گزارش محله | سراب بیرجند در سراب غربت

ضرب المثل یک بام و دو هوا که می گویند این جا و برای محله ای در آن سوی بولوار و حاشیه کمربندی شهر مصداق دارد. چندین سال است که محله سراب بیرجند مامن سکونت افراد زیادی است.

به گزارش “پیام خاوران “ همان طور که خودش در حاشیه قرار دارد توسعه و توازن امکانات شهری هم به حاشیه رفته است  و کمتر نشانی از پیشرفت در آن دیده می شود. اگر چه این سمت خیابان و کمربندی بولوار پیامبر اعظم(ص) خوش نشین است. انگار بولوار مرزی برای توسعه امکانات و خدمات است ، آن سوی بولوار و محله سراب کمتر رنگ و بویی از توسعه را به خود دیده است.

دیده ها و شنیده ها حکایت دارد که این محله چون فرزند ناتنی شهر است و فقط روز به روز بر تعداد ساکنانش افزوده می شود.

اگر چه هر شهرک و محله شهر دست کم در طول سال خراش کلنگ را برای ساخت و ساز و توسعه امکانات به خود می بیند اما این نقطه از شهر را که نه می توان محله ای از شهر نامید و نه شهرکی جداگانه دانست مدت هاست با بسیاری از خدمات چون بانک، درمانگاه، خانه بهداشت، مدرسه، کتابخانه، پارک و فضای سبز شهری، معابر با علایم راهنمایی و رانندگی و … غریبه است.

همه ماجرا به ضعف برخی خدمات شهری ختم نمی شود و آن طور که از گفته های ساکنان برمی آید آسفالت نامناسب معابر، حذف برخی خدمات درون شهری که تا چندی پیش ارائه می شد و امروز به سبب کرونا خبری از آن نیست و برخی را به دردسر انداخته است، خانه های کاهگلی و تخریبی، اراضی که محل دفن زباله و نخاله ساختمانی شده است، جولان سگ های ولگرد و … از دیگر مشکلاتی است که ساکنان این نقطه از شهر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

 تصویرهای تاسف بار

ساعت به وقت نیمروز است و اگر چه باید به سبب شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها، آمد و شدها کمتر باشد اما این گونه نیست.

میدان سپیده، خاکی و خالی تر از هر زمان دیگری است. کمی خاک و خار و خاشاک چهره آرای میدان ورودی سراب است.

برج دو قلوی تازه ساز در همان ورودی سراب، پل هوایی و چند وسیله ورزشی حاشیه یک معبر با آسفالت نامناسب حکایت از شهری بودن محل دارد.

اگر چه محدوده شهری است اما معابر خاکی، خانه های تخریبی و کاهگلی، صدای مرغ و گوسفند همسایه، میلان ها و معابر بدون نام و نشان حکایتی متفاوت از این محدوده را پیش روی هر بیننده ای می گذارد.  با گذر از حاشیه و معبر اصلی که یک نانوایی، دو سوپرمارکت، یک مسجد و ایستگاه اتوبوس و … در دو سویش قرار دارد، کمی آن طرف تر میدانی خاکی که یک سویش را دیوار خاکی بلندی احاطه کرده است و در میانش یک ساختمان نوساز قرار دارد به زمینی برای دفن زباله و نخاله تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید   بیش از یک میلیارد ریال به مددجویان خراسان جنوبی کمک شد

در انتهایش چند خانه کاهگلی و قدیمی خودنمایی می کند. درکنار ساختمان تازه ساز وسط میدان پسرک در حال آتش زدن چند تکه چوب و … است.

تا به او نزدیک می شویم پا به فرار می گذارد. جلوتر پیرزنی خرامان خرامان به سمت خانه کاهگلی حرکت می کند. می ایستد و می گوید که به خانه خواهرش که آن هم بی شباهت به خرابه ای بیش نیست و فقط کمی کاهگل به سر و روی آن مالیده شده ، رفته است تا گرم شود.

خانه کاهگلی خودش که در پستوی یک خرابه قرار دارد گازرسانی نشده و مدتی است هر سال با یک پیت نفت و یک چراغ علاء الدین خانه را در سوز و سرمای زمستان گرم می کند.

هنگامی هم که توفان و تگرگ و سرما بر پیکره خانه اش شلاق می شود از ترس این که مبادا گرفتار شود راهی خانه همسایه می شود. کمی جلوتر و کنار همان دیوار خاکی دور محوطه از میان مخروبه ها، سر و کله چند پسر بچه پیدا می شود.

مشغول بازی هستند و چاله ای را حفر می کنند. زن همسایه پلاستیکی از زباله را از روی دیوار به داخل محوطه می اندازد. کمی جلوتر و حاشیه این دیوار خاکی که فاصله ای میان مردم کوچه و فضای خاکی است کودکان بدون هیچ ابایی از بیماری ها مقابل دیدگان مادر مشغول بازی هستند.

زباله ها در اطراف سطل آهنی رها شده است و باد که می وزد برخی زباله های رها شده به چرخ در می آیند. مقابل خانه همسایه بساط زرشک پاک کنی برپاست. خبری از ماسک و دستکش و رعایت فاصله اجتماعی نیست.

 

ردیف ردیف مشکلات

یکی از اهالی محله سراب می گوید: از همان بدو ورود به سراب مشکلات ردیف شده است. تمام امکانات در آن سوی معبر و بولوار قرار دارد و برخی از این امکانات به نام سراب و به کام آن طرفی هاست. ما برای خانه بهداشت و دسترسی به درمان و درمانگاه و کمترین خدمات بهداشتی باید از پل هوایی که بود و نبودش به حالمان چندان فرقی ندارد، عبورکنیم.

بیشتر بخوانید   پیک بار مصرف برق در خراسان جنوبی ۷.۵ درصد رشد یافت/خراسان جنوبی در وضعیت قرمز

خانه بهداشت به نام سراب ساخته شده است اما برای آن طرف بولواری هاست. او اظهارمی کند که گشتی در این محله پر جمعیت بزنید و کوچه به کوچه و خیابان به خیابان بروید. اگر یک متر فضای سبز دیدید به ما هم نشان دهید.

او ادامه می دهد: برخی معابر هنوز هم خاکی است چرا که مدیران می گویند در محدوده شهری نیست و دلایل خودشان را دارند که ما سر در نمی آوریم. دیگر ساکن محل نیز می گوید: این جا خود یک شهرک جداگانه است و محله ای از شهر محسوب می شود. مدارس تعطیل است و هم اکنون نیازی به رفت و آمد نیست اما بازگشایی مدارس برایمان پر از دردسر است چرا که این جا فقط یک مدرسه ابتدایی دارد و بچه ها برای تحصیل در دیگر مقاطع باید راهی دیگرنقاط شهر شوند.

نشانی از کتابخانه، فضای سبز، پارک، محلی برای ورزش و … نیست. بارها از کمبودها گفته شده است و گمان هم نمی کنیم برای توسعه خدمات در این ناحیه اقدامی شود. به گفته وی هر چند برای عبور ساکنان این محله پل هوایی در محل اتصال سراب به شهر تعبیه شده است اما ساکنان کمتر از آن استفاده می کنند و عبور از کمربندی را با همه مخاطراتش بر استفاده از پل ترجیح می دهند چرا که جانمایی آن درست نیست و بالارفتن از چنین پلی پای سالم و صبر می خواهد.

او ادامه می دهد: آسفالت بسیاری از معابر که بیشترشان کم عرض است نامناسب است و به سبب کمبود علایم راهنمایی و رانندگی حوادث بسیاری رخ می دهد. بسیاری از معابر و فرعی ها اسم ندارند و در دادن نشانی  به دیگران دچار مشکل می شویم.  فشار آب هم کم است.

 

حسرت یک فضای سبز مناسب

دیگر ساکن محله به کودکانش که در حال بازی در معابر و خرابه ها هستند، اشاره می کند و می گوید: باید برای خرید کردن و … راهی آن سوی بولوار شویم. تاکسی دربست بگیریم و جابه جا شویم. کمتر تاکسی ها به این جا تردد دارند و آژانسی هم در این نقطه فعالیت ندارد. پارک و فضای بازی برای کودکان دراختیار نیست.

بیشتر بخوانید   عملیات گازرسانی به 342 روستای استان خراسان جنوبی در دست اجراست

همین خیابان اصلی آسفالت درستی ندارد. برخی معابر خاکی است و برای ورزش و تفریح در شرایط عادی حتی یک پارک و وسیله بازی نداریم. این همه کمبود خدمات این احساس را می دهد که هنوز در روستا زندگی می کنیم.

برای بانک و خانه بهداشت و داروخانه، باید راهی آن طرف بولوار شلوغ و حادثه خیز شویم او می گوید: با شیوع کرونا ،سرویس دهی اتوبوسرانی هم بسیار کم شده است و از دو سرویس فعال که یکی به ابوذر و دیگری به میدان امام خمینی (ره) تردد داشت،

یکی حذف شده است و دیگری هر یک ساعت تردد می کند. در محدوده سراب فقط یک ایستگاه اتوبوس قرار دارد و همه ساکنان باید به این ایستگاه مراجعه کنند. او از جولان سگ های ولگرد که گاهی گله ای در معابر تردد دارند نیز گلایه می کند.

 

پیگیری مشکلات

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند که گلایه های اهالی این محله را بر حق می داند، می گوید: برنامه هایی برای توسعه برخی خدمات در این محله در دستور کار است و به سبب تعدد پروژه ها و طرح های دردست اقدام از جمله پارک جنگلی برخی کمبودها احساس می شود.

به گفته محمدزاده پس از اجرای فاز یک پارک خطی این ناحیه، برای ایجاد فضای سبز و ورزشی مناسب در محله سراب برنامه ریزی های جدید و ارائه طرح مناسب را در دستور کار قرار داده ایم که باید بررسی شود.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

او ادامه می دهد: برای نام گذاری معابر هم جلسه ای برگزار شده است و برای سراب هم از شهرداری منطقه خواهیم خواست تا برداشت و شناسایی را انجام دهد و نام گذاری انجام می شود. همچنین برای جمع آوری سگ های ولگرد افراد با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

«عدل» معاون امور عمرانی شهرداری هم از پیگیری مشکلات ترافیکی و آسفالت معابر خبر می دهد و می گوید: بسیاری از معابر طی سال های گذشته آسفالت شده است و برخی واحدهای مسکونی داخل خانه باغ خارج از ضوابط ساخته شده است که برای آسفالت معابر حاشیه آن مانع وجود دارد.

منبع:خراسان جنوبی

انتهای پیام / ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها