پاسکاری طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در بیرجند

طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در بیرجند یکی از طرح هایی است که بعد از سه سال از پیگیری‌ها همچنان پاسکاری می شود و بلاتکلیف است.

به گزارش “ پیام خاوران “، زمستان و تابستان، روزهای ابری، بارانی و حتی برفی هم که باشد برایشان فرقی ندارد، کیسه‌ای که در آن اندکی لقمه نان حلال به عنوان نهار ظهرشان است در زیر بغل دارند و در میدان امام حسین (ع) بیرجند، برخی ها هم در خیابان شهید بهشتی از همان ابتدای صبح به امید کار می ایستند، نامشان را کارگران سر گذر می نامند.

 

قرار بود از چندین سال گذشته کارگران ساختمانی که در نقاط مختلف شهر بیرجند حضور می یابند سامان دهی شوند، اما انگار با گذشت سالهای این طرح همچنان بر روی کاغذ مانده است، هرچند طرح ساماندهی کارگران از مدت ها پیش در دستور کار قرار گرفت ولی در عمل با گذشت حدود سه سال از پیگیری های انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند، هنوز برای  حل این مشکل توسط دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی نسخه ای پیچیده نشده است.

 

از آن جایی که  با توجه به بررسی‌های میدانی در خصوص مراکز تجمع کارگران ساختمانی در استان و مرکز آن بیرجند، نحوه پراکندگی آن‌ها و تعداد کارگران ساختمانی با توجه به شرایط اقلیمی و فصول مختلف تغییر می کند و سیاست‌های مدنظر در زمینه فعالیت های مربوط به بخش مسکن، بر تعداد کارگران ساختمانی  تاثیر مستقیمی دارد.

 

از این رو ضرورت سامان‌دهی کارگران ساختمانی بیش از گذشته به ویژه در مرکز استان احساس می شود و فقط در صورتی با موفقیت همراه است که بلافاصله پس از برنامه ریزی، سرمایه گذاری برای اجرای برنامه های مد نظر فراهم شود.

 

بیشتر بخوانید   کارگران نمونه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تجلیل شدند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به این که در استان ۱۲ هزار و در بیرجند شش هزار کارگر ساختمانی فعالیت می کنند، گفت: با هدف سامان دهی کارگران ساختمانی که در نقاط مختلف شهر بیرجند برای پیدا کردن کار حضور دارند، طرحی در سال ۹۶ تهیه شد تا بر این اساس صفر تا ۱۰۰ اقدامات لازم در این باره براین اساس انجام شود که این طرح به شهرداری ارسال شد تا با احداث ساختمانی در خور شأن کارگران، اقدام لازم در این باره شروع شود.

 

علیزاده افزود: سامانه کارگر هوشمند هم باهمکاری یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه طراحی شد تا با فرهنگ‌سازی این موضوع در ساختمان مدنظر راه اندازی شود و کارفرما با بهره گیری از آن بتواند از خانه خود کارگر مدنظر را برای انجام کارش به راحتی بیابد.

 

در این زمینه همچنین نرخ نامه مشخص و کمیته‌های تخصصی در هر رشته ساختمانی ایجاد می شود و حتی برای حل اختلافات احتمالی پیش بینی شد با همکاری شورای حل اختلاف بیرجند شورایی برای این منظور راه اندازی شود.

 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند ادامه داد: ۱۵ مکاتبه با شهرداری انجام و این موضوع با استانداران قبلی هم مطرح شده است و از استاندار فعلی هم خواسته شده است تا در دیداری با وی مشکلات جامعه کارگری با هدف رسیدن به راهکارهای مورد نیاز مطرح شود.

 

وی بیان کرد: سامان دهی کارگران ساختمانی از وظایف شهرداری است ولی اقدامی در این باره توسط شهرداری بیرجند انجام نشده است و فقط با نظر مثبت اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند در یکی از جلسات شورا حضور یافتیم و با طرح این موضوع از آنها خواستیم در این زمینه یاریگر ما باشند تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط برای احداث ساختمان مدنظر اقدام شود.

بیشتر بخوانید   بارش‌ها در خراسان جنوبی فراتر از نرمال است

 

علیزاده با تاکید بر این که ضرورت سامان دهی کارگران ساختمانی بیرجند بیش از گذشته احساس می شود، گفت: به دلیل شرایط به وجود آمده در این خصوص، برخی از افراد خلافکار با سوء استفاده از فضای به وجود آمده اقدام به توزیع مواد مخدر و… می کنند بنابراین هر چه زودتر با سامان دهی کارگران ساختمانی باید از این موضوع جلوگیری شود.

 

شهردار بیرجند در پاسخ به این موضوع و با استقبال از طرح سامان دهی کارگران با توجه به آثار مثبتی که دارد، گفت: زمین مد نظر انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند برای انجام این کار را در نقاطی از شهر که آن ها پیشنهاد داده اند، نداریم اما با ورود بخش خصوصی مانند دیگر صنوف می توان با گرفتن تسهیلات برای سامان دهی کارگران ساختمانی بیرجنداقدام کرد.

 

جاوید اظهار کرد:  این طرح آثار مثبتی دارد و زمین مدنظر انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند برای انجام این کار را در نقاطی از شهر که پیشنهاد داده اند نداریم، اما با ورود بخش خصوصی مانند دیگر صنوف می‌توان با اخذ تسهیلات برای ساماندهی کارگران ساختمانی اقدام کرد.

 

جاوید با بیان اینکه سامان دهی کارگران ساختمانی در شرح وظایف شهرداری نیامده است افزود: در صورت احداث ساختمان مدنظر برای تجهیز آن خدمات اولیه مورد نیاز میتوانیم حمایت کنیم.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر بیرجند هم با بیان این که سامان دهی کارگران ساختمانی دغدغه شهرداری و شوراست،گفت: باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا شود و آمادگی داریم برای استفاده از اراضی و ساختمان‌های دیگر دستگاه‌های اجرایی در این خصوص پیگیری مورد نیاز را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی در بخش صنعت ساختمان نیازمند توجه ویژه است

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها