عملکرد نمادهای بورسی خراسان جنوبی|سیدمحمدامین حسینی

در پایان مهرماه شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس ملزم اند گزارش عملیات فروش و سودسازی خود را در کدال منتشر نمایند. در این یادداشت قصد دارم به عملکرد منتشر شده‌ نمادهای شرکت های بورسی و فرابورسی استان خراسان جنوبی بپردازم.

به گزارش “ پیام خاوران ” از میان صنایع استان، سیمان قائن (سقائن)، سیمان باقران(سباقر)، کویرتایر(پکویر)، ذغال‌سنگ نگین طبس(کطبس) و فرآوری ذغال‌سنگ پروده طبس(کپرور) در بورس و فرابورس حضور دارند.

سیمان قائن

صنعت سیمان در ابتدای سال ۹۹ مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته بود. شایعات و اخبار پیرامون افزایش قیمت سیمان باعث انتظار رشد سودآوری صنعت سیمان شد. در نهایت سیمانی‌ها موفق شدند در تاریخ دهم تیر ماه افزایش نرخ سیمان را از وزارت صمت دریافت کنند.

سیمان قائن در شش ماهه‌  اول سال مالی ۹۹، توانسته به ازای هر سهم، سود ۱۹۶۷ ریالی محقق سازد و این عملکرد نسبت به دوره مالی مشابه ۱۹۵% افزایش داشته است. عملکرد بسیار عالی سیمان قائن هم ریشه در تاثیر افزایش نرخ سیمان و هم ریشه در رونق بازار ساخت و ساز مسکن دارد.

سیمان قائن در شش ماهه بالغ بر ۴۹ میلیارد تومان سود محقق کرده است که عدد قابل توجهی است. همچنیین فروش شش ماهه شرکت سیمان قائن از ۷۹ میلیارد تومان فراتر رفته است. مارکت فعلی سیمان قائن حدود هزار میلیارد تومان می‌باشد که با توجه به پی بر ای ۱۴ در قیمت مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌اید. اعداد و ارقام از فروش و سودآوری خوب شرکت خبر می‌دهد. شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه ندارد و در این باره خبری را راهی کدال نکرده است.

 

سیمان باقران

دیگر سیمانی استان خراسان جنوبی که از موقعیت بسیار خوبی برای صادرات به کشور افغانستان نیز برخوردار است، به تازگی توانسته از زیان‌سازی دور شود و سودآوری اندکی داشته باشد. در شش ماهه سیمان باقران به سود ۵۴ ریالی به ازای هر سهم رسیده است و بالغ بر ۳ میلیارد تومان سود محقق کرده است.

بیشتر بخوانید   ایجاد نخستین گمرک اختصاصی خراسان جنوبی در کارخانه کویرتایر

سیمان باقران گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۱۰۰% از محل آورده و مطالبات را روانه‌ی کدال نموده است که مورد تایید حسابرس نیز قرار گرفته است. باید دید در آینده این شرکت از پتانسیل صادرات سیمان تا چه حدی می‌تواند بهره ببرد و با بهره‌گیری از اختلاف فاحش قیمت سیمان در خارج از کشور با قیمت داخلی می‌تواند وضعیت عملیاتی خود بهتر سازد یا نه؟

 

بیشتر بخوانید:

نماد معاملاتی کویرتایر به تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران راه یافت

روزهای روشن سیمان باقران/ امسال با۹۰درصد ظرفیت تولید می کنیم

 

کویر تایر

صنعت تایر و لاستیک از فرصت عدم حضور رقبای خارجی به دلیل تحریم ها و افزایش نرخ ارز برخوردار است. تقاضا برای تایر بالاست و از سوی دیگر عرضه محدود. به همین جهت تایرسازان برای فروش محصولات خود نگرانی ندارند. این صنعت نیز در تاریخ چهاردهم مرداد امسال، افزایش نرخ ۲۱% دریافت کرده است که حاصل این افزایش نرخ در صورت های مالی تایرسازان نمایان است.

گزارش نه ماهه کویر تایر را می‌توان یک گزارش فوق العاده دانست که از تحولات بنیادی شرکت خبر می‌دهد.

کویر تایر در نه ماهه با احتساب سرمایه  جدید ۴۴۳ ریال سود ساخته است که نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر از ۲۰ برابر رشد داشته است. شرکت در ۹ ماهه بالغ بر ۹۶ میلیارد تومان سود ساخته است. افزایش سرمایه شرکت از محل آورده و مطالبات انجام شده است.

نکته‌ مهم در صنعت تایرسازی تغییر نرخ ارز برای خرید مواد اولیه است که بر این اساس ارز ۴۲۰۰ برای واردات مواد اولیه این صنعت حذف گردیده و نرخ ارز نیمایی جایگزین آن شده است.

بیشتر بخوانید   نماد معاملاتی کویرتایر به تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران راه یافت

افزایش نرخ صورت گرفته نیز به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ می‌باشد. نگاه تحلیل گران به حذف ارز ۴۲۰۰ صنایع مختلف مثبت بوده چرا که با افزایش نرخی که داده می‌شود پی بی اس شرکت تعدیل می‌گردد.

در صنعت تایر مهم است که شرکت چه میزان مواد اولیه ارزان با نرخ ارز ۴۲۰۰ دارد چرا که تولید با استفاده از مواد اولیه ارزان خریداری شده در گذشته و فروش با نرخ جدید حاشیه‌ سود بالایی را رقم می‌زند.

کویر تایر در ابتدای سال، افزایش سرمایه ۲۱۱% از محل آورده و مطالبات سهامداران را انجام داده است که با احتساب سرمایه جدید سود خوبی محقق کرده است. در حال حاضر مارکت کویر تایر بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که با ارزش ترین شرکت خراسان جنوبی از حیث مارکت می‌باشد.

برای کویر تایر آینده نیز درخشان و روشن است چرا که با اجرای طرح توسعه ده هزار تن به ظرفیت کارخانه اضافه می‌گردد که می‌تواند به رشد سودآوری شرکت کمک کند.

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

ذغال‌سنگ نگین طبس

‌ذغال‌سنگ نگین طبس با نماد کطبس در بازار دوم بورس قرار دارد. این شرکت در شش ماهه  نخست امسال، موفق شده به ازای هر سهم، ۲۱۰۳ ریال سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه‌ پارسال افزایش ۳۰۱% داشته است. مارکت شرکت حدود ۸۵۰ میلیارد تومان می‌باشد و با پی بر ای ۱۵ جذاب بنظر می‌رسد.

اگر کطبس بتواند در شش ماهه دوم نیز این سود را تکرار کند با تحقق سود حدود ۴۰۰۰ ریالی پی بر ای نزدیک به ۱۰ خواهد داشت که عدد بسیار جذابی ست. بنظر می‎‌رسد کطبس چندان در مارکت کمتر از هزار میلیارد تومان داوم نیاورد و مارکت خود را به هزار میلیارد تومان برساند.

بیشتر بخوانید   تولید و تأمین 22 درصد تایر مورد نیاز کشور در بیرجند

 

 ذغال‌سنگ پروده طبس

ذغال‌سنگ پروده طبس با نماد کپرور در بازار دوم فرابورس قرار دارد. کپرور هم در سودسازی عملکرد خوبی داشته است و موفق شده به ازای هر سهم در شش ماهه ۱۱۰۷ ریال محقق سازد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۴۲% افزایش داشته است. کپرور با مارکت ۲۶۰۰ میلیاردی و پی بر ای ۲۹ در حال معامله است. اگر کپرور بتواند سود شش ماهه‌ اول را در شش ماهه‌ دوم تکرار کند پی بر ای به عددی زیر ۲۰ کاهش می‌یابد و از حیث سرمایه گذاری جذاب می‌باشد.

 

نتیجه ای که از این گزارشات می‌توان گرفت عملکرد رو به رشد صنایع بورسی خراسان جنوبی می‌باشد. سود های خوبی توسط پنج شرکت فوق محقق شده است که می‌تواند در پایان سال مالی کام سهامداران و سرمایه‌گذاران را شیرین کند. البته اینکه تنها ۵ شرکت از حدود ۷۰۰ شرکت حاضر در بورس و فرابورس متعلق به خراسان جنوبی است نشان از سهم اندک استان در بازار سرمایه‌ کشور دارد.

 

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها