خراسان جنوبی در بخش صنعت ساختمان نیازمند توجه ویژه است

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسیِ ساختمان استان باید با برنامه های توسعه ای استان همگام شود گفت: استان خراسان جنوبی در بخش صنعت ساختمان نیازمند توجه ویژه است.

به گزارش” پیام خاوران ” ، محمدصادق معتمدیان شامگاه شنبه در نشست با هیئت مدیره سازمان نظام مهندسیِ ساختمان استان با عرض تسلیتِ شهادت سردار سرافراز قاسم سلیمانی و همرزمانش اظهار داشت: نظارت های صوری به عنوان یک آسیب کلی در کشور مطرح است، در حالی که نظارت ها باید از ابتدا تا انتها به طور مستمر انجام شود تا ایمنی لازم تامین گردد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسیِ ساختمان استان باید با برنامه های توسعه ای استان همگام شود گفت: استان خراسان جنوبی در بخش صنعت ساختمان نیازمند توجه ویژه است و یکی از دلایل رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، رکود در بخش صنعت ساختمان است، زیرا مشاغل زیادی با آن مرتبط هستند و فعال شدن این بخش، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر رونق بازار خواهد گذاشت.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی که به همت سازمان برنامه و بودجه استان شکل گرفت، تحرک خوبی در روستاهای استان ایجاد کرد و شاهد کاهش ۵ درصدی نرخ بیکاری در استان بودیم، به نحوی که در تامین نیروی کار و مصالح دچار مشکل شدیم.

 معتمدیان با اشاره به این که ساخت مسکن یکی از اولویت های دولت است، بیان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن، جزء استان های پیشرو بوده و تعهد شده ۱۲ هزار و ۲۶۰ واحد مسکونی را برای استان بسازیم که شاهد استقبال خوبی از طرف مردم نیز بودیم.

 نماینده عالی دولت درخراسان جنوبی تصریح کرد: با همکاری بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و یکی از هلدینگ های وابسته، یکهزار واحد مسکونی بدون نگاه انتفاعی ساخته خواهد شد که در راستای کمک به احداث مسکن ارزان قیمت است.

بیشتر بخوانید   پاسداشت روز قلم با رونمایی از کتاب "بیرجندیه ها"

وی همچنین بر ضرورت اتمام پروژه ها و ساختمان های نیمه کاره استان تاکید کرد و افزود: پروژه های ساختمانی نیمه تمام که به دلیل نبود اعتبار رها شده‌اند، از موضوعاتی بود که در سفر دکتر نوبخت به استان نیز مطرح شد و امیدواریم این پروژه ها را با تمرکز استانی و ملی، تا پایان دولت به سرانجام برسانیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش رعایت مقررات ملی ساختمان، باید به موضوع آموزش، ترویج و فرهنگ سازی توجه جدی صورت گیرد اظهار کرد: خراسان جنوبی، استانی در معرض حوادثی همچون سیل و زلزله است و باید مردم را ازطریق مطبوعات و صداوسیما، نسبت به رعایت قوانین، اقناع و توجیه کنیم.

معتمدیان با بیان اینکه متاسفانه کمیسیون ماده ۱۰۰ به منبع درآمدی برای شهرداری ها تبدیل شده و بعضا تمایل دارند تخلفات بیشتر باشد تا درآمد افزایش پیدا کند، که این یک فاجعه است خاطر نشان کرد: نظارت های صوری به عنوان یک آسیب کلی در کشور مطرح است، در حالی که نظارت ها باید از ابتدا تا انتها به طور مستمر انجام شود تا ایمنی لازم تامین گردد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نیاز مرکز استان به مراکز تجاری افزود: به شخصه چندین بار با بالگرد شهر بیرجند را بازدید و شاهد لکه های پراکنده زمین در نقاط مختلف شهر بوده‌ام؛ متاسفانه در مرکز استان یک “سیتی سنتر” خوب وجود ندارد، یک مرکز تجاری یا ساختمان پزشکان کامل که از داروخانه تا آزمایشگاه نیازهای مردم را پاسخگو باشد، پیش‌بینی نشده که این یک ضعف محسوب می‌شود و ما آمادگی داریم در این بخش از سرمایه‌گذاران، حمایت حداکثری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید   مداحی؛ بایدها و نبایدها

 معتمدیان با تاکید براینکه توانمندسازی پیمانکاران باید در دستور کار قرار گیرد افزود: باید با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، تربیت و آموزش نیروهای صلاحیت دار دنبال شود.

وی گفت: استان خراسان جنوبی از نظر درآمد در آخرین جایگاه قرار دارد و علت اصلی این است که سرمایه ها به استان می آید و از استان هم خارج می شود، زیرا پیمانکاران بومی توانمندی نداریم و نتیجه این می شود که سپرده برخی بانک ها که از مردم استان دریافت شده، در خارج از استان سرمایه گذاری می شود؛ و یا در بخش کشاورزی، معدنی و… شاهد خام فروشی محصولات هستیم که در این بخش نیز آماده حمایت حداکثری از پیمانکاران و سرمایه‌گذاران بومی استان هستیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کمبود پیمانکاران در بخش گازرسانی افزود: نهضت گازرسانی در استان شکل گرفته و وزیر نفت نیز از پیشرفت پروژه ها تقدیر کرده است که امیدواریم تا پایان دولت، تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار ازنعمت گاز بهره مند شوند.

وی همچنین یادآور شد: طرح جامع و تفصیلی شهرهای استان از اولویت های ماست، زیرا در برخی شهرها به شدت با کمبود زمین مواجه هستیم، در حالی که بعضاً مشاهده می شود زمین ها در بهترین نقطه فلان شهر، به دامداری و کشاورزی اختصاص داده شده که باید هرچه زودتر پرونده مربوط به این موارد را تعیین تکلیف کرد.

نماینده عالی دولت در استان خراسان جنوبی با تقدیر از تلاش های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که با برنامه های توسعه ای استان، همگام و همراه شوید و پاسخگوی مطالبات مردم باشید،حق و حقوق سازمان سر جای خودش محفوظ است، اما باید ملاحظه اقشار مختلف مردم را داشته باشید و میان قشر آسیب پذیر و سایر افراد جامعه، تفاوت قائل شوید.

بیشتر بخوانید   آینده خوشنویسی باید رنگ اقتصادی بگیرد

در ابتدای این نشست، اعضای هیئت مدیره  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، ضمن ارائه گزارش عملکرد، مشکلات و پیشنهادات خود را با استاندار خراسان جنوبی در میان گذاشتند.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها