موج تازه‌واردها برای رقابت انتخابات شوراها در خراسان جنوبی

با ثبت‌نام ۷۷ درصد داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر خراسان جنوبی که سابقه عضویت و فعالیت در این شوراها را ندارند زمینه رقابت و شور انتخاباتی در این استان رقم خورد.

به گزارش “پیام خاوران “ ، برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی راهبرد استراتژیک نظام جمهوری اسلامی برای گسترش و تعمیم مشارکت مردم شهر و روستا در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است.

از آنجاییکه حق رای دادن و تعیین سرنوشت از مصادیق حقوق شهروندی شمرده می‌شود نخستین دوره شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت‌ ماه ۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون پنج دوره شورای اسلامی شهر و روستاها تشکیل شده است، انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی نیز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تا ساعت ۲۴ روز ۲۶ اسفند، ۶۰۰ نفر در ۳۱ شهر استان ثبت‌نام کردند که بیش از ۷۷ درصد آنان سابقه عضویت در شوراها را ندارد.

در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر ۶۸۳ نفر برای اخذ کرسی‌های این شوراها در خراسان جنوبی ثبت‌نام کرده بودند.

ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها در خراسان جنوبی مانند سراسر کشور از ساعت هشت صبح روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز و به مدت یک هفته تا ساعت ۲۴ روز ۲۶ اسفندماه ادامه داشت.

موضوعات گوناگونی به ویژه شیوع ویروس کرونا در این دوره از انتخابات شرایط خاصی را در استان رقم زد که در دوره‌های گذشته بی‌نظیر یا کم نظیر بود شرایطی که نگرانی‌ها را در مورد آمار ثبت‌نام کنندگان بیشتر کرد.

آمار سه روز نخست نشان دهنده کاهش جدی میزان ثبت‌نام شدگان در ششمین دوره انتخابات شورای شهرهای استان بود، البته یکی از دلایل کاهش این بود که در دوره‌های قبل ثبت‌نام شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان بود که در این دوره ثبت‌نام متمایز شده بود.( ثبت‌نام داوطلبان شورای اسلامی روستا ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است).

تا پایان روز سوم تنها ۱۹ نفر در خراسان جنوبی برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام خود را نهایی کردند که در این میان برخی شهرها هیچ داوطلبی نداشتند این در حالی بود که در شبکه‌های مجازی توسط برخی کاربران افراد صاحب نام، نخبه یا کاربلد معرفی و از این افراد برای شرکت در انتخابات درخواست می‌شد.

در این مدت برخی از مسوولان استان از جمله نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی از جوانان، نخبگان و فرهیختگان حوزه‌های مدیریت به ویژه افراد متخصص و مجرب در مدیریت شهری برای ثبت‌نام در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دعوت کردند.

حجت الاسلام مجید نصیرایی در پیامی اظهار داشت: امروز کشور در لایه‌های مختلف مدیریتی نیازمند بهسازی است تا با مشارکت نخبگان و شایستگان به ویژه جوانان مومن و انقلابی در کنار بهره‌مندی از تجربه و تخصص بزرگان، ایران عزیز را به قله‌های تعالی برسانند.

وی افزود: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای به ویژه در شهرستان‌های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در سال ۱۴٠٠ مقدمه گام‌های موثر و کاربردی است.

نماینده مجلس در ادامه پیام خود بیان کرد: اینجانب از همه جوانان، نخبگان و فرهیختگان حوزه‌های مدیریت، بویژه افراد متخصص و مجرب در مدیریت شهری، دعوت می‌کنم ضمن اعلام نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا منشاء تحولات گسترده و امیدبخش برای تعالی و توسعه در غرب استان خراسان جنوبی متناسب و همگام با راهبردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اقلیم و پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی باشند.

بیشتر بخوانید   بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی خراسان جنوبی در خوسف است

همچنین استاندار خراسان جنوبی درخواست کرد افرادی که در خود توانایی، تخصص و انگیزه لازم را می‌بینند حتما به عنوان داوطلب در ساعات باقیمانده ثبت‌نام کنند.

حمید ملانوری با بیان اینکه در انتخابات کنونی افراد باانگیزه و توانا برای خدمت به مردم ورود پیدا کنند افزود: در کشور ما براساس قانون و با شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا، نقش مردم در مدیریت شهری و روستا بسیار پررنگ دیده شده و لازم است مردم از این حق قانونی خود استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی به اهمیت ورود نخبگان به عرصه انتخابات اشاره کرد و گفت: نخبگان جامعه و کسانی که توانایی و انگیزه خدمت در حوزه توسعه و عمران شهری و روستایی را دارند همچنین از اقبال عمومی برخوردارند، باید پا به عرصه رقابت انتخاباتی بگذارند.

وی تصریح کرد: ورود نخبگان و انتخاب افراد توانمند از بین آنها برای حضور و فعالیت، توسعه و پیشرفت را سرعت می‌بخشد.

پیام، توصیه، درخواست و تاکیدات مسوولان استانی انگار بی نتیجه نبود و هر چند در روزهای نخست آمار ثبت‌نام داوطلبان در استان نگران کننده بود اما در روزهای آخر به ویژه ساعات پایانی مهلت ثبت نام، به گفته استاندار خراسان جنوبی آمار به حد نصاب رسید و دغدغه‌ها در این زمینه کاهش یافت.

از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تا ساعت ۲۴ روز ۲۶ اسفند، ۶۰۰ نفر در ۳۱ شهر استان ثبت‌نام کردند که ۷۰ نفر از بانوان هستند.

 

ثبت‌نام حضوری ۷۰ درصد داوطلبان شورای شهر

هرچند در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر به دلیل شیوع ویروس کرونا و با هدف حفظ سلامت مردم، ثبت‌نام داوطلبان به چهار روش الکترونیک و حضوری از جمله ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن موبایلی (بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور) و دریافت کد رهگیری، ثبت‌نام از طریق نسخه دسکتاپ (کامپیوتر) و دریافت کد رهگیری و ثبت‌نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دریافت کد رهگیری پیش بینی شده بود اما بر اساس آمار ۷۰ درصد داوطلبان به صورت حضوری ‌نام‌نویسی کردند.

همچنین گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال بیشترین ثبت‌نام کنندگان را با ۲۳۱ نفر به خود اختصاص دادند از طرفی ۳۳۰ نفر از داوطلبان دارای مدرک لیسانس، ۱۴۷ نفر فوق لیسانس، ۱۵ نفر دکترا، ۴۶ نفر فوق دیپلم و ۲۹ نفر دارای تحصیلات حوزوی هستند همچنین ۱۱۰ نفر از داوطلبان سابقه ایثارگری دارند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۳ درصد معادل ۱۳۶ نفر از داوطلبان دارای سابقه فعالیت در شوراها بوده‌اند گفت: ۷۷ درصد داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر خراسان جنوبی، سابقه عضویت و فعالیت در این شوراها را ندارند که می‌تواند زمینه‌ساز انگیزه و رقابت شود.

بیشتر بخوانید   ابتلای ۳۳ درصد کادر سلامت خراسان جنوبی به کرونا/دورهمی ها لغو شود

ناصر خوش خبر افزود: بالاترین افراد ثبت‌نام شده کارمندان دولت با ۱۵۰ نفر و ۱۰۷ نفر از افراد بازنشسته هستند.

وی بیان کرد: ۲۵۵ کرسی اصلی و علی البدل شوراهای شهر در خراسان جنوبی وجود دارد و داوطلبانی که تایید صلاحیت می‌شوند در ۲۸ خرداد سال آینده رقابت خواهند کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۱۳ داوطلب در بیرجند، ۸۵ نفر قاینات، ۵۰ نفر سربیشه، ۳۸ داوطلب زیرکوه، ۷۹ نفر طبس، ۳۵ داوطلب بشرویه، ۳۳ نفر سرایان، ۵۳ نفر فردوس، ۵۳ نفر درمیان و در نهبندان و سربیشه هر کدام ۲۹ داوطلب ثبت‌نام کردند.

وی افزود: تاکنون از بین داوطلبان ۲ نفر از قاینات و یک نفر از درمیان انصراف دادند.

خوش خبر بیان کرد: به جز شهرستان بیرجند که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۹ عضو اصلی شورا و ۶ عضو علی ‌البدل خواهد داشت مردم در بقیه شهرهای استان شورای پنج نفره با سه عضو علی البدل را انتخاب خواهند کرد.

وی گفت: داوطلبان پس از تایید صلاحیت و انتشار اسامی توسط فرمانداران در هشتم اردیبهشت ماه به عنوان نامزد تلقی می‌شوند و فرماندار موظف است پس از بررسی صلاحیت به افراد، تایید صلاحیت یا رد آن را اعلام کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از نهم تا ۱۲ اردیبهشت ماه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند اعتراض کنند تا به پرونده و شکایت‌ها رسیدگی و به انتشار اسامی افراد نهایی ختم شود.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا سبک جدیدی از انتخابات را تجربه می‌کنیم و آگاهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافته اما در ارتباط با نحوه تبلیغات، دستورالعمل وزارت کشور در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

خوش خبر افزود: از شروع ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر (۲۰ اسفند) تا ساعت ۲۴ دیروز با فرمانداران و عوامل انتخابات بستری مهیا شد که در کنار آرامش، ثبت‌نام در ۳۱ شهر استان انجام شود.

وی اظهار داشت: بنا به توصیه مقام معظم رهبری فضای مطلوب انتخاباتی فضایی پرشور، آرام و متین است که اگر همه از اصل قانونمداری و حفظ آرامش تبعیت کنند، احقاق حق می‌شود.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی بیان کرد: در همین راستا به دنبال فضای پرشور و ‌نشاط انتخاباتی همراه با تمکین از قانون هستیم که تکیه گاه ما است.

وی افزود: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای روستا نیز از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ آغاز می‌شود که باید آمادگی لازم با ورود نخبگان، روحانیون، رسانه و متنفذین برای اقبال به داوطلب‌شدن افراد ایجاد شود.

 

انتخابات، تعیین سرنوشت و مردم‌سالاری دینی

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان جنوبی هم انتخابات سال ۱۴۰۰ را دومین انتخابات در گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: انتخابات، تعیین سرنوشت و مردم‌سالاری دینی نقطه عطفی در نظام جمهوری اسلامی است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید   اکثر بیماران کرونا در خراسان جنوبی مبتلا به نوع جدید دلتا ویروس هستند

مهدی قهرمانی اظهار داشت: سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت چهار اصل انتخابات است که در این راستا دو مقوله سلامت و امنیت دو وظیفه ذاتی وزارت کشور است و در راستای تحقق آن تلاش‌های مضاعفی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: برای شکل‌گیری رقابت و مشارکت نیز باید از همه ظرفیت‌های نخبگان و دستگاه‌های مسوول به نحو احسن استفاده کرد.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در هر عرصه‌ای که مردم مشارکت و حضور فعالی داشته‌اند توفیقات زیادی داشته‌ایم و در انتخابات نیز با مشارکت مردم، دولت و شوراهای اسلامی شهر و روستا با پشتوانه خوب مردمی شکل خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: ۲۸ خرداد سال آینده انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد و امیدواریم همچون سال‌های گذشته شاهد حماسه‌ای دیگر در این عرصه باشیم.

فرماندار بیرجند هم گفت: پس از پایان یافتن ثبت‌نام از داوطلبان، همزمان هیات اجرایی انتخابات تشکیل و اسامی دواطلبان به منظور بررسی سوابق آنان به مراجع قانونی ارسال می‌شود که در این دوره از انتخابات علاوه بر مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی، دادگستری، اداره کل اطلاعات و ثبت احوال، مرجع اطلاعات سپاه هم اضافه شده است و در نهایت بعد از بررسی نتایج به فرمانداری ارسال می‌شود.

علی ناصری افزود: بعد از انجام روند تعیین شده برای بررسی و تایید صلاحیت‌ها، ۱۶ خرداد سال آینده اسامی نامزدها به منظور تبلیغات و اعلام به مردم نهایی می‌شود و آگهی نامزدها از ۱۷ تا ۱۹ خرداد منتشر خواهد شد که نامزدهای نهایی می‌توانند ۲۰ تا ۲۶ خرداد به تبلیغات بپردازند و ۲۸ خرداد هم انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری از ساعت هشت روز دوشنبه ۱۶ فروردین سال آینده آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۲ فروردین ادامه می‌یابد.

فرماندار بیرجند گفت: با توجه به شرایط کرونایی در این دوره از انتخابات، هرگونه تجمع و تبلیغات حضوری ممنوع است و داوطلبان صرفا می‌توانند براساس تبلیغات در فضای مجازی و به صورت مکتوب که طبق قانون اجازه انتشار داده شده، به تبلیغات بپردازند.

وی بیان کرد: آنچه برای ما به عنوان برگزارکنندگان انتخابات مطرح است، رعایت کامل قانون و بی‌طرفی مجریان و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات است و تمام تلاش در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بر این است تا زمینه انتخابات سالم با مشارکت حداکثری مردم فراهم شود.

ناصری بر توجه به حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد و افزود: مردم نگرانی از حضور در شعب اخذ رای نداشته باشند زیرا همه تمهیدات لازم با توجه به شرایط کرونایی برای برگزاری انتخابات لحاظ شده است.

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها