مختلف روبرو می باشند، نقش مطالبه گری از دستگاه های اجرایی و نظارتی دارد ، موضوعی كه اهميت آن بر هيچ كس پوشيده نيست.

به گزارش “پیام خاوران “  خبرنگاران چشم بينا ، گوش شنوا و ديدبان هوشيار جامعه هستند كه به عنوان پل ارتباطی بين مسئولان و مردم،انتقال نيازها و مطالبات مردم را به طور ویژه در برنامه کاری خود دارند.

این رسالت خطیر در استانی همچون خراسان جنوبی که به سن نوجوانی رسیده، رنگ و بویی دیگر دارد. مردم مأخوذ به حیای استان، مطالبه گر نیستند و شاید همین موضوع هم فرصت طلبی خیلی ها را به همراه داشته و همین موضوع هم وظیفه جامعه رسانه ای خراسان جنوبی را خطیرتر کرده است. بررسی پرونده فعالیتی سال های گذشته رسانه های استان به خوبی حکایت از تأثیر تک تک اعضای آن در رفع مشکلات  دارد، که اگر غیر این بود، صاحبنظران متعدد، به اهمیت نقش رسانه ها در توسعه این استان تازه تأسیس اذعان نمی داشتند.

 

*مرد است و قولش!

به جرأت می توان گفت؛ از همان دوشنبه پاییزی(۱۲ آذرماه) که معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور  به استان آمد تا مراسم تودیع و معارفه استانداران خراسان جنوبی را همراهی کند، درهای توجه به روی مطبوعاتی های استان گشوده تر شد.

آن روز، محمدصادق معتمدیان که از چندی قبل به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی معرفی شده بود، سکان مدیریت عالی استان را به عهده گرفت و از همان روز در عین ناباوری، رسانه ای ها را جور دیگری دید. خانه مطبوعاتی های استان توانستند بی واسطه با او ارتباط برقرار کنند و از کاستی هاشان بگویند و این مهمان تازه از راه رسیده، بدون هیچ عذر و بهانه ای به آنها قول همکاری داد.

مهمترین وعده نماینده دولت در استان به خبرنگاران، پاسخ به اصلی ترین درخواست شان ایجاد خانه ای درخور شأن و جایگاه خبرنگاران بود، فضای مناسبی که بتواند با مدیریت صحیح و برنامه ریزی درست، بخشی از نیازهای خبرنگاران را پاسخ گوید. خیلی ها به استناد تجربه های گذشته، این وعده را همچون وعیدهای پیشینیان دیدند و باورش نکردند اما تخصیص اعتبارات وعده شده و تأکید بر جبران کاستی ها تا ساخت کامل بنا،حضور در مراسم روز خبرنگار، برگزاری نشست های متعدد در راستای پیگیری مشکلات رسانه ها و… لبخند امید را بر لبان همه نشاند.

بدون تردید همین تدبیرهای درست استاندار  بود که خبرنگاران را مجاب کرد از همان روز نخست در کنارش باشند. معتمدیان، همچنان که در مراسم معارفه اش گفته بود، برای توسعه خراسان جنوبی برنامه داشت. او برای اجرایی کردن اهدافش سخت تلاش می کرد و چون سرمایه غنی نیروی انسانی منطقه را در توسعه علمی کشور مؤثر می دانست، از این توان هیچ گاه غفلت نکرد.

اصحاب رسانه هم که از سال ۱۳۸۳ و بعد تأسیس خراسان جنوبی، دلایل عدم پیشرفت استان را کم توجهی های فراوان به ظرفیت نیروی انسانی، پتانسیل های طبیعی، توان بالقوه و … آن می دانستند، چنین حال خوشی را غنیمت دانستند.

 

*آغاز همراهی در سفرهای شهرستانی

معتمدیان، برنامه هایش را با سفر به شهرستان های ۱۱ گانه استان و رصد شرایط از نزدیک شروع کرد.

اولین مقصد، نهبندان بود، دیاری کویری که ۲۰ سال قبل، حضور اَبَرمردی را تجربه کرده بود که فرمود؛” من با آمدن به نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل به طور کامل جلب کنم”. مدیران وقت برای تحقق این فرمایش، سند توسعه نهبندان را تدوین کردند، سندی که مدتی در رأس برنامه ها قرار داشت اما به مرور کمرنگ و کمرنگ تر شد، تا آن جا که خیلی ها به این باور رسیدند که قرار است تأکید رهبری بر تخصیص اعتبارات ویژه برای زدودن غبار محرومیت از این جنوبی ترین شهرستان خراسان جنوبی به فراموشی سپرده شود، اما با حضور استاندار تازه از راه رسیده، این جریانات فکری تغییر کرد.

معتمدیان، نهبندان را به عنوان اولین مقصد سفر کاری خود در مناطق مختلف استان، انتخاب کرد تا توجه همه مدیران را به این منطقه جلب کند، سفر به نهبندان و دیگر مناطق استان به خوبی رصد شد و رسانه ها ریز به ریز اطلاعات ۵۸۵ مصوبه سفرهای ۱۴ گانه استاندار را ترسیم نمودند تا مستنداتی درخور از وعده های استاندار هفتم داشته باشند، وعده هایی که هم تکلیف پروژه های نیمه تمام را روشن می کرد، هم طرح های معطل مانده را به سرانجام می رساند، هم گره کور مشکلات را باز می کرد، هم از روزهای خوب می گفت و….

بیشتر بخوانید    معتمدیان؛مدیر جـهادی و عـملیاتی | محسن احتشام

 

*سفرهای مقامات کشوری

همراهی رسانه ها با معتمدیان به سفرهای شهرستانی خلاصه نشد.استاندار که به استناد اطلاعاتی که در جلسه معارفه اش عنوان کرده بود، ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی و خدادادی را مهمترین نقطه اتکا و عامل رشد و توسعه خراسان جنوبی می دانست، برای بالقوه کردن تمامی این پتانسیل ها هم برنامه داشت. نخستین گام، تفهیم شرایط موجود به پایتخت نشینان بود و البته تذکر این نکته که در سایه همراهی و مساعدت دولتمردان و متولیان امر، می توان از همه این ظرفیت ها در راستای توسعه این استان شرقی بهره برد.

– ظرفیت های علمی دستاویز خوبی برای حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در استان بود که نتیجه اش مساعدت و همراهی شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی مبتنی بر فرآوری محصولات کشاورزی با تخصیص تسهیلات حمایتی ویژه شد.

-علی نبیان، معاون وزیر و سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی هم با وعده های خوبی درخصوص بهسازی شرایط اراضی زعفرانیه، پروژه کارگاهی صنوف آلاینده و … استان را ترک گفت.

-رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور-خلیل آقایی- هم که آمده بود تا نتیجه تلاش حوزه کاری اش در ساخت و احداث ۱۰۰ طرح آبخیزداری استان را از نزدیک ببیند ، با رضایت کامل از پیشرفت اجرای صددرصدی، درست و اصولی پروژه ها، تخصیص اعتباراتی بیشتر برای ادامه راه را وعده داد. وعده ای که خیلی زود هم به بار نشست.

-کاستی های حوزه بهداشت و درمان، پای قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به استان باز کرد. سفری که تحولات خوبی در حوزه درمان استان به همراه داشت.

– جهانگیری معاون اول رییس جمهور، نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، اسلامی وزیر راه و شهرسازی، فتاح رییس بنیاد مستضعفان، مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و …. برای آمدن هر کدام پیگیری های فراوانی انجام شد و هر مهمان کشوری که در استان حضور پیدا کرد، بر اساس برنامه ریزی های مدبرانه ای که اتفاق افتاده بود، هم از پتانسل های بالقوه استان مطلع گشت، هم آن روی سکه را دید و از نافرجامی ها و ناکامی ها و محرومیت ها آگاه شد، همین سیاست هم مصوبات بسیار خوبی برای استان به همراه داشت که تحقق هر کدام شان نقشی اساسی در رفع کاستی های استان دارد… بدون تردید خبرنگاران برای انعکاس همه این وعده ها و پیگیری آنها و انتقال اخبار تحقق شان به نوع ویژه برنامه ریزی کرده اند.

 

*رضایت مردم نتیجه داد

و شاید از جمله بهترین خبرهایی که طی این یک سال گذشته، مخابره شد، خبر تجلیل دکتر روحانی رییس جمهور از استاندار به واسطه کسب رتبه برتر پانزدهمین جشنواره شهید رجایی در زمینه خدمت رسانی به مردم بود. خبری که شکسته شدن یخ های مدیریتی و سختگیری های بدنه کارشناسی دستگاه های اجرایی، در نتیجه دسترسی راحت تر مردم به خدمات دولتی را حکایت می کرد.به راستی که میزهای خدمت ادارات و دستگاه های اجرایی خوب جواب داده بود.

معتمدیان در بدو ورودش به استان، قول داده بود چند موضوع خیلی مهم و کلیدی را که از دغدغه های مردم خراسان جنوبی است و از قضا با توسعه استان هم ارتباطی تنگاتنگ دارد، به طور جدی دنبال کند. درخواستهای نخبگان و فرهیختگان و خبرنگاران هم مزید بر علت شد و معتمدیان را پای میز مذاکره با وزرای مرتبط نشاند تا این که علاوه بر پیگیری تدوین سند جامع سازگاری با کم آبی و ارائه راهکارهایی مناسب برای رفع مشکل آبرسانی به روستاها، تفاهم نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور را به همراه استانداران خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و همچنین معاون وزیر نیرو امضا کرد تا طی آن، خراسان جنوبی هم همزمان با دیگر استان های شرقی، اجازه برداشت آب از دریای عمان را داشته باشد و به عبارتی پروژه انتقال آب از دریای عمان در افق ۱۴۰۳  وارد فاز اجرا شود.

بیشتر بخوانید   بسیجی شهید سیدعلی رضوی در آغوش خاک آرام گرفت / آخرین وداع فاطمه و مهدیه با ‌پدر

دیگری راه آهن بود، پروژه ای که بر طرحش غبار زمان نشسته بود، میراثی معطل مانده که در دولت نهم وعده شد اما دریغ از اتفاقی خوشایند! پیگیری های استاندار نتیجه داد و با حضور وزیر راه و شهرسازی، وعده قطعی و نهایی راه آهن به مردم داده شد، و مردم که بارها این وعده تکراری را شنیده بودند، در عین ناباوری روز پانزدهم مهرماه و همزمان با برپایی مراسم روز روستا، کلنگ زنی پروژه راه آهن بیرجند- گناباد را به چشم دیدند و رسانه ها که بارها و بارها مخاطبان شان را با برنامه ریزی های حوزه های مختلف برای راه آهن  چشم روشنی داده بودند، این بار خبر کلنگ زنی و آغاز این پروژه عظیم را تیتر یک سایت های خبری خود کردند.

موقعیت استراتژیک استان، قرار گیری در کریدور توسعه ای جنوب شرق به شمال شرق که اتصال بندر چابهار از آب های آزاد به کشورهای محصور شده در خشکی آسیای میانه را ایجاد می نماید، جابه جایی سالانه حدود ۱ میلیون مسافر و ۳٫۸ میلیون تن بار و… همه و همه دلایل متقنی بود که در سفر رییس جمهور مورد تأکید واقع شد و با حمایت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و شخص  دکتر نوبخت به سرانجام رسید و سبب شد کلنگ احداث قطعه ۳۲ کیلومتری اتصال راه آهن بيرجند به قاين با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور به زمین بنشیند.

 

*اشتغال و معیشت، دو دغدغه عمده

ایجاد اشتغال مبتنی بر ظرفیت های بکر و برپایه محصولات راهبردی استان هم وعده دیگر استاندار بود که با برپایی مراسم نخستین همایش ملی عناب، جشن برداشت زرشک و…همچنین رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش دامنه شناسایی ذخایر معدنی به ۴ میلیارد تن و میزان استخراج سالانه به ۲۰ مییون تن عینیت یافت و با پیگیری های به نتیجه رسیده احداث و راه اندازی هزار هکتار فضای گلخانه ای در راستای کشت بهینه و صرفه جویی در مصرف آب به خط پایان نزدیک تر شد.

معتمدیان که ظرفیت های دامی استان را هم به خوبی شناخته بود، شرایط اقلیمی، آب و هوای خاص، وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارهکتار مرتع و عرصه های منابع طبیعی و … را فرصت مناسبی برای پرورش شتر می دانست از همین رو برای تبدیل کردن استان به هاب منطقه ای شتر پیگیری های زیادی کرد تا این که در همین راستا با ستاد اجرايي فرمان امام (ره) تفاهم نامه ای منعقد کرد تا موضوع سرمایه گذاری در طرح های اشتغالزای مرتبط با افزایش جمعیت شتر با هدف تبدیل استان به هاب منطقه ای شتر اجرایی شود.

همین جدیت معتمدیان، دکتر مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را مکلف کرد با سرمایه گذاری در بخشهای مختلف، تعداد مشاغل ایجاد شده تا ۲ سال آینده را به ۱۲ هزار شغل برساند.

رسانه ها که بارها و بارها از کاستی ها و کمبودهای مؤثر در مهاجرت روستاییان گزارش و خبر نوشته بودند و نامناسب بودن شرایط زندگی این جمعیت قابل تأمل را از قاب دوربین هایشان به تصویر کشیده بودند، این بار تلاش استانداری را به رشته تحریر درآوردند که تأمین زیرساخت های عمرانی و معیشتی روستاییان استان را حتی در حضور دکتر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح کرد و با پیگیری هایی که انجام داد، توانست طرح احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومین ساکن در روستاها، بهسازی و مقاوم سازی ۵ هزار واحد مسکونی ویژه محرومین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۵ هزار واحد مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به نتیجه برساند و با تأمین اعتبار لازم برای زیرساخت های آموزش و پرورش، گردشگری، ورزش و توسعه روستاها، تکمیل مجتمع های آبرسانی،افزایش سهمیه بیمه قالیبافان در کنار تشکیل شورای قیمت گذاری فرش دستباف استان با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم و کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور، نور امید را در دل روستاییان استان روشن کند.

بیشتر بخوانید   مرز ماهیرود فعال ترین مرز رسمی کشور است/ رشد بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات استان از این مرز

او حتی برای ماندگاری جمعیت در حاشیه مرز استان با کشور ناامن همسایه، علاوه بر تأمین زیرساخت ها برای کمک به معیشت مرزنشینان هم برنامه ریزی کرد.در همین راستا شعاع بهره مندی مرزنشینان از منافع فروش و صادرات سوخت را تا ۲۰ برابر سهمیه افزایش داد و سود حاصله از این اتفاق بی وقفه به حساب مرزنشینان استان واریز شد، علاوه بر این با انعقاد تفاهم نامه همکاری با  استاندار یزد در جهت استفاده از ظرفیت مرز و ۴ بازارچه مرزی استان و توسعه صادرات یزد به افغانستان از مرز خراسان ‌جنوبی، فرصت های شغلی خوبی برای مرزنشینان پایه گذاری نمود.

 

*جهادی دیگرگونه

فرودگاه هم از دید معتمدیان دور نماند، درج نام سرداری که رژیم بعث عراق برای سرش جایزه گذاشته بود، بر سر در فرودگاه بین المللی بیرجند و همراهی در برپایی یادواره ای برای گرامیداشت یاد و خاطره انسان فرهیخته ای که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید، در کنار تلاش های به بار نشسته برای افزایش پروازها با حضور ایرلاین های جدید و پیگیری‌های مداوم به جهت ایجاد بیس (پایه) پروازی در فرودگاه بیرجند از جمله اتفاقاتی است که از دید دوربین خبرنگاران دور نماند.

و بالاخره آن چه سالها دغدغه خاطر خبرنگاران بود و در سال هایی مزین به عنوان تولید بیشتر انتظار ایجاد می کرد، توجه به جامعه تولید کنندگان بود. مجاهدانی که در تنگناهای موجود از هیچ تلاشی در جبهه اقتصاد کشور فروگذار نکردند، همین نگرانی هم سبب شد در هر شرایطی بازدید های استاندار از واحدهای تولیدی را همراهی کنند و با پیگیری مصوبات این بازدیدها، اصرار استاندار بر تشکیل منظم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را هم به تصویر بکشند.

 

*یک قول بر زمین مانده

استاندار غیربومی در راستای بهبود شرایط استان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده، در تأیید این ادعا همین بس که بختیاری، رییس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) کشور در تأیید خدماتش گفته است؛” ذکر خیر کار و تلاش استاندار خراسان جنوبی، دیدار و سرکشی از محرومان همه جا به گوش می رسد، به عنوان یک شهروند ایرانی،واقعاً از منش ایشان تشکر می کنم که گرایش خوبی به محرومان دارند، در بین شان حضور پیدا می کنند و  به آنها کمک می کنند، این خیلی اثربخش است”.

و یا دکتر امیرحسنخانی نماینده فردوس، طبس، سرایان و بشرویه که از نقد هیچ مدیری فروگذار نکرده، در شورای اداری اذعان دارد:” معمولاً نماینده ها انتقاد می کنند که دولت کار نمی کند، اما اکنون اعتراف می کنیم آن قدر که استاندار کار می کند، ما بریده ایم”.

بدون تردید معتمدیان، همچنان برای توسعه استان برنامه دارد و ما رسانه ای ها هم بنا به رسالتی که بر دوش گرفته ایم، ناقل پیام های او در نشستها، مراسم و جلسات مختلف خواهیم بود تا هم نتیجه صددرصدی وعده های گذشته اش را به تصویر بکشیم، هم مایه دلگرمی اش برای ادامه راه باشیم، هم فهرست وعده هایش برای سال دوم حضورش در استان را بدانیم و از همه مهمتر با پیگیری های مکرر، یک وعده بر زمین مانده اش را جامه عمل بپوشانیم.

معتمدیان درخواست سفر رهبری به استان را ارائه کرده و به ما قول داده است، آن سفر بیست سال پیش، یک بار دیگر تکرار می شود. رهبری در سفر سال ۱۳۷۸ خود به نهبندان فرموده بودند؛” امیدوارم که اگر مرتبه دیگر به نهبندان سفر کنم این شهرستان تغییر کرده باشد”.

حالا قرار است معتمدیان که مسئول ستاد پیگیری سند توسعه نهبندان هم شده، بر انتظار بیست ساله مردم خط بطلان بکشد و در سفر حضرت آقا، از تغییرات شگرف منطقه بگوید.

آقای معتمدیان! خداقوت.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها