دیپلماسی مرزی|عبور ۴۰درصدکالاهای صادراتی کشور ازماهیرود/فرصت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور همسایه

پیام خاوران|ایران به عنوان یک قدرت اقتصادی،علاوه بر ظرفیت های بالقوه قابل تأمل در همه منابع و حوزه ها، حدود ۱۰ درصد ذخایر نفت و ۱۷درصد ذخایر گازجهان را در اختیار دارد و درحقیقت،دومین کشور دارای ذخایر نفت و گاز جهان است.

به گزارش “پیام خاوران “  همچنین دریای خزر و خلیج فارس را که دو منبع انرژی محسوب می‌شوند، به هم متصل می‌کند و توانایی صادرات گاز به بزرگترین بازارهای مصرف جهان نظیر هند، چین و اتحادیه اروپا را دارد. به اذعان کارشناسان اقتصادی، استفاده از همین پتانسیل ها با توجه و تمرکز به ظرفیت بازار بزرگ منطقه و دنیا بر سیاست‌های اقتصادی و تجاری کشور تأثیر خواهد داشت.

در این میان دستیابی به بازار کشورهای همسایه و اطراف ایران به دلایلی همچون سهولت دسترسی (وجود مرزهای زمینی و دریایی مشترک که باعث کاهش هزینه‌های حمل ‌و نقل می‌شود)، موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی ایران، وجود اشتراکات فرهنگی، مذهبی، زبانی و تمدنی، محوریت ترانزیتی ایران و امکان صادرات مجدد کالاهای تولید ملی به بازارهای فرامنطقه‌ای از طریق کشورهای همسایه (درنتیجه کاهش آثار تحریم‌ها بر تجارت خارجی)، اهمیت راهبردی دارند.

*افغانستان، سرزمین فرصت های بالقوه

از مجموع کشورهایی که در همسایگی ایران به سر می برند، افغانستان به واسطه گستردگی مرزهایش و شرایط خاصی که دارد، ویژه تر به نظر می رسد. افغانستان با وجود منابع غنی طبیعی، کشوری ثروتمند با ملتی  فقیر است. زمین های حاصلخیز، محصولات کشاورزی باکیفیت، معادن گاز طبیعی، ذخایر معدنی فراوان، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و…همه و همه ظرفیت هایی بالقوه اند که آن طور که باید و شاید مورد بهره برداری قرار نگرفته اند.

موقعیت افغانستان به عنوان قلب آسیا این کشور را به عنوان پلی بین کشورهای آسیای میانه، مرکزی و جنوبی از یک طرف و میان شرق دور و اروپا از طرف دیگر، تبدیل نموده به همین دلیل تقاضا برای احیاء زیرساختها و تأسیسات،احداث شاهراه ها و ریل،فراهم کردن شرایط ترانزیت و تجارت کالا و خدمات،ارائه خدمات مخابراتی، توسعه زیرساخت های بانکی، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و عرضه خدمات و کالاهای باکیفیت،تأسیس مؤسسات آموزشی و دانشگاه با وجود جوانان علاقه مند به ادامه تحصیل و… از تقاضاهای مردم افغانستان است.

*الفبای اقتصاد در مرز

هر یک از نیازهای فوق الذکر، دلیل متقنی برای استفاده از فرصت همجواری با این همسایه نزدیک است. شاید همین دلایل وسوسه برانگیز هم سبب شد در ادوار مختلف و با حضور نمایندگان متعدد دولت های دوازده گانه، هر یک به سهم خود برای استفاده از این ظرفیت ها برنامه هایی ارائه کردند که مراودات کجدار و مریز و پر فراز و فرود سال های گذشته، حکایت از این تلاش ها دارد.

بیشتر بخوانید   از ابتدا تا انتهای جاده شهداد- نهبندان چه خبر است؟

راه اندازی بازارچه هایی در جوار مرز، بهسازی محورهای مواصلاتی حوزه مرزها، فراهم کردن زیرساخت های مبادلات مرزی و …. از جمله کارهایی بود که برای استفاده از این ظرفیت مهم، انجام شد، هر چند هیچ کدام به صورت صددرصدی نتیجه ای به همراه نداشت اما به هر حال تلاش برای استفاده بهتر از مرز همچنان ادامه یافت تا به زمان حال رسیدیم.

با حضور معتمدیان، استاندار هفتم خراسان جنوبی و با تأکیدی که بر استفاده از مرزها داشت، برنامه ها کاربردی تر شدند. معتمدیان در نخستین گام با ارائه طرح هایی خاص و پیگیری برخی برنامه ها در پایتخت،معیشت مرزنشینان و استفاده مفید ساکنان همیشگی مرز از این فرصت را هدف گرفت.

آن گاه امضایش را پای تفاهم نامه هایی با دیگر استان ها همچون یزد ثبت کرد تا ضمن فراهم کردن شرایط برای استفاده استان های همسایه از  ظرفیت مرزهای خراسان جنوبی برای صادرات کالاهای تولیدی خود، استان را از منافعی همچون اشتغال کارگران حاضر در مرز بهره مند نمایند.

سپس با بهره گیری از بحران پیش آمده در کشور و تبعات ناشی از افسار پاره شده قیمت گوشت قرمز، بحث واردات دام زنده را پیگیر شد تا هم به کنترل بازار آشفته گوشت کمک کند، هم برای دامداران شرایط مساعدی فراهم نماید و هم مانع از قاچاق دام سبک استان به خارج مرزها شود.

دیپلماسی اقتصادی استاندار با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور همسایه با چهار برنامه کلیدی ادامه یافت؛ بازگشایی و فعالیت مجدد دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در بیرجند، ارتباط و تعامل با سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و کنسولگری های ایران در افغانستان(هرات،قندهار، جلال آباد، مزارشریف)، پیگیری جهت برگزاری نمایشگاه های استانی در افغانستان و افزایش ارتباطات و تعامل با وزارتخانه ها و گمرکات و تجار افغانستان.

* بازگشایی و فعالیت مجدد دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه

نمایندگی وزارت امور خارجه در استان برای تسهیل ارتباطات و امورکنسولی شهروندان و تجار خارجی در آبان ماه  ۱۳۹۳ به طور رسمی افتتاح شد اما با توجه به اتمام مأموریت سرپرست این نمایندگی در بهمن ماه ۱۳۹۶ و عدم معرفی جایگزین، کلیه امورات استانی از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد انجام می شد که به جهت طولانی شدن فرآیند کارها، ارائه خدمات به متقاضیان و به ویژه فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه ساخت لذا با هدف توسعه روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای مختلف و همچنین انجام امور کنسولی دراستان، رایزنی ها از طریق وزارت امور خارجه در دستور کار استاندار قرار گرفت تا این که فعالیت نمایندگی وزارت امورخارجه از اسفندماه سال ۹۷  از سرگرفته شد.

بیشتر بخوانید   کمک 40میلیون تومانی کارکنان شرکت کویرتایربه سیل‎زدگان سیستان وبلوچستان

نمایندگی وزارت امور خارجه طی همین مدت، بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی،حل مسائل رانندگان کامیونهای حامل مواد سوختی در گمرک ابونصر فراهی افغانستان،استقرار دفتر کنسولی نمایندگان در مرز ماهیرود،پذیرش ۱۵۰ دانشجوی افغانی در دانشگاه های استان، معرفی ظرفیت های فرهنگی و تجاری استان با کشور پاکستان و… را در برنامه داشته است.

 *ارتباط و تعامل با سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل

با عنایت به ضرورت توسعه روابط اقتصادی ، تجاری و فرهنگی با کشور افغانستان،ارتباط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و کنسولگری های ایران در افغانستان(هرات،قندهار،جلال آباد، مزارشریف) در دستور کار استان قرار گرفت. در این راستا استاندار در دی ماه سال گذشته به همراه هیئتی به کابل سفر کرد و ضمن دیدار با سفیر وقت ایران در افغانستان، در خصوص مسائل و موضوعات مربوط به توسعه روابط دو طرف گفتگو کرد. این گفتگوها و البته دیداری که معتمدیان با وزیر مالیه افغانستان داشت به رفع محدودیت صادرات از مرز ماهیرود از اواخر سال ۹۷ انجامید.

 * پیگیری جهت برگزاری نمایشگاه های استانی در افغانستان

استفاده از ظرفیت کابل، هرات و مزار شریف برای معرفی پتانسیل های استان، از مواردی بود که در کارگروه توسعه صادرات استان و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و رایزن تجاری ایران در افغانستان مطرح شد.

نتیجه مذاکرات با حوزه های مختلف و پیگیری های فراوان این شد که نمایشگاه توانمندی های استان در مزار شریف افغانستان برپا می شود، البته علیرغم آمادگی بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت مغتنم، این نمایشگاه که قرار بود در آبان ماه راه اندازی شود، با نظر وزارت امور خارجه به وقت دیگری موکول شد.

*افزایش ارتباطات با وزارتخانه ها و گمرکات و تجار افغانستان

در جریان سفر سال گذشته استاندار به افغانستان و در پی نشست هایی که با وزیر مالیه و رییس گمرکات افغانستان اتفاق افتاد درخصوص رفع موانع موجود و بازگشایی بازارچه های مرزی استان مذاکراتی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید   معاون وزیر میراث فرهنگی: صنایع دستی کمکی بزرگ برای اشتغالزایی در خراسان جنوبی است

پیگیری های معتمدیان در رفع مشکلات بازارچه ها با حضور رییس عمومی گمرکات افغانستان در مرز ماهیرود ادامه یافت. کارشناسان و اهل فن با تجار افغانی نشست هایی برپا کردند ، حتی کارشناسان اقتصادی استان طی دیداری با تجار افغان فعال حوزه سوخت در مشهد از تجارب شان درخصوص فروش حداکثری فرآورده های نفتی اطلاعاتی کسب نمودند.

*رونق صادرات دربازارچه ماهیرود

این همه، تنها بخش هایی از اقدامات و برنامه های دولت در راستای استفاده بهینه از مرز در توسعه خراسان جنوبی است و به مرور برون دادهایش مشخص تر خواهد شد.

برای مثال بنا به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی و به نقل از خاشی  مدیرکل گمرکات استان، صادرات کالا از ماهیرود، تنها معبر رسمی فعال خراسان جنوبی که بار سنگین ۴۰ درصد صادرات ایران به افغانستان را در هر شرایطی متحمل می شود،  در مهرماه امسال افزایش چشمگیری داشته، به گونه ای که در این مدت صادارت کالاهای تولیدی سایر استان های از بازارچه مرزی ماهیرود  به لحاظ ارزشی ۷۶ درصد و به لحاظ وزنی ۵۷ درصد در مقایسه با شهریور افزایش داشته است. در این مدت ۱۳۱ هزار و ۵۴۶ تن کالای تولیدی سایر استان ها به ارزش ۴۱ میلیون و ۳۸۶ هزار دلار به کشور افغانستان صادر شده که این حود، افزایش تردد روزانه کامیون ها را به همراه داشته است به نحوی که روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون در این محور آمد و شد کرده اند و پیش بینی می شود این آمار در ماه های آینده روند سعودی داشته باشد.

و این آغاز راه است. معتمدیان همه ما را وعده کرده ، رونق را به بازارچه های چهار شهرستان مرزی نهبندان،زیرکوه، درمیان و سربیشه بازمی گرداند. بدون تردید تحقق این وعده می تواند رونق را به بازارچه های مرزی به ارمغان آورد، چرخ تولید استان را در مدار حرکت قرار داد، معیشت مرزنشینان را روز به روز بهتر کند و ….

و ما چشم به راه تحقق این وعده ایم!!

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها