خراسان جنوبی سومین استان پهناور ایران است

استاندار خراسان جنوبی گفت: به لحاظ وسعت، با بیش از ۹ درصد مساحت کشور سومین استان پهناور ایران و به لحاظ جمعیت با دارا بودن یک درصد جمعیت کشور، بیست و هشتمین  و کم تراکم ترین استان ایران است.

به گزارش ” پیام خاوران “، محمدصادق معتمدیان عصر امروز در نشست کاری شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای استان که با حضور معاون عمران وزیر کشور برگزار شد اظهار داشت:مهمترین درخواست استان از سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور توانمندسازی شهرداری ها و دهیاری هاست و  علت این درخواست کم کردن سطح اتکاء شهرداری ها و دهیاری ها به منابع است.

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر اصلی ترین مسایل موجود در شهرداری های استان، کمبود نیروی انسانی، تجهیزات و اعتبارات است، خاطرنشان کرد: با این وجود شهرداری ها و شوراهای استان به صورت شبانه روزی  در حال ارائه خدمات هستند.

 

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع ۳۱ شهر استان تازه تأسیس خراسان جنوبی ۲۵ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد، این استان، به لحاظ وسعت، با بیش از ۹ درصد مساحت کشور سومین استان پهناور ایران و به لحاظ جمعیت با دارا بودن یک درصد جمعیت کشور، بیست و هشتمین  و کم تراکم ترین استان ایران است.

 

وی به نامتناسب بودن میزان اعتبارات تخصیصی بر مبنای جمعیت و هزینه های اجرای کار اشاره کرد و گفت: به دلیل بافت شهری کم جمعیت و تازه تأسیس بودن استان، اغلب شهرهای ما از زیرساخت های لازم برخوردار نیستند و علیرغم همه زحمت هایی که کشیده می شود، عقب ماندگی در بسیاری از شهرها مشهود است.

 

معتمدیان در تشریح علل اصلی درآمدهای اندک شهرداری های استان گفت: رکود ساخت و سازها، ناکافی بودن درآمد مردم، ضعیف بودن شهرک های صنعتی و عدم برخورداری شهرداری ها از عوارض ۲ درصد مراکز صنعتی از عوامل مؤثر در محدودیت اعتباری شهرداری هااست.

بیشتر بخوانید   اختصاص 450 میلیارد برای اتمام پروژه‌های ناتمام ورزشی خراسان‌جنوبی

 

وی تصریح کرد:شهرداری های استان طرح ها و پروژه هایی را در راستای توسعه شهری آماده کرده اند اما اعتبارات ناچیز دولت و سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور، نیاز آنها  برای اجرای  این طرح ها را جوابگو نیست.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر ظرفیت های بالقوه ای که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، گفت: این آمادگی را داریم که برای بهره مندی از این پتانسیل ها در فعالیت های اقتصادی و درآمدزایی به شهرداری ها کمک کنیم.

 

معتمدیان به بهره گیری شهرداری ها از برخی ظرفیت های معدنی و گلخانه ای اشاره کرد و گفت: از جهت گیری های ما در سال های اخیر، تخصیص منابع برای جبران کاستی های امکانات و تجهیزات شهرداری هاست و در همین زمینه برای درآمدزایی هرچه بیشتر، اجرای برخی پروژه ها را به شهرداری ها سپرده ایم.

 

 

وی تخصیص ۲۰ دستگاه بیل بکهو لودر و توجه به ظرفیت های قانونی در راستای تأمین اعتبارات مورد نیاز شهرداری ها را از جمله اقدامات استان برای کمک به شهرداری ها برشمرد و گفت: یکی از طرح هایی که در سال ۹۸ شروع شد و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت، استفاده از ظرفیت نهادهای انقلابی در اجرای بخشی از زیرساخت های شهری است که در چندین شهر شتاب گرفته است.

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: استفاده از توان سرمایه گذاران متقاضی در حوزه اقتصاد و اشتغالزایی به عنوان تنها راه برون رفت استان از وضعیت موجود نیز از راهکارهایی است که به منظور تقویت شهرداری ها در برنامه های استان دنبال شده است.

بیشتر بخوانید   تفکر و تلاش جهادی برای جلب رضایت بیمه شدگان در بیمه کوثر

 

وی با اشاره به سرمایه گذاری شرکت های دولتی شستا، ایمیدرو و اید رو در استان، گفت:  در شهرستان فردوس فردوس برای اجرای دو طرح نساجی از مشارکت ایدرو بهره گرفته ایم که اجرای آن در توسعه شهرستان نقش مهمی خواهد داشت.

 

معتمدیان  به استفاده از ظرفیت های قانونی در اجرای پروژه های محرومیت زدا گریزی زد و تصریح کرد: از استان های پیش رویی هستیم که ازمنابع بانکی با ضمانت سازمان برنامه و بودجه استفاده کرده ایم و یکی از پروژه هایی که از همین محل در دست پیگیری است، احداث محور فردوس – بجستان می باشد که برای تحقق آن ۵۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ جذب کردیم و امیدواریم به زودی شاهد تکمیل و افتتاح آن باشیم.

 

وی در تشریح اتفاقات خوشایند سفر اخیر دکتر نوبخت به استان از امضای ۴ تفاهم نامه در جهت توسعه متوازن در مناطق مختلف و ایجاد ۱۵ هزار و ۵۰۰ شغل پایدارگفت و یادآور شد: استفاده از ظرفیت ۳۱۰ روز آفتابی با نصب   ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی،  ایجاد ۳ هزار شغل پایدار در زمینه صنایع دستی،اجرای ۷۵ طرح جهش تولید در بخش های صنعت، معدن، صنایع دستی، کشاورزی و زیرساختی با  تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی در قالب سرمایه در گردش، کمک های فنی اعتباری و … احداث ۵ هزار واحد مسکن شهری از مواردی است که با اجرای تفاهم نامه ها محقق می شود.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها